Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Popyt na usługi logistyczne i transportowe będzie rósł - Paweł Janicki

2011-04-04

O usługach logistycznych rozmawiamy z Pawłem Janickim, dyrektorem działu obsługi klienta i Michałem Weralskim, kierownikiem ds. kluczowych klientów FM Logistic w Polsce.

Dlaczego w zakresie magazynowania, dystrybucji i transportu branża farmaceutyczna i chemiczna są bardziej wymagające od innych sektorów przemysłowych?
PJ: Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze, ewentualne nieoczekiwane zdarzenie, czyli np. wypadek, może wywrzeć negatywny wpływ na zdrowie człowieka, a w najgorszym przypadku na jego życie. Po drugie, może spowodować skażenie środowiska, i to na ogromną skalę.
Polskie prawo definiuje w pewnym zakresie, jakie są wymogi, co do składowania leków (Prawo Farmaceutyczne, Dobra Praktyka Dystrybucyjna, standardy GMP). Oczywiście inwestycje w infrastrukturę, taką jak klimatyzacja, wentylacja, system odwodnień, systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych i tryskaczy, czujniki dymu i gazu są bardzo kosztowne, ale stanowią podstawowe zabezpieczenie zdrowia i życia człowieka, a także środowiska naturalnego.
Transport produktów farmaceutycznych nie wymaga spełnienia jakichś szczególnych wymagań – podstawowym wyposażeniem pojazdu transportującego jest system klimatyzacji i monitoringu temperatury. Dodatkowo firma FM Logistic wyposaża flotę swoich pojazdów w systemy GPS i T&T.

Niezwykle istotne w tym obszarze są badania SQAS – czy poddają się Państwo procesowi oceny?
MW: Jesteśmy zdania, że kryteria oceny SQAS stanowią niezmiernie cenny zbiór najlepszych praktyk, wypracowanych poprzez wieloletnie doświadczenia Europejskiej Komisji Przemysłu Chemicznego, dlatego używamy tych standardów do weryfikacji istniejących procedur. Jest to też wyznacznik przy opracowywaniu nowych projektów. Chętnie poddamy się oficjalnej ocenie, jeśli któryś z naszych klientów będzie oczekiwał posiadania przez nas standardów SQAS.

Jednym z najważniejszych elementów SQAS jest redukcja wpływu na środowisku. Czy jest to priorytet również dla FM Logistic?
MW: Jednym z najpoważniejszych zagrożeń przy magazynowaniu substancji niebezpiecznych jest ryzyko pożaru. Jego skutki mogą stanowić ogromne zagrożenie nie tylko dla środowiska, ale i dla życia ludzkiego. Z tego powodu wewnętrzne procedury FM Logistic w tym zakresie są bardzo rygorystyczne, często wykraczające poza ramy polskiego ustawodawstwa. Substancje łatwopalne magazynujemy w części magazynu wyposażonej w dodatkowy system tryskaczy, wprowadzonych w regały co dwa poziomy. Wszystkie magazynowane aerozole zabezpieczone są dodatkową siatką, która ogranicza ryzyko rozprzestrzeniania się ognia na sąsiednie regały.
Dodatkowo FM Logistic przykłada wiele uwagi do segregacji odpadów i dba o to, aby wszystkie odpady niebezpieczne były zwracane z odpowiednio przypisanym kodem.

Problemem, o którym alarmują mali i średni przedsiębiorcy (w zakresie transportu i magazynowania) są wysokie ceny usług. Niektóre z firm logistycznych umożliwiają np. łączenie kilku dostaw w jedną, co znacząco obniża koszty. Co w tym zakresie proponuje FM Logistic?
PJ: Synergia dostaw, czy też wykorzystania powierzchni do składowania, była i jest stosowana w FM Logistic od dawna. Są to tzw. modele multi-klienckie, które rzeczywiście pozwalają ograniczyć koszty (sprzęt, taki jak np. wózki widłowe, systemy informatyczne, czy obsługa administracyjna).
W zakresie poziomu cen jedno jest pewne – nakłady inwestycyjne na specjalistyczną flotę pojazdów, czy też infrastrukturę magazynową powodują, że rzeczywiście składowanie leków, czy produktów chemicznych jest dużo droższe niż np. wody mineralnej. Przedsiębiorcy też muszą zdawać sobie sprawę z faktu, że nie wszystkie firmy zagwarantują im serwis na wysokim poziomie i zabezpieczą ich przed pewnego rodzaju ryzykiem. Niestety z praktyki wiemy, że wiele firm, szukając oszczędności, nie zwraca uwagi na ryzyko i składuje swoje towary w magazynach najniższej klasy.
Najlepszym sposobem na redukcję cen jest zaprojektowanie maksymalnie dobrego i dopasowanego do projektu procesu obsługi klienta, opartego na komunikatach EDI (elektronicznej wymiany danych).


CAŁY WYWIAD ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2011 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.



przemysł chemicznylogistykaFM Logistictransport

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie