2024-08-05
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego przekonuje, iż w wielu krajach są realizowane inwestycje w rozwój niskoemisyjnych paliw alternatywnych oraz efektywnych sposobów magazynowania i przesyłania energii. Projekty te wymagają jednak dużych nakładów finansowych, a w warunkach destabilizacji światowego rynku surowców energetycznych i przy zmiennych unijnych ramach prawnych, trudno jest realnie określić termin zwrotu z takich inwestycji. Stanowi to poważną barierę w rozwoju gospodarki niskoemisyjnej.
W ocenie ekspertów POPiHN, nowoczesne biopaliwa czy paliwa syntetyczne o wysokim współczynniku redukcji emisji przez lata były rekomendowane przez Brukselę, a obecnie urzędnicy unijni stawiają na elektryfikację, która ma stać się najważniejszym instrumentem ograniczenia emisji przez sektor transportu. Dekarbonizacja gospodarki jest koniecznością, jednak jest to proces trudny, długotrwały i kosztowny, szczególnie jeśli chodzi o transport.
- Użytkownicy pojazdów w dużej mierze korzystają dziś z produktów pochodzących z ropy naftowej. Wszystkie koncerny paliwowe mają świadomość, że od paliw kopalnych należy odchodzić. Wojna w Ukrainie dostarczyła dodatkowych argumentów w obszarze bezpieczeństwa energetycznego, potwierdzających słuszność tego kierunku. Węgiel, ropa, a nawet gaz ziemny, chociaż przez najbliższe dekady będą dominowały w światowym miksie pierwotnych źródeł energii, to z roku na rok będą tracić na znaczeniu. Na obecnym etapie rozwoju technologicznego nie mamy wystarczających alternatyw dla tradycyjnych paliw - czytamy w opracowaniu POPiHN.
Organizacja przypomina, iż na szeroką skalę prowadzone są projekty badawczo-rozwojowe, które w najbliższej dekadzie mogą przyspieszyć odchodzenie od ropy i gazu.
- Rozwoju technologicznego nie można przewidzieć ani tym bardziej zadekretować nawet najlepszymi przepisami. Najprawdopodobniej szczyt zużycia paliw kopalnych jest jeszcze przed nami. W ambitnym scenariuszu powinien on nastąpić w ciągu najbliższej dekady. Odchodzenie od węgla, ropy i gazu będzie procesem trwającym kilka dekad. Tradycyjnie rozumiany sektor paliw, to jest ropy i gazu stoi przed największym wyzwaniem w swojej historii. Kształtujące się nowe europejskie ramy prawne prowadzenia działalności gospodarczej będą fundamentem środowiska biznesowego, w którym odnajdą się jedynie przedsiębiorstwa odpowiedzialne społecznie, wykazujące poparcie dla kierunku zmian opartego o dostępną naukową wiedzę o wpływie działalności człowieka na klimat - podkreślają eksperci POPiHN.
W ich ocenie, z uwagi na punkt startowy, w jakim znajduje się Polska na tle Europy, czeka nas znacznie więcej pracy i zaangażowania w przeprowadzenie zmian.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...