Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Kompozyty to nie tylko Dreamliner - Jan Chłopek

2013-01-10

O materiałach przyszłości - kompozytach - rozmawiamy z prof. dr hab. inż. Janem Chłopkiem, ekspertem w dziedzinie materiałów kompozytowych.  

Najbardziej znany przykład zastosowania materiałów kompozytowych w ostatnich miesiącach to samolot Dreamliner. Skoro maszyna została nazwana samollotem przyszłości, to czy o kompozytach można powiedzieć, że są materiałami przyszłości?
Zdecydowanie tak. Kompozyty w wielu przypadkach pokonują bariery materiałowe, niejednokrotnie ograniczające możliwości aplikacyjne. Dotyczy to przede wszystkim rozwiązań konstrukcyjnych, gdzie do dyspozycji mamy materiały bardzo lekkie, o podwyższonych właściwościach mechanicznych. Technologie kompozytowe należą do grupy „high-tech”. Przewiduje się, że w konstrukcjach samolotowych udział materiałów kompozytowych wzrośnie w ciągu następnych 30 lat dwukrotnie - od 30 do 60%. Jakkolwiek dominującą rolę w przemyśle materiałów kompozytowych mają kompozyty o osnowach polimerowych, to coraz większe znaczenie zyskują kompozyty wysokotemperaturowe o osnowach metalicznych i ceramicznych. W tym drugim obszarze obserwuje się wyraźny rozwój kompozytów ziarnistych, gdzie łączy się ze sobą różne fazy ceramiczne. Różne podejścia technologiczne pozwalają na otrzymywanie wysokotemperaturowych materiałów, dodatkowo o podwyższonej stabilności i odporności na pękanie.

W jakich segmentach przemysłu materiały kompozytowe będą odgrywać w najbliższych dekadach największą rolę? Co przesądzi o tym, że wyprą tradycyjne materiały?
Stale obniżające się koszty produkcji przede wszystkim wzmocnień włóknistych powodują, że materiały te pojawiają się w takich obszarach, jak budownictwo czy wyroby codziennego użytku, oprócz oczywiście takich, jak technika lotnicza, motoryzacja i wyroby sportowe. Nie należy zapominać o takich dziedzinach, jak energetyka wiatrowa, czy technika wojskowa. Najważniejszym czynnikiem, który stwarza przewagę dla materiałów kompozytowych w stosunku do konwencjonalnych jest relacja właściwości do ciężaru i kosztów produkcji.

Czy wiedza polskich firm na temat kompozytów jest wystarczająca, a opinia, że są to materiały zbyt innowacyjne jak na ich możliwości krzywdząca?
Liczba polskich firm zajmujących się materiałami kompozytowymi, zarówno surowcami do ich produkcji, samą produkcją oraz ich nowymi zastosowaniami stale wzrasta. Ta tendencja najlepiej widoczna była na ubiegłorocznych targach Kompozyt-Expo, organizowanych już po raz trzeci. Z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, że te małe innowacyjne firmy dobrze radzą sobie z nowymi technologiami i mają otwarte pole do sięgania po nowe rozwiązania, prowadzące także do nanokompozytów. Z rozmów prowadzonych z wystawcami wynika, że są oni dobrze przygotowani do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań z wykorzystaniem materiałów kompozytowych i są świadomi nowych tendencji pojawiających się w tym obszarze.


CAŁY WYWIAD ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 1/2013 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.



kompozytybadania i rozwój

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy warunki pogodowe wpływają na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejInne rozmowy



WięcejWarto przeczytać


Trendy w branży środków piorących w Europie Środkowej w okresie pandemii Covid-19

Czas pandemii wpłynął na przemysł rafineryjny

Cyfryzacja to pilna potrzeba

Evonik: o 30% większa wytwórczość surowców do produkcji klejów

Grupa Azoty: innowacje w branży nawozowej

Jak powinien wyglądać system depozytowy?

Wałbrzyska uchwała Stop Plastik trafiła do sądu

Pandemia nie podkopuje wzrostu produkcji sprzedanej w polskiej chemii

BASF Polska i Centrum Nauki Kopernik: dekada współpracy

Eko trendy w sektorze chemii gospodarczej

Synthos pracuje nad zielonymi kauczukami

Lotos Oil wykorzystał okres pandemii na poprawę wyników finansowych

Chemia potrzebuje banków, banki lubią chemię

Pandemia podniosła sprzedaż farb

Nadtlenek wodoru potrzebny prawie wszędzie

Wielki koszt dekarbonizacji przemysłu

Ekologiczne receptury produktów do prania

Unilever: strategia ograniczania zużycia tworzyw sztucznych przynosi efekty

Rozwój opakowań z biokompozytów papier – tworzywa wciąż wymaga mnóstwa pracy

Tomasz Zieliński, prezes PIPC: prognozy na 2021 r.

Szwajcarsko-niemiecka fuzja w branży materiałów powłokowych

Branża kosmetyczna z niepokojem myśli o kolejnym lockdownie

PKN Orlen znów chce mieć własny transport

Wacker Chemie wyprodukuje więcej polimerów modyfikowanych silanem

Rynek chemii profesjonalnej jak na razie w wąskim gronie zwycięzców kryzysu COVID-19

Nowa inicjatywa na rynku tworzyw sztucznych w Polsce

Tworzywa sztuczne napędzają samochody

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejPopularne

Więcej aktualności





WięcejW obiektywie