Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Liczba naszych patentów zwiększa się codziennie o trzy – cztery - Michael Hepp

2010-12-07

O innowacyjności, megatrendach i potrzebie inwestycji w naukę rozmawiamy z Michaelem Heppem, prezesem BASF Polska.

Hasło kampanii BASF prowadzonej od marca tego roku brzmi „Chemia, która łączy”. Czym jest „Chemia, która łączy” dla firmy BASF?
BASF to przede wszystkim producent „Chemii, która łączy”. Działalność BASF to połączenie gospodarki, nauki i produkcji z czynnikiem ludzkim, z aspektami środowiskowymi. BASF to „brakujące ogniwo” zespalające wszystkie te elementy. Dzięki temu połączeniu tworzymy wartość dodaną, czyli przysparzamy naszemu otoczeniu dodatkowych wartości.
Nasza kampania obejmuje i dotyka nie tylko podstawowych problemów, z którymi boryka się świat, zagadnień w skali globalnej, ale również codzienności. Dochodzą do tego uwarunkowania społeczne. Kampania w swym zamyśle obejmuje zarówno to, co młode, dynamiczne, nowe, rewolucyjne, jak i to, co łagodne i dojrzałe. Kampania odzwierciedla nasze przedsiębiorstwo.

Zgodnie ze słowami przedstawicieli BASF, o przewadze konkurencyjnej firmy stanowi innowacyjność, dlatego też BASF ogromny nacisk kładzie na działania R&D. Jaki jest obecnie cel strategii badawczo-rozwojowej firmy?
W naszych działaniach kierujemy się tymi trendami, które wyznacza współczesny świat. Są to tzw. megatrendy, czyli rozwiązania takich problemów, jak zwiększająca się liczba ludności na świecie, starzenie się społeczeństw, intensywna urbanizacja, zmiany klimatu, wykorzystanie energii, mobilność.
Może przyjrzyjmy się zagadnieniu innowacyjności, rozważając problem mobilności. Rozwój motoryzacji to m.in. rozwój samochodu elektrycznego, przy wykorzystaniu baterii elektrycznych. Specjaliści firmy BASF pracują nad wysokowydajnymi bateriami litowo-jonowymi, które można będzie wykorzystać w układach napędowych samochodów. Współpracujemy w tym zakresie ze wszystkimi największymi producentami samochodów.
Działy badań i rozwoju firmy BASF pracują nad ponad trzema tysiącami projektów w różnych miejscach na świecie. Około 9 tys. osób ze 105 tys. załogi BASF to pracownicy tych działów. Co jest bardzo ważne, w żadnym z ostatnich lat, szczególnie tych kryzysowych, nie ograniczyliśmy dopływu środków na badania i rozwój. BASF jest w chwili obecnej właścicielem ok.130 tys. patentów aktywnych. Codziennie liczba ta zwiększa się o 3–4. Rocznie na badania wydajemy w skali globalnej ok. 1 300 mln – 1 400 mln euro.

Jakie jeszcze czynniki poza innowacyjnością decydują o przewadze firmy? Na co jeszcze zwracają uwagę klienci?
To, czego poza nowatorskimi rozwiązaniami oczekuje klient to jakość, komfort, zmniejszenie zużycia energii, obniżenie kosztów.
Wspólnie z naszymi ekspertami śledzimy rynek i zastanawiamy się, co możemy zaproponować odbiorcom działającym w określonym sektorze. Chciałbym to przedstawić na przykładzie segmentu motoryzacyjnego. BASF oferuje rozwiązania dotyczące silników spalinowych – domieszki do paliw, dodatki ochronne do płynów chłodzących; elektroniki – poliuretany i środki uelastyczniające warstwy izolacyjne kabli; wnętrza samochodu – różne rodzaje tworzyw sztucznych, barwniki do skór; artykułów do użytku zewnętrznego pojazdu – lakiery, pigmenty; bezpieczeństwa – amortyzatory; ochrony środowiska – katalizatory do silników wysokoprężnych Diesla.
Rozwiązania te pomagają producentom branży motoryzacyjnej jeszcze lepiej zaspokoić oczekiwania nabywców pojazdów oraz znacznie obniżyć własne koszty produkcji. Klient decydujący się na ofertę BASF może więc liczyć na jej kompleksowość. A zgodnie z wyznawaną przez nas filozofią, tylko wtedy nasza firma będzie w dobrej kondycji, kiedy nasi klienci będą zadowoleni i będzie się im powodziło.

Na początku października BASF został wyłącznym partnerem laboratorium chemicznego w Centrum Nauki Kopernik. Jest to pierwsza tego typu inicjatywa firmy w Europie Środkowej, ale np. w Niemczech działają już takie centra. Czy jest to inwestycja w nowe pokolenie pracowników firmy BASF? Jakie wymierne korzyści przynosi taka współpraca?
Centrum Nauki jest szeroko działającym przedsięwzięciem, obejmującym nauki przyrodnicze. BASF zobowiązał się do zaangażowania w dziedzinie chemii. Centrum zostało otwarte na początku listopada tego roku, natomiast laboratorium chemiczne zostanie otwarte w II kw. przyszłego roku.
Przede wszystkim chcielibyśmy poprzez to laboratorium obudzić w ludziach zainteresowanie chemią. Mamy nadzieję, że młodzież będzie odkrywała w nim swoją miłość do niej. Zgodnie z założeniem, corocznie laboratorium odwiedzi 10 tys. młodych ludzi. Jestem przekonany, że niektórzy z nich zostaną w przyszłości pracownikami firmy BASF. Część z nich na pewno pozostanie na uczelniach i dokona przełomowych odkryć. Polska ma w tej dziedzinie piękne tradycje, chociażby wspaniałą Marię Skłodowską-Curie.
Nieustannie, jako BASF, kładziemy ogromny nacisk na edukację i naukę, gdyż są to elementy, które nazywamy zrównoważonym rozwojem. W ostatnim roku BASF w skali globalnej przeznaczył 30 mln euro na cele edukacyjne. Wszędzie tam, gdzie chodzi o jakość i młodych ludzi staramy się być obecni.

CAŁY WYWIAD ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 3/2010 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.


przemysł chemicznyBASFprzemys chemiczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy ceny energii mają wpływ na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie