Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Polskie firmy kosmetyczne są coraz bardziej innowacyjne w kreowaniu unikalnych produktów - Krzysztof Mrówczyński

2021-10-21

Polski rynek także nie uchronił się przed skutkami pandemii – sprzedaż kosmetyków w tym czasie zmalała o około 4% r/r. Ich krajowa produkcja powtórzyła jednak wynik z 2019 roku, co należy uznać za sukces. Odporność krajowej branży kosmetycznej na ostatni kryzys wynikała w dużej mierze z jej struktury produktowej, opartej w głównej mierze na kategoriach mniej narażonych na skutki pandemii, takich jak wyroby toaletowe, kosmetyki do pielęgnacji skóry, jak również utrzymaniu dodatniej dynamiki eksportu przy dużym wsparciu słabnącego złotego. Trzeba jednak także podkreślić dużą elastyczność polskich producentów w tym trudnym okresie – wielu z nich odpowiednio dostosowało bowiem swój asortyment do nagłej zmiany po stronie popytowej.

Jak to się dzieje, że o ile w przypadku przemysłu chemicznego jesteśmy europejskim silnym średniakiem, tak w przemyśle kosmetycznym, który jest jednym z segmentów przemysłu chemicznego, nasza pozycja na tle europejskiej konkurencji jest znacznie mocniejsza? Co o tym decyduje?

Jednym z najważniejszych czynników, które o tym decydują, jest z pewnością specyfika produkcji, wymagająca relatywnie wysokiego udziału „pierwiastka” ludzkiego. W branży kosmetycznej średnio około15% przychodów pochłaniają koszty pracy, a w wielu krajach UE udział ten jest jeszcze wyższy. To sprawia, że Polska posiada w analizowanym sektorze wymierne przewagi konkurencyjne, które w przeszłości przyciągnęły nad Wisłę największe koncerny z branży kosmetycznej. Nie bez znaczenia są również tradycje. Wiele firm powstało bowiem w pierwszych latach transformacji i bardzo się rozwinęło, a obecnie na rynek wchodzi nowe pokolenie polskich przedsiębiorców, wśród których wielu zdobywało doświadczenie właśnie w firmach międzynarodowych.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 3/2021

"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykiBank Pekao SA

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie