Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Prowadzimy biznes w sposób odpowiedzialny i zrównoważony - Mirosław Siwirski

Data publikacji: 2016-06-23

O rozwoju w trendzie zrównoważonego rozwoju rozmawiamy z Mirosławem Siwirskim, prezesem zarządu i dyrektorem generalnym PCC Exol SA.

W przyszłym roku firma będzie obchodzić 50-lecie istnienia na polskim rynku (przed 2008 r. pod nazwą Kompleks Środków Powierzchniowo Czynnych w Zakładach Chemicznych Rokita). Jubileusze są świetną okazją do podsumowań i analiz. Które z momentów w historii firmy zadecydowały o jej obecnej pozycji?
Spółka PCC Exol SA została wydzielona ze struktur PCC Rokita i z jej historią jest ściśle związana oś czasu naszej firmy. Obecną pozycję rynkową budujemy przede wszystkim w oparciu o długoterminową strategię, z której wynikają przełomowe momenty i kluczowe decyzje w obszarze rozwoju. Przełomowe okazały się trafne inwestycje, takie jak np. zwiększenie zdolności produkcyjnych poprzez budowę nowej instalacji sulfonacji. Umożliwiła ona znaczny wzrost produkcji surfaktantów anionowych. Inny przykład to budowa instalacji etoksylacji w Płocku zintegrowanej linią przesyłową tlenku etylenu z firmą PKN Orlen. Fabryka w Płocku to kolejny znaczący wzrost naszych mocy produkcyjnych w obszarze surfaktantów niejonowych przeznaczonych dla wielu branż przemysłowych. Budowanie mocnej pozycji rynkowej to nie tylko zwiększanie zdolności produkcyjnych, ale również rozwój i dywersyfikacja portfela produktów. W tym miejscu istotną rolę odegrał dynamiczny rozwój bazy badawczo-rozwojowej spółki. Inwestycje w specjalistyczny sprzęt i wykwalifikowaną kadrę zaowocowały opracowaniem i wdrożeniem szeregu specjalistycznych produktów o unikalnych właściwościach aplikacyjnych, które obecnie dostarczamy do klientów na całym świecie. Nowoczesne instalacje i szerokie portfolio produktowe to bardzo ważne ogniwa w skutecznej strategii biznesowej producentów operujących w branży surfaktantów. Jednak sukces rynkowy nie byłby możliwy bez dobrze przemyślanej strategii sprzedaży i skutecznego zespołu handlowców.

Spółka znalazła się w tym roku w gronie złotych sygnatariuszy Platformy EcoVadis działającej w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. Tytuł ten dzierży wspólnie z największymi firmami chemicznymi świata. Co on oznacza?
Złoty poziom CSR jest bardzo istotnym i niezwykle prestiżowym wyróżnieniem, przyznawanym za proekologiczny rozwój i osiągnięcia w obszarach dotyczących środowiska, zatrudnienia, uczciwych praktyk biznesowych oraz łańcucha dostaw. Statystyki platformy świadczą o rosnących trendach propagowania i wdrażania praktyk zrównoważonego rozwoju zarówno w krajach wysokorozwiniętych, jak i w regionach, które znajdują się na początku drogi do wzrostu gospodarczego. Sukces naszej firmy, jakim jest złoty certyfikat EcoVadis sprawia, że będziemy przykładać jeszcze większą wagę do prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny i zrównoważony. Takie działanie przyczyni się do większego zadowolenia pracowników, poprawy satysfakcji klientów, zacieśnienia relacji z lokalnymi społecznościami, inwestorami i całym otoczeniem, w którym działamy.

 

Od kilku lat spółka uczestniczy w inicjatywie CDP, czyli Carbon Disclosure Project. Podmioty biorące udział w projekcie są zobligowane do sporządzania raz w roku raportu emisyjnego. Sprawozdania podlegają ocenie pod względem wielu  czynników, m.in. skuteczności działań w zakresie ograniczania emisji w poszczególnych obszarach funkcjonowania firmy. W 2015 r. organizacja CDP oceniła spółkę na bardzo wysokim poziomie – PCC Exol uzyskała 92 punkty na 100 możliwych. Wynik świadczy o postępie firmy we wdrażaniu światowych standardów zrównoważonego rozwoju – jeszcze dwa lata temu spółka otrzymała w badaniu zaledwie 18 punktów. Wydaje się więc, że działania zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju są dla Państwa szczególnie ważne?
Zgadza się. Zrównoważony rozwój to obecnie fundament naszej długofalowej strategii. Branża chemiczna jest coraz bardziej zorientowana na prowadzenie opłacalnego ekonomicznie biznesu w sposób przejrzysty, w zgodzie ze środowiskiem naturalnym i w symbiozie z lokalnymi społecznościami. PCC Exol włączając do swojej strategii biznesowej cele w zakresie zrównoważonej produkcji i konsumpcji, gwarantuje transparentność swojej działalności poprzez aktywny udział w  szeregu międzynarodowych inicjatyw, takich jak właśnie CDP,  wspierających propagowanie społecznej i środowiskowej odpowiedzialności w biznesie. Dzięki tym globalnym przedsięwzięciom spółka jako jedna z nielicznych w Polsce może mierzyć, planować i kontrolować swój wpływ na środowisko, uzyskując przy tym unikalną szansę oceny przez międzynarodowe prestiżowe gremia biznesowe, naukowe, branżowe, ekologiczne i społeczne. Co ważne, nasza spółka stanowi istotne ogniwo w łańcuchu dostaw międzynarodowych potentatów gospodarczych działających w branży detergentów, środków higieny osobistej i kosmetyków. Ich standardy i wymagania nie tylko w zakresie jakości, ceny, czy terminowości dostaw są jasno sprecyzowane. Oprócz powyższych wymagań firmy globalne opracowują i wdrażają własne systemy kwalifikacji dostawców, uwzględniające wyniki raportów dotyczących różnych obszarów ich działalności.  Raporty te oceniane są zwykle przez najbardziej opiniotwórcze, światowe organizacje działające na rzecz zrównoważonego biznesu i odpowiedzialności społecznej. Jedną z takich prestiżowych inicjatyw kwalifikacyjnych jest m.in. szeroko pojęte raportowanie emisji gazów cieplarnianych oraz komunikowanie działań podejmowanych w celu ich redukcji.

W trendzie zrównoważonego rozwoju znajduje się również oferta produktowa firmy – PCC Exol opracowuje i wprowadza do obrotu surfaktanty podatne na proces biodegradacji. Są to produkty o określonym, wysokim stopniu rozkładu biologicznego przy udziale mikroorganizmów. Jakie znaczenie środowiskowe, kosztowe i produktowe ma stosowanie takich rozwiązań?
Poprzez ciągły rozwój, wdrażanie nowych technologii oraz inwestycje prowadzone zarówno w  obszarach produkcyjnych, jak i zaplecza badawczo-rozwojowego, staramy się spełniać wymagania naszych klientów i ciągle poszerzać oraz uatrakcyjniać naszą ofertę handlową. Ze względu na fakt, że około 75% oferty skierowane jest do branży detergentów i kosmetyków, kwestia biodegradowalności surfaktantów ma dla nas olbrzymie znaczenie. Dlatego też wiele spośród naszych produktów podlega badaniu w zakresie podatności na proces biodegradacji.

W ubiegłym roku dołączyliśmy do grona producentów, którzy identyfikują swoje produkty znakiem Ecocert. Jego przyznanie opiera się w głównej mierze na ocenie stopnia biodegradowalności produktów. Ekologiczny znak dla surowców kosmetycznych w wariancie Ecocert Cosmetics i Ecocert Cosmos jest najważniejszym i najbardziej uznanym w Europie świadectwem jakości i bezpieczeństwa środowiskowego produktów kosmetycznych i surowców do ich produkcji. Znak Ecocert otwiera drzwi do współpracy z wieloma producentami kosmetyków o ugruntowanej pozycji na rynku. Firmy te posiadają bardzo restrykcyjne systemy kwalifikacji dostawców. Atestacja Ecocert udzielona czterem produktom z oferty PCC Exol skraca proces kwalifikacji spółki jako dostawcy składników kosmetycznych, czyniąc ją wiarygodną, rzetelną i postrzeganą jako odpowiedzialna wobec środowiska i społeczeństwa.

Jak więc widać, stopień biodegradowalności produktów oprócz swojej funkcji ekologicznej i informacyjnej spełnia również funkcję stymulującą biznes. PCC Exol, dysponując europejskim znakiem Ecocert, wzmacnia swoją konkurencyjną pozycję na rynku, poprzez budowanie silnej zrównoważonej marki. Przy pomocy znaku spółka informuje konsumentów oraz partnerów biznesowych o odpowiedzialnym zarządzaniu na każdym etapie łańcucha wartości, nie wyłączając pozyskiwania surowców, od których w dużej mierze zależy jakość i stopień oddziaływania danego produktu na środowisko naturalne.


CAŁY WYWIAD ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2016 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



PCC Exolsurfaktantybiosurfaktantyprzemysł detergentowy

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy posiadasz akcję polskich spółek giełdowych z przemysłu chemicznego?

Zobacz wyniki

WięcejInne rozmowy



WięcejWarto przeczytać


Lotos znajduje odbiorców dla swojego wodoru

PKN Orlen: plany rozwojowe oparte są o alternatywne źródła energii

Dyrektor BASF: innowacyjność i zrównoważony rozwój idą w parze

Ceny surowców wpływają na wyniki PCC Exol

Clariter przeciera szlaki dla gospodarki obiegu zamkniętego

Lotos Oil wykorzystał okres pandemii na poprawę wyników finansowych

Nowy prezes Grupy Azoty

Chemia potrzebuje banków, banki lubią chemię

Prezes PIPC: z kryzysem radzimy sobie najlepiej w Europie, ale wciąż czekamy na pełną odbudowę

Znaczący wzrost zysku netto w Grupie Azoty ZAK

Wielki koszt dekarbonizacji przemysłu

PZPTS kontra władze Wałbrzycha: idzie o zakaz stosowania wyrobów z tworzyw

Dwutlenek węgla w produkcji akrylanu sodu

Prezes Seleny: jaka nauka dla biznesu płynie z pandemii?

CIECH mocno inwestuje w krzemiany

Evonik: o 30% większa wytwórczość surowców do produkcji klejów

Polwax ze stratą po trzech kwartałach roku

Lotos przygotowuje się do akcji remontowej o kryptonimie Wiosna

Etykiety dla przemysłu chemicznego – najważniejsze wyzwania związane z etykietowaniem

Laboratoria nawozowe podnoszą bezpieczeństwo produktu

Polska chemia z pandemią radzi sobie najlepiej w Europie

Wielki zbiornik dopłynął do Polic

PCC Rokita znajduje pieniądze na budowę Centrum Innowacji i Skalowania Procesów

Grupa PCC: innowacyjność zawarta w pięciu głównych segmentach produktowych

PlasticsEurope Polska o roli tworzyw w Europejskim Zielonym Ładzie

MOL: inwestycja w produkcję asfaltu modyfikowanego kauczukiem

Grupa Azoty: innowacje w branży nawozowej

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejPopularne

Więcej aktualności





WięcejW obiektywie