2018-09-13
Rozmawiamy z Jaapem Rabou, członkiem zarządu i dyrektorem sprzedaży Basell Orlen Polyolefins (BOP) oraz prezesem zarządu Basell Orlen Polyolefins Sprzedaż (BOPS).
W jaki sposób Grupa BOP odnosi się do przyjętej niedawno Strategii na Rzecz Tworzyw Sztucznych? Czy ten dokument będzie miał dominujący wpływ na przemysł tworzyw sztucznych w Europie?
Tworzywa sztuczne niesamowicie rozwinęły się przez ostatnie 70 lat. Jest to pochodna mieszanki wielu czynników, takich jak np. rosnąca populacja, rozwój klasy średniej, zmiana stylu życia, jak również wspaniałych właściwości tworzyw sztucznych. W tym czasie nasz przemysł napotykał na różne wyzwania, które znalazły swoje odzwierciedlenie w cykliczności i zmienności naszego biznesu. Przechodziliśmy takie próby w przeszłości, doświadczamy ich teraz i będziemy mierzyć się z nimi w przyszłości.
Jednakże jednym z największych wyzwań stojących zarówno przed naszym przemysłem, jak i całym społeczeństwem, jest zanieczyszczenie środowiska morskiego. To rosnący problem, który mocno przyciąga uwagę opinii publicznej w ostatnich latach.
Na początku tego roku Komisja Europejska zaprezentowała Strategię dla Tworzyw Sztucznych w Gospodarce o Obiegu Zamkniętym, wyznaczającą rozwój w kierunku gospodarki, w której obieg dóbr jest bardziej zamknięty, a zasoby wykorzystywane w sposób bardziej efektywny. W ślad za tym, w maju tego roku Unia Europejska zaproponowała zakaz używania niektórych wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do użytku jednorazowego.
Nie ma wątpliwości, że zanieczyszczenie środowiska morskiego jest problemem i żadna firma, żadne państwo ani żadna organizacja nie powinny go ignorować. Powinniśmy działać interdyscyplinarnie zarówno w Europie, jak i na poziomie globalnym.
Grupa BOP należy do stowarzyszenia PlasticsEurope, którego firmy członkowskie w odpowiedzi na Strategię dla Tworzyw Sztucznych podjęły decyzję o sformułowaniu Dobrowolnego Zobowiązania, w ramach którego realizowany jest m.in. Program Operation Clean Sweep®. Jego celem jest zapobieganie rozsypom granulatu do środowiska naturalnego i przedostawaniu się go do mórz. W ubiegłym roku podpisaliśmy deklarację przestąpienia do tego Programu i realizujemy jego założenia.
W ramach poszukiwania nowych rozwiązań i ciągłego doskonalenia przeprowadzamy wewnętrzne audyty w tym zakresie i dzielimy się najlepszymi praktykami z innymi zakładami produkcyjnymi w Europie. Ponadto, będąc wytwórcą poliolefin, blisko współpracujemy z klientami Grupy BOP, dzięki czemu wypracowujemy rozwiązania w zakresie plastikowych opakowań i przez to przyczyniamy się do bardziej zamkniętego obiegu, opartego na efektywnym wykorzystaniu zasobów.
Wspomina Pan o doświadczeniu firmy. Czy zatem na poziomie całej firmy są lub będą realizowane inne inicjatywy, które będą wychodzić naprzeciwko postulatom przynoszonym przez Strategię i całą ideę Circular Economy?
W Grupie BOP zawsze staramy się efektywnie wykorzystywać zasoby i wiele inicjatyw z tym związanych funkcjonuje u nas już od lat. Przykładem może być odpowiedzialne zarządzanie odpadami. Większość z nich to odpady polimerowe, które w blisko 99% są poddawane recyklingowi.
Jesteśmy także aktywni na polu poszukiwań rozwiązań związanych z emisją lub konsumpcją zasobów, takich jak woda czy energia. Dzięki płynnemu prowadzeniu procesów produkcyjnych, skutkującemu mniejszą liczbą zatrzymań i startów instalacji, znacząco obniżyliśmy emisję dwutlenku węgla. Mamy bardzo dobre rezultaty w odniesieniu do skali naszych branżowych miar porównawczych, tzw. benchmarków. Jednym z nich jest np. BREF – Best Available Techniques in the Production Polymers (najlepsze dostępne techniki w produkcji polimerów – przyp. red.).
Jak Państwo oceniacie aktualne warunki rynkowe związane z procesem produkcji tworzyw sztucznych? Czy z punktu widzenia producentów koszty produkcyjne są na akceptowalnym poziomie? Czy można znaleźć obecnie sygnały poprawy konkurencyjności w zakresie produkcji poliolefin między europejskimi wytwórcami a konkurencją z Bliskiego Wschodu i Ameryki Północnej? Czy wciąż utrzymuje się znacząca przewaga kosztowa producentów pozaeuropejskich?
Dobra koniunktura gazu łupkowego, który zapewnia wytwórcom ze Stanów Zjednoczonych morze taniej energii i surowców do produkcji ich materiałów daje przewagę kosztową, wyraźnie zauważalną np. w przypadku polietylenu.
Jako europejski producent być może nie mamy takich walorów surowcowych, ale koncentrujemy się na naszych mocnych stronach. Jesteśmy usytuowani blisko klientów, co stanowi zaletę kosztową i daje możliwość wykorzystywania zmienności podaży. Mamy także szerokie portfolio produktów, w tym zróżnicowane i specjalne gatunki. Dążymy do tego, aby nasze fabryki znajdowały się w czołówce, jako najlepsze w swojej klasie pod względem ochrony środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa, czyli zgodnie z kampanią Grupy BOP „Cel Zero – zero błędów, zero wypadków”. Skupiamy się na doskonałości operacyjnej i dbamy o koszty. Naszą efektywność kosztową porównujemy do innych europejskich producentów i w większości przypadków znajdujemy się w pierwszym kwartale. Efekty tych działań definiują konkurencyjnego dostawcę poliolefin do klientów europejskich.
BOP jest jedynym producentem poliolefin w Polsce, ale jednocześnie w kraju działają dystrybutorzy oferujący tworzywa innych największych globalnych koncernów. Co w tej chwili stanowi największą Państwa przewagę konkurencyjną w Polsce?
Grupa BOP w tym roku obchodzi jubileusz – jesteśmy obecni na lokalnym rynku już od 15 lat. Kiedy zaczynaliśmy działalność zdecydowana część naszych produktów była eksportowana zagranicę. W międzyczasie wielkość eksportu uległa zmniejszeniu, natomiast wolumen płockich polimerów sprzedanych na polskim rynku wyraźnie rośnie. Jesteśmy dumni z tego, że osiągnęliśmy tak wiele w tak krótkim czasie. Od początku istnienia BOP wyprodukowaliśmy blisko 9 mln ton poliolefin.
Fakt funkcjonowania w ramach joint venture pomiędzy PKN Orlen i Basell Europe Holdings z Grupy LyondellBasell ma ogromne znaczenie i wpływa na konkurencyjność. Z jednej strony mamy dostęp do surowców i energii, a z drugiej do technologii produkcyjnych i innowacyjnych rozwiązań.
Miałem przyjemność odwiedzić kilku naszych klientów, którzy prowadzą swoją działalność w oparciu o model biznesu rodzinnego. Podczas tych wizyt niejednokrotnie słyszałem historie firm, które pierwsze linie produkcyjne uruchamiały dzięki pomocy i wsparciu przedstawicieli naszej spółki.
To oni asystowali przy doborze odpowiednich gatunków poliolefin czy też doradzali młodym przedsiębiorcom, jak ustawiać parametry maszyn. Były też opowieści o firmach, które kiedyś otrzymały od nas pierwszy worek poliolefin, a dziś same dysponują imponującymi, własnymi silo-farmami. To piękna zaleta współpracy z naszymi klientami – w ciągu tych 15 lat rośliśmy razem.
Mam szczęście pracować z ludźmi zarówno z obszaru sprzedaży, jak i produkcji, którzy z zaangażowaniem dostarczają odpowiedni produkt, na czas do danego klienta. To klucz do konkurencyjności i stworzenia platformy do rozwoju w przyszłości.
CAŁY WYWIAD ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 4/2018 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejInne rozmowy
WięcejWarto przeczytać
Wracają targi w Krakowie
Europejski Zielony Ład zdeterminuje przyszłość petrochemii
Nadtlenek wodoru potrzebny prawie wszędzie
Wacker Chemie wyprodukuje więcej polimerów modyfikowanych silanem
45 lat rafinerii w Gdańsku
Ustalenia dotyczące żeli wodno-alkoholowych
Dwutlenek węgla w produkcji akrylanu sodu
CIECH: postęp w zakresie cyfryzacji produkcji
MOL: inwestycja w produkcję asfaltu modyfikowanego kauczukiem
PCC Rokita znajduje pieniądze na budowę Centrum Innowacji i Skalowania Procesów
Chemia potrzebuje banków, banki lubią chemię
TECHCO Forum – nowe wydarzenie w branży chemicznej
Powstanie wielka jednostka do produkcji zielonego wodoru
Evonik: o 30% większa wytwórczość surowców do produkcji klejów
Pandemia podniosła sprzedaż farb
Walka z nielegalnymi środkami ochrony roślin trwa
Akwizycja w polskiej branży opakowań z tworzyw sztucznych
Czas pandemii wpłynął na przemysł rafineryjny
To było trudne lato dla branży PET
Tomasz Zieliński, prezes PIPC: prognozy na 2021 r.
Biologiczne prepolimery alternatywą dla tradycyjnych
Prezes Seleny: jaka nauka dla biznesu płynie z pandemii?
Tworzywa sztuczne w centrum Europejskiego Zielonego Ładu
PKN Orlen i Grupa Lotos: kolejny krok w drodze ku połączeniu
Eksport pomocą dla przemysłu kosmetycznego
Repelenty – wzrost zapotrzebowania na produkty do odstraszania owadów
Ekologiczne receptury produktów do prania
WięcejNajnowsze
WięcejPopularne
WięcejPolecane
WięcejKomentarze
Pomyślne zamknięcie finansowania dłużnego projektu "Polimery Police"
Tomasz Hinc, prezes Grupy Azoty
Przemysł 4.0 to synonim innowacji
Krzysztof Szulc, Główny Specjalista ds. Wsparcia Projektów Korporacyjnych w Grupie Azoty
Grupa Selena planuje w 2021 r. akwizycje
Jacek Michalak, prezes Selena FM
Polska opłata Plastic Tax może być niższa nawet o 65 mln euro rocznie
Frédéric Guichard, prezes Żywiec Zdrój
Opłata od tworzyw to nie nowy podatek dla konsumentów
Piotr Patkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów
Newsletter
WięcejW obiektywie
Kongres "Polska Chemia" w formule online
W 2020 r. Kongres "Polska Chemia" odbył się formule online. Polska Izba Przemysłu Chemicznego, kierując się...
Targi Packaging Innovations przyniosły szansę branży opakowaniowej, by się spotkać
W 2020 r. branża opakowaniowa miała niewiele okazji do targowych spotkań.
Targi Plastpol 2020 w cieniu pandemii
W Kielcach pomimo pandemii koronawirusa odbyły się zaplanowane pierwotnie na maj targi Plastpol.
Budma barometrem polskiego budownictwa
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury Budma od wielu lat stanowią miejsce, w którym można...
Tomasz Zieliński
Polska chemia ma przed sobą mnóstwo wyzwań, ale im sprosta, bo jest fundamentem krajowej gospodarki
Jörg Schlatterer
Certyfikat Eco Passport dla czystszych produktów
Szymon Dziak - Czekan
Recykling to przyszłość gospodarki
Piotr Zarosiński
Nawozy specjalistyczne to przyszłość rolnictwa
Rafał Zdon
Jesteśmy dobrze przygotowani na wyzwania pandemii
Arkadiusz Supernak
Uczestniczymy w rozwoju polskiego przemysłu chemicznego
Tomasz Mikulski
Recyklat się sprawdza, gdyż nie każdy detal wymaga oryginału