Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Pilnujemy zrównoważonego rozwoju - Grzegorz Lichocik

2021-04-13

Naszym rozmówcą jest dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce.

Jak ważny dla przemysłu transportowego jest dzisiaj temat zrównoważonego rozwoju? Czy to zagadnienie ma odbicie w codziennej pracy?

Zrównoważony rozwój stał się nieodłączną częścią filozofii współczesnych firm transportowych i logistycznych, będąc fundamentem ich działalności i strategii biznesowych. Naturalnie przekłada się to na nasze codzienne działania. Zwiększanie efektywności wykorzystania środków transportowych – w przypadku Dachser stosowanie kontenerów wymiennych – ewidentnie wpływa na zmniejszenie śladu węglowego. Wszystkie potoki ładunkowe podlegają ciągłej analizie w taki sposób, aby zaplanować ich konsolidację i przepływ właśnie pod kątem efektywności. W miastach, w których planowane lub już są wprowadzone obszary zeroemisyjne używamy pojazdów napędzanych elektrycznie, które realizują dystrybucję w oparciu o mikrohuby. Do naszych standardów wprowadziliśmy również budowle, które zbierają i magazynują wodę opadową z dachów lub placów manewrowych. Te dwa przykłady pokazują jak szeroko w swoich działaniach podchodzimy do prac nad ekologicznymi rozwiązaniami. Również od tego roku do naszego koncernowego zarządu został powołany nowy członek, którego głównym obszarem działania są badania i rozwój, ze szczególnym uwzględnieniem budowania strategii ekologicznego rozwoju.

Jakie działania na rzecz zrównoważonego rozwoju podejmuje firma Dachser?

W Dachser wiemy, że jako firma globalna musimy szczególnie dbać o naszą planetę i jej mieszkańców. Dlatego zrównoważony rozwój jest dla nas czymś naturalnym.

Nasza strategia opiera się na zapewnieniu stabilnego rozwoju firmy i satysfakcji pracowników; i wreszcie uwzględnieniu minimalizacji wpływu naszej działalności na środowisko – poprzez działanie zgodne z zasadami zrównoważonego transportu.

W „ekologicznym” planowaniu szczególną rolę odgrywają zaawansowane systemy IT – rozwijane od ponad 40 lat – zarządzające transportem drogowym oraz lotniczym i morskim, czyli Domino i Othello. Pozwalają one na dokładne określenie wpływu każdej przesyłki na jej uciążliwość dla środowiska. Mierząc i analizując dane, możemy optymalizować trasy, biorąc pod uwagę również obliczanie emisji dla każdego rozwiązania.

Badając m.in. typ środka transportu i poziom konsolidacji potoku ładunkowego na nim, weryfikujemy, czy w którymkolwiek aspekcie możemy wprowadzić zmiany korzystne również dla środowiska i efektywności transportu. Możemy wziąć pod uwagę zastosowanie zarówno kontenerów wymiennych, jak i pojazdów o większych rozmiarach, np. dłuższe zestawy samochodowe, które są dopuszczone w niektórych krajach, np. Skandynawii czy Niemczech.

W Polsce istnieją już szlaki komunikacyjne, na których można by zastosować pojazdy 25,25 m zamiast 18,75 m, co pozwoliłoby zredukować emisję nawet o 30%. Nasze środowisko wielokrotnie podnosiło tę kwestię, ale potrzeba zrozumienia i większej woli politycznej, aby to wdrożyć.

W jaki sposób te działania odnoszą się do posiadanej przez Państwa floty pojazdów? To one przecież są w pierwszej kolejności wizytówką każdej firmy transportowej.

Zmieniamy również samą flotę samochodów ciężarowych. Wymieniamy w Polsce co roku 20% pojazdów na nowe z wyższymi normami emisji. W transporcie wewnątrz terminalowym wymieniamy wózki platformowe na posiadające nowy typ baterii litowo-jonowych. W ruchu dalekobieżnym stawiamy na zestawy oparte na wymiennym nadwoziu lub tzw. megatrailery. Coraz częściej stosujemy specjalne opony zapewniające większy przebieg i niższe zużycie paliwa.

W kilku miastach europejskich, gdzie powstają strefy niskoemisyjne bądź zeroemisyjne, wprowadzamy do floty rowery transportowe o ładowności do 250 kg.

