Newsletter 08.08.2024
System kaucyjny wesprze recyklingKomentarz:
Mariusz Musiał, dyrektor zarządzający ALPLA Polska
Sprostamy celom klimatycznymKomentarz:
Kamil Majczak, prezes zarządu Qemetica
Zmiana nawyków konsumenckich w odniesieniu do opakowań jest potrzebnaKomentarz:
Dariusz Lizak, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy
REKLAMA
SZKOLENIE ONLINE: Scenariusze narażenia - wdrażanie w przedsiębiorstwie i czytanie scenariuszy narażenia
Serdecznie zapraszamy na szkolenie Scenariusze narażenia - wdrażanie w przedsiębiorstwie i czytanie scenariuszy narażenia
Co to jest scenariusz narażenia?
Scenariusz narażenia to dokument, który jest integralną częścią oceny bezpieczeństwa chemicznego przeprowadzanej zgodnie z rozporządzeniem REACH. Jest to obowiązkowy załącznik do tzw. rozszerzonej karty charakterystyki dla substancji. Dokument ten opisuje warunki, w jakich substancja chemiczna może być bezpiecznie używana, obejmując całą gamę możliwych zastosowań – od produkcji po końcowe użytkowanie.
Kiedy i dlaczego przygotowuje się scenariusze narażenia?
- Rejestracja substancji chemicznej: Gdy substancja chemiczna jest rejestrowana zgodnie z REACH, a jej ilość przekracza 10 ton rocznie, i jest klasyfikowana jako stwarzająca zagrożenie (np. substancje rakotwórcze, mutagenne, toksyczne, drażniące czy uczulające) lub jest uznawana za substancję PBT (persistent, bioaccumulative, toxic) lub vPvB (very persistent, very bioaccumulative).
- Przekazywanie w łańcuchu dostaw: Scenariusze narażenia są dołączane do karty charakterystyki substancji chemicznej, aby zapewnić, że wszyscy użytkownicy w łańcuchu dostaw są świadomi ryzyka i mogą zastosować odpowiednie środki zaradcze.
Kalendarz szkoleń>>>
Jakie działania wdrożyć, by produkt był bardziej przyjazny dla środowiska?Coraz częściej wyzwaniem stającym przed producentami działającymi w przemyśle chemicznym jest znalezienie ekologicznych alternatyw dla tradycyjnych produktów, które dotychczas były w portfolio danego przedsiębiorstwa.
BLABO wzmacnia PERNPERN planuje umocnienie się na pozycji lidera w logistyce surowcowo - produktowej. Służyć ma temu m.in. rozwój kompetencji w zakresie czyszczenia zbiorników.
Synthos rozpoczął produkcję bioklejówSynthos zapowiedział, że jego strategia zrównoważonego rozwoju do 2030 roku zakłada wytwarzanie produktów w 100% zrównoważonych. Firma dąży do osiągnięcia tego celu poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań zmniejszających ślad węglowy oraz poprzez wprowadzenie do swojej produkcji biosurowców.
Evonik: energia wiatrowa dla zielonego wodoru i zielony wodór dla energii wiatrowejEvonik inwestuje w pilotażowy elektrolizer w miejscowości Herne w Niemczech, aby produkować zielony wodór, jako produkt wyjściowy dla izoforonodiaminy (IPDA), kluczowego surowca do łopat wirnika turbin wiatrowych. W procesie elektrolizy woda jest rozdzielana na zielony wodór i zielony tlen za pomocą zielonej energii elektrycznej.
REKLAMA
Rozwój sektora bezwodnych kosmetykówWoda w skali globalnej staje się coraz cenniejszym surowcem, na który stale rośnie zapotrzebowanie. Niestety, ze względu na zmiany klimatyczne występujące na świecie, dostępność wody jest coraz mniejsza. W efekcie, rośnie świadomość jej wykorzystania w życiu codziennym, między innymi w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym czy kosmetycznym. Trend waterless staje się coraz bardziej popularny na rynku kosmetycznym - świadomi konsumenci przy wyborze kosmetyków biorą pod uwagę nie tylko deklaracje marketingowe, ale także zawartość surowców pochodzenia naturalnego oraz bezpieczeństwo dla zdrowia… i środowiska.
Surfaktanty zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwojuWe współczesnym świecie zrównoważony rozwój nie jest chwilowym trendem, ale bezwzględną koniecznością. Większość branż – w tym również sektor chemiczny – dąży do osiągnięcia zerowej emisji netto gazów cieplarnianych do 2050 roku. Jeszcze bardziej rygorystyczne cele w obszarze zrównoważonego rozwoju na rok 2030 (zakres 1 i 2) postawili przed sobą producenci detergentów, mydeł i kosmetyków. Wszystkie produkty wymienione powyżej mają jeden wspólny składnik: surfaktanty.
„Zielony”, czyli (nie)świadomy konsument w temacie opakowańKażdego roku rynek konsumencki staje się coraz bardziej zróżnicowany, szczególnie jeśli chodzi o postawy konsumentów wobec ekologii. Jednym z interesujących trendów, który wyłania się z najnowszych badań jest krystalizacja dwóch przeciwstawnych postaw, a w zasadzie jednej super-postawy, którą możemy dwuznacznie zdefiniować jako "zielony konsument".
POPiHN: sektor ropy i gazu stoi przed największym wyzwaniem w swojej historiiPolska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego przekonuje, iż w wielu krajach są realizowane inwestycje w rozwój niskoemisyjnych paliw alternatywnych oraz efektywnych sposobów magazynowania i przesyłania energii. Projekty te wymagają jednak dużych nakładów finansowych, a w warunkach destabilizacji światowego rynku surowców energetycznych i przy zmiennych unijnych ramach prawnych, trudno jest realnie określić termin zwrotu z takich inwestycji. Stanowi to poważną barierę w rozwoju gospodarki niskoemisyjnej.