Polskie firmy kosmetyczne są coraz bardziej innowacyjne w kreowaniu unikalnych produktów - Krzysztof Mrówczyński
2021-10-21
Polski rynek także nie uchronił się przed skutkami pandemii – sprzedaż kosmetyków w tym czasie zmalała o około 4% r/r. Ich krajowa produkcja powtórzyła jednak wynik z 2019 roku, co należy uznać za sukces. Odporność krajowej branży kosmetycznej na ostatni kryzys wynikała w dużej mierze z jej struktury produktowej, opartej w głównej mierze na kategoriach mniej narażonych na skutki pandemii, takich jak wyroby toaletowe, kosmetyki do pielęgnacji skóry, jak również utrzymaniu dodatniej dynamiki eksportu przy dużym wsparciu słabnącego złotego. Trzeba jednak także podkreślić dużą elastyczność polskich producentów w tym trudnym okresie – wielu z nich odpowiednio dostosowało bowiem swój asortyment do nagłej zmiany po stronie popytowej.
Jak to się dzieje, że o ile w przypadku przemysłu chemicznego jesteśmy europejskim silnym średniakiem, tak w przemyśle kosmetycznym, który jest jednym z segmentów przemysłu chemicznego, nasza pozycja na tle europejskiej konkurencji jest znacznie mocniejsza? Co o tym decyduje?
Jednym z najważniejszych czynników, które o tym decydują, jest z pewnością specyfika produkcji, wymagająca relatywnie wysokiego udziału „pierwiastka” ludzkiego. W branży kosmetycznej średnio około15% przychodów pochłaniają koszty pracy, a w wielu krajach UE udział ten jest jeszcze wyższy. To sprawia, że Polska posiada w analizowanym sektorze wymierne przewagi konkurencyjne, które w przeszłości przyciągnęły nad Wisłę największe koncerny z branży kosmetycznej. Nie bez znaczenia są również tradycje. Wiele firm powstało bowiem w pierwszych latach transformacji i bardzo się rozwinęło, a obecnie na rynek wchodzi nowe pokolenie polskich przedsiębiorców, wśród których wielu zdobywało doświadczenie właśnie w firmach międzynarodowych.
"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
przemysł kosmetycznykosmetykiBank Pekao SA
Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!
Oddaj swój głos
Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.