Ostatnio takie rozwiązanie Dachser wprowadził w czeskiej Pradze, a wcześniej zafunkcjonowało ono również m.in. w Paryżu czy Stuttgarcie. Ponadto nasze plany implementacji rozwiązań bezemisyjnych są już ustalone do końca 2022 roku i rozpisane do wdrożenia. Obecnie wdrażane jest rozwiązanie we Freiburgu. Kolejne miasta to Oslo, Praga i Monachium. Do końca tego roku będzie jeszcze Kopenhaga. W 2022 r. projekty wdrożone będą w Porto, Madrycie, Paryżu oraz rozszerzona zostanie obsługa Strasburga i Berlina. Wszędzie tam powstaną mikrohuby obsługiwane przez elektryczne ciężarówki FUSO eCenter oraz rowery transportowe, co pozwoli obsłużyć strefy do 15 km2 całkowicie bezemisyjnie.

W jakim kierunku będzie się w kolejnych latach zmieniać branża transportowa, gdy weźmiemy pod uwagę kryterium środowiskowe? Czy to będzie tylko podleganie nowym regulacjom prawnym, czy także dobrowolna zmiana na poziomie firm, organizacji transportów?

Branża transportowa musi iść w kierunku nisko-, a ostatecznie wręcz zeroemisyjności. Jesteśmy świadomi, że alternatywne systemy napędowe i paliwa będą stopniowo wypierać tradycyjne rozwiązania, dlatego badamy obecne i przyszłe technologie, a w kilku ośrodkach w Europie Zachodniej udało się nam wprowadzić elektryczne pojazdy w logistyce miejskiej. Takie rozwiązania będą w branży coraz powszechniejsze, a sukcesy poszczególnych firm w tym obszarze zależą w dużej mierze również od producentów środków transportowych. Obecnie dużym wyzwaniem jest zwiększenie zasięgu ciężarowych pojazdów elektrycznych. Z tego powodu trudno powiedzieć, że normy są jedynym motorem zmian – obecnie rynek napędza się w dużej mierze sam, a ograniczają go w rozwoju możliwości technologiczne.

Jaka może być rola wodoru dla spełnienia przyszłych celów związanych z niską emisyjnością w przemyśle transportowym?

Wyzwania związane z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych skłaniają sektor transportu i logistyki do poszukiwania alternatyw dla oleju napędowego. Oprócz pojazdów elektrycznych, które już dziś wykorzystywane są w centrach dużych miast, opcją dla zeroemisyjnego transportu na dłuższych dystansach mogą być ciężarówki napędzane ogniwami wodorowymi.

Dachser we współpracy z Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Kempten bada możliwość wykorzystania ciężarówek wodorowych w swojej sieci logistycznej. Studium wykonalności przeprowadzone przez Uniwersytet Nauk Stosowanych w Kempten na podstawie symulacji wykazało, że wykorzystanie ciężarówek z napędem wodorowym w sieci logistycznej Dachser jest możliwe.

W trakcie badań ustalono, że przy zastosowaniu technologii sprężonego wodoru o ciśnieniu 350 barów możliwe jest osiągnięcie zasięgu nieco ponad 500 kilometrów. Problemem jest jednak brak odpowiednich pojazdów oraz rozbudowanej sieci stacji tankowania tego paliwa. Ciekawą alternatywą jest wodór ciekły. Technologia tankowania, nad którą pracuje przede wszystkim Daimler Trucks, jest jedynym sposobem na zwiększenie zasięgu pojazdów ciężarowych do 1000 km. Ponadto umożliwia montowanie znacznie mniejszych i lżejszych zbiorników, co rozwiązuje problem zwiększonej masy całkowitej czy długości pojazdów z napędem wodorowym.

Wspieranie badań oraz innowacji w dziedzinie napędów i paliw alternatywnych jest częścią strategii zrównoważonego rozwoju Dachser. Wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie, firma angażuje się w działania na rzecz ochrony klimatu we współpracy z producentami pojazdów, instytutami badawczymi, uniwersytetami i stowarzyszeniami.


Dachsertransportzrównoważony rozwójwodór

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy fake newsy w branży chemicznej to problem?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie