Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Niezmiennie ważne jest błyskawiczne reagowanie na zmiany i proponowanie nowych rozwiązań - Anna Adamowicz, Bartosz Konopa

2023-10-19

O rynku kompozycji zapachowych i perspektywach jego rozwoju rozmawiamy z Anną Adamowicz, perfumiarzem seniorem oraz Bartoszem Konopą, dyrektorem ds. marketingu w firmie Carotex Koncentraty Tatrzański Sp. K.

Jaka jest dzisiaj pozycja Carotex w sektorach kosmetycznym i detergentowym? W jaki sposób zaopatrujecie Państwo te branże?

Bartosz Konopa: Firma Carotex to polska firma rodzinna założona w 1989 r., a więc w przyszłym roku będziemy obchodzić 35-lecie naszej działalności. Naszą przygodę w branży dodatków rozpoczęliśmy od produkcji emulsji do napojów, aromatów i barwników do przemysłu spożywczego, w której w wielu segmentach jesteśmy liderem rynkowym, zarówno jeśli chodzi o napoje, przemysł cukierniczy, mleczarski, lody, przemysł mięsny, dania gotowe oraz takie branże, jak farmacja, odżywki i suplementy diety, czy wiele innych zastosowań. Jeśli chodzi o sektor kosmetyczny i detergentowy, to choć jesteśmy stosunkowo młodą firmą, niemniej, korzystając z naszej dotychczasowej wiedzy, jak również wysoko wyspecjalizowanej kadry, tworzymy doskonałe kompozycje zapachowe światowej jakości.

W naszej ofercie jest już ponad 500 kompozycji do takich zastosowań, jak: produkty perfumeryjne: perfumy, wody toaletowe, wody perfumowane, wody kolońskie, dezodoranty; kosmetyki: kremy, balsamy, szampony, żele pod prysznic, mydła w płynie, mydła w kostce, płyny do kąpieli, kosmetyka kolorowa, lakiery do paznokci, olejki do masażu; chemia gospodarcza: proszki, płyny do prania, płyny do płukania, proszki i płyny do czyszczenia, płyny do mycia naczyń; odświeżacze powietrza: spraye, wieszaki, butelki, świece, potpourri; kosmetyki samochodowe: szampony, piany, preparaty czyszczące, płyny do spryskiwaczy oraz artykuły techniczne: farby, lakiery, papier, gumy, żwirek dla kotów itp.

Staramy się dotrzeć bezpośrednio do naszych odbiorców i zaoferować produkt idealnie dopasowany do aktualnych potrzeb. Bardzo często opracowujemy kompozycje według konkretnych wytycznych klienta, staramy się też, aby nie trwało to zbyt długo. Mamy małe minima logistyczne – tworzymy zapach na zamówienie już od 5 kg. Dodatkowo, co jest naszym wielkim atutem, choć korzystamy z najlepszych surowców światowych dostawców komponentów, to biorąc pod uwagę fakt, że jesteśmy stosunkowo niewielką firmą, nieco inaczej liczymy koszty niż wielkie koncerny i dzięki temu możemy zaproponować bardzo atrakcyjne warunki cenowe.

W ostatnim czasie intensywnie prowadzimy rozbudowę firmy. Pod koniec tego roku zostanie oddana do użytku kolejna hala, w której znajdzie się między innymi całkowicie automatyczna linia do produkcji kompozycji, co pozwoli nam na podwojenie naszych możliwości produkcyjnych. W planach mamy kolejne inwestycje.

Państwa specjalnością są zapachy. Jak bardzo technologicznie skomplikowane są to kompozycje? Co jest wymagane do stworzenia atrakcyjnego zapachu?

Anna Adamowicz: Kompozycje zapachowe to mieszaniny substancji pochodzenia naturalnego, takich jak olejki eteryczne oraz substancji powstałych na drodze syntezy chemicznej. Zasada „wyprodukowania” zapachu jest podobna od lat: należy wszystkie składniki zgodnie z recepturą wymieszać, rozpuścić, poczekać aż kompozycja nabierze swojego charakteru, bukietu zapachowego.

To, co się zmieniło, to automatyzacja tego procesu i nieustannie zwiększająca się liczba nowych surowców zapachowych, co daje perfumiarzom pole do popisu w opracowywaniu nowych receptur.

W jaki sposób można mówić o atrakcyjności zapachu? Z jednej strony jest to przecież rzecz subiektywna, a z drugiej strony jednak musi być to rzecz powtarzalna, mierzalna, podlegająca standardom. Co zatem decyduje o atrakcyjności zapachu?

Anna Adamowicz: Atrakcyjny, to dający przyjemne wrażenia estetyczne, powodujący, że dany produkt: szampon, mydło, krem czy proszek do prania jest po prostu przyjemny w użyciu.

Natomiast z punktu technologicznego, kompozycja powinna być zgodna z innymi składnikami wyrobu, zachowywać swoje właściwości, przykładowo być stabilna w różnych środowiskach czy to w kwaśnych, czy w zasadowych, nie zmieniać się pod wpływem środków utleniających, enzymów. Musi też spełniać wymagające dla naszej branży wymogi regulacyjne dotyczące bezpieczeństwa dla zdrowia i środowiska.

W jaki sposób prowadzić dywersyfikację zapachów? Co jest w procesie produkcyjnym tym czynnikiem, który decyduje o różnicowaniu zapachu?

Anna Adamowicz: Zapachy możemy różnicować ze względu na ich rodzaj: kwiatowe, owocowe, ziołowe, orientalne. Różnicujemy je też ze względu na przeznaczenie do określonego produktu: do perfum, kremu, mydła, świecy, płynu do płukania, płynu do mycia naczyń. Mamy też zapachy luksusowe i w wersji ekonomicznej. Wszystkie te kryteria są uwzględniane w trakcie tworzenia receptury i to one determinują, które składniki wybierze perfumiarz i w jakich proporcjach je połączy, tak aby efekt końcowy był atrakcyjny dla odbiorcy.


Carotexkompozycje zapachowezapachyprzemysł kosmetycznykosmetykiprzemysł detergentowychemia gospodarcza

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2023

Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2023

Nowość!

25.00 zł

Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej

Nowość!

553.50 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Dostęp online

861.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy sztuczna inteligencja to?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie