2019-08-22
O polskiej i globalnej aktywności firmy BASF rozmawiamy z Katarzyną Byczkowską, dyrektor zarządzającą BASF Polska
Koncern BASF jest aktywny na całym świecie, inwestując w rozwój swojej globalnej działalności. Jak duże znaczenie dla BASF Polska ma fakt, że jest częścią największego chemicznego podmiotu na świecie?
Wszystko, co robimy w naszym kraju, jest powiązane ze strategią globalną, którą przyjęliśmy w ubiegłym roku. W Polsce mamy ten sam cel, jaki ma centrala i inne oddziały firmy na całym świecie. Dążymy do tworzenia chemii dla zrównoważonej przyszłości. Mamy jasno określone założenia, które chcemy zrealizować. Duża część z nich odnosi się do aspektów finansowych i wzrostu biznesu, jednak istnieje niemała część celów pozafinansowych.
Są to np. kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem, ochroną środowiska, zaangażowaniem społecznym. W Polsce działania na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju podejmujemy wspólnie z naszymi partnerami, m.in. UN Global Compact Network Poland i UNEP GRID Warszawa. Staramy się inspirować naszych klientów i całe otoczenie biznesowe innowacjami, które są przyjazne dla środowiska. Możemy się tu posiłkować licznymi przykładami, które BASF wdraża na całym świecie, co niewątpliwie jest atutem przynależności do globalnego koncernu.
Jak rozumiem takiej firmie, jak BASF Polska łatwiej jest wdrażać te cele w porównaniu z przedsiębiorstwami lokalnymi?
Lokalnie podejmujemy aktywną współpracę z przedstawicielstwami międzynarodowych organizacji, do których BASF należy również globalnie. Jednak ważnymi partnerami dla nas są również administracja publiczna i otoczenie biznesowe.
Jestem bardzo dumna, że nasza firma w Polsce została doceniona za swoje trwałe zaangażowanie w działania na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Globalnie jesteśmy liderem w zakresie prac na rzecz ochrony klimatu i zrównoważonej gospodarki zasobami wodnymi. Aby zrealizować cele dotyczące ochrony klimatu, BASF konsekwentnie optymalizuje obecne procesy technologiczne. Dzięki innowacjom paliwa kopalne będzie można zastąpić odnawialnymi źródłami energii i rozwijać niskoemisyjne metody produkcji. Firma łączy te działania w ambitnym programie ograniczania śladu węglowego. W minionym roku BASF zainwestował globalnie w badania i rozwój 2 mld euro. Innowacyjność jest nieodłączną częścią naszego DNA. Aktualnie prowadzimy ok. 3 tys. projektów badawczych. Znaczna część z nich nakierowana jest na wypracowanie technologii przyjaznych dla środowiska.
Jednak cele zrównoważonego rozwoju dotyczą nie tylko środowiska naturalnego. Pozostałe zagadnienia, które obejmują, są dla nas równie ważne. W Polsce kładziemy duży nacisk m.in. na dobrą jakość edukacji. Podejmujemy w tym obszarze szereg działań, jak np. współpraca z uczelniami czy Centrum Nauki Kopernik, jako wyłączny partner laboratorium chemicznego.
Które branże w Polsce najmocniej obsługiwane są przez BASF?
Nasze produkty trafiają do niemal wszystkich gałęzi przemysłu. Dostarczamy rozwiązania dla branży motoryzacyjnej, rolnictwa, chemii gospodarczej, kosmetycznej, budownictwa. Zatem nasze produkty można znaleźć w wielu przedmiotach codziennego użytku. W produktach budowlanych są to domieszki do betonu, farby czy kleje. W samochodach spotkamy sprzedawane przez nas tworzywa sztuczne, katalizatory, lakiery czy dodatki do paliw. Mamy też coraz prężniej działający dział agrochemikaliów, konsekwentnie wzmacniający pozycję na polskim rynku.
Reszty dopełniają kosmetyki i detergenty. Warto jednak wiedzieć, że sam łańcuch dystrybucyjny jest bardzo wydłużony, ponieważ zwykle sprzedajemy w modelu B2B, a nie do końcowych użytkowników.
Skoro mówimy o sprzedaży, jesteśmy już bliscy osiągnięcia wyniku 1 mld euro na polskim rynku. W 2018 r. uzyskaliśmy kilkuprocentowy wzrost przychodów do poziomu 931 mln euro, więc tendencja jest stale rosnąca.
Jakie wyzwania stoją przed firmą na polskim rynku? Wiadomo, że w Europie one są na pewno inne, ale pomówmy o tych specyficznych odnoszących się tylko do krajowego rynku.
W Europie Zachodniej już się pojawiają pierwsze oznaki spowolnienia. Biznes powinien uważnie to obserwować i przygotowywać rozwiązania na potencjalne konsekwencje, które mogą nastąpić. Polski rynek jest teraz stabilny, niemniej nasz kraj ma bardzo intensywną wymianę handlową z Zachodem, szczególnie z Niemcami.
Jako duży eksporter musi pilnie śledzić sytuację w innych krajach, ponieważ pomimo wysokiego popytu wewnętrznego nie nadrobimy nim ewentualnych strat ponoszonych na rynkach eksportowych.
Przyszłość europejskiego przemysłu chemicznego to stawianie na rozwiązania specjalistyczne. Czy zatem polska chemia może wnieść istotny wkład w rozwój specjalizacji europejskiego przemysłu chemicznego? Innymi słowy: rola dla Polski to bardziej bycie kreatorem czy tylko odbiorcą innowacji?
Produkcja chemikaliów specjalistycznych to dobry kierunek dla branży w Polsce. Przemysł chemiczny konkuruje na rynku globalnym, a rynki azjatyckie z łatwością pokrywają zapotrzebowanie na masowe wyroby. Stawianie wielkich instalacji dla podstawowych produktów nie uczyni polskiej chemii silniejszą. Trzeba szukać nisz, w które jeszcze nie weszli najwięksi. Gdy do tego dochodzą uregulowania prawne, które determinują funkcjonowanie europejskiego przemysłu chemicznego, specjalizacja wydaje się słusznym kierunkiem rozwoju. Ważnym elementem jest również dostępność kadry. Mamy w kraju bardzo dobre uczelnie i doskonale wykształconych, pełnych pomysłów ludzi, którzy mają potencjał, by specjalistyczną chemię rozwijać.
Czy jest gdzieś miejsce na ścisłą kooperację między koncernem BASF a polskim przemysłem chemicznym, czy może realizacja wspólnych projektów nie ma aktualnie większego uzasadnienia biznesowego i technologicznego?
Współpraca jest bardzo istotna dla rozwoju, dlatego zawsze jesteśmy na nią otwarci i stale poszukujemy nowych możliwości w tym zakresie. Podejmowanie wspólnych działań ze start-upami stanowi część strategii BASF w zakresie innowacyjności.
Do współpracy z tego rodzaju podmiotami w ramach grupy BASF została powołana spółka BASF Venture Capital. Nasze potencjalne inwestycje zawierają się w takich obszarach, jak: chemia, procesy chemiczne, zaawansowane materiały, digitalizacja i gospodarka 4.0 oraz modele biznesowe oparte na ekosystemach. Mamy już sukcesy wynikające ze wspólnie podjętych działań, których dobrym przykładem jest druk 3D.
Uważnie śledzimy też rynek start-upów w Polsce. Choć firmy globalne mogą sobie pozwolić na większe inwestycje w testowanie nowych rozwiązań, lokalne inicjatywy często zaskakują innowacyjnym podejściem.
Czy jest szansa, aby w przyszłości Polska była dla BASF jeszcze jakimś innym centrum niż tylko produkcja katalizatorów?
Zawsze jesteśmy otwarci na rozszerzanie działalności. W Polsce bardzo prężnie działa kilka z naszych kluczowych działów biznesowych, katalizatory samochodowe są jednym z nich. Właśnie zakończyliśmy rozbudowę fabryki w Środzie Śląskiej pod Wrocławiem, powiększając jej powierzchnię o 14 tys. m2 i zwiększając moce produkcyjne zakładu z ośmiu do 10 linii. Jest to obecnie największy i najnowocześniejszy zakład produkcji katalizatorów samochodowych BASF w Europie. Dzięki naszym katalizatorom pomagamy klientom w całej Europie spełniać najwyższe normy środowiskowe. Rosnące zapotrzebowanie na te produkty sprawia, iż zamierzamy dalej rozwijać działalność. Regulacje unijne w zakresie norm emisji stymulują kolejne innowacje w tym zakresie. Dzięki zaawansowanym technologicznie katalizatorom, samochody są coraz bardziej przyjazne dla środowiska.
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejInne rozmowy
WięcejWarto przeczytać
Prezes Seleny: jaka nauka dla biznesu płynie z pandemii?
Powstanie wielka jednostka do produkcji zielonego wodoru
Lotos Oil wykorzystał okres pandemii na poprawę wyników finansowych
Ekologiczne receptury produktów do prania
Rozwój opakowań z biokompozytów papier – tworzywa wciąż wymaga mnóstwa pracy
Rynek dystrybucji materiałów budowlanych wzrośnie w 2020 r.
BASF Polska i Centrum Nauki Kopernik: dekada współpracy
Materiały budowlane będą rozkładać szkodliwe substancje znajdujące się w powietrzu
Rosną udziały CIECH Sarzyna w polskim rynku środków ochrony roślin
Biologiczne prepolimery alternatywą dla tradycyjnych
Prezes PIPC: z kryzysem radzimy sobie najlepiej w Europie, ale wciąż czekamy na pełną odbudowę
Grupa PCC: innowacyjność zawarta w pięciu głównych segmentach produktowych
Synthos pracuje nad zielonymi kauczukami
Ustalenia dotyczące żeli wodno-alkoholowych
Branża kosmetyczna z niepokojem myśli o kolejnym lockdownie
CIECH zadowolony ze sprzedaży biznesu Żywice firmie Lerg
Recyklerzy spodziewają się korzystnych zmian w prawie
PKN Orlen i NCBR razem na rzecz innowacji
Wielki zbiornik dopłynął do Polic
Tworzywa sztuczne w centrum Europejskiego Zielonego Ładu
Chemia potrzebuje banków, banki lubią chemię
Tworzywa na potrzeby infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych
Dyrektor BASF: innowacyjność i zrównoważony rozwój idą w parze
Cyfryzacja to pilna potrzeba
Air Products chce rozwijać się bardziej zrównoważenie
To było trudne lato dla branży PET
BASF największą chemiczną firmą świata. A kto na dalszych miejscach?
WięcejNajnowsze
WięcejPopularne
WięcejPolecane
WięcejKomentarze
Pomyślne zamknięcie finansowania dłużnego projektu "Polimery Police"
Tomasz Hinc, prezes Grupy Azoty
Przemysł 4.0 to synonim innowacji
Krzysztof Szulc, Główny Specjalista ds. Wsparcia Projektów Korporacyjnych w Grupie Azoty
Grupa Selena planuje w 2021 r. akwizycje
Jacek Michalak, prezes Selena FM
Polska opłata Plastic Tax może być niższa nawet o 65 mln euro rocznie
Frédéric Guichard, prezes Żywiec Zdrój
Opłata od tworzyw to nie nowy podatek dla konsumentów
Piotr Patkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów
Newsletter
WięcejW obiektywie
Kongres "Polska Chemia" w formule online
W 2020 r. Kongres "Polska Chemia" odbył się formule online. Polska Izba Przemysłu Chemicznego, kierując się...
Targi Packaging Innovations przyniosły szansę branży opakowaniowej, by się spotkać
W 2020 r. branża opakowaniowa miała niewiele okazji do targowych spotkań.
Targi Plastpol 2020 w cieniu pandemii
W Kielcach pomimo pandemii koronawirusa odbyły się zaplanowane pierwotnie na maj targi Plastpol.
Budma barometrem polskiego budownictwa
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury Budma od wielu lat stanowią miejsce, w którym można...
Tomasz Zieliński
Polska chemia ma przed sobą mnóstwo wyzwań, ale im sprosta, bo jest fundamentem krajowej gospodarki
Jörg Schlatterer
Certyfikat Eco Passport dla czystszych produktów
Szymon Dziak - Czekan
Recykling to przyszłość gospodarki
Piotr Zarosiński
Nawozy specjalistyczne to przyszłość rolnictwa
Rafał Zdon
Jesteśmy dobrze przygotowani na wyzwania pandemii
Arkadiusz Supernak
Uczestniczymy w rozwoju polskiego przemysłu chemicznego
Tomasz Mikulski
Recyklat się sprawdza, gdyż nie każdy detal wymaga oryginału