Data publikacji: 2011-01-25
O opakowaniach, jako narzędziach reklamy i „dobrym” projektowaniu rozmawiamy z Beatą Barańską-Czyżkowską, inżynierem ds. opakowań w firmie 3M Poland Sp. z o.o.
Specyfika wyrobów różnych segmentów przemysłu chemicznego (kosmetyki, chemia gospodarcza czy budowlana) wymaga kierowania się przy projektowaniu opakowań różnymi parametrami. Jakie w tym obszarze można zauważyć różnice, a jakie podobieństwa?
To prawda, dla każdego z segmentów i grup produktowych opakowania projektowane są inaczej – bierze się pod uwagę inne materiały, możliwości linii produkcyjnych, właściwości pakowanego produktu, koszty i wiele innych. Nieodpowiednie opakowanie może uczynić z wyrobu produkt niedostatecznie dostosowany do aktualnych warunków społecznych i rynkowych. Opakowanie powinno zapewniać produktowi ochronę na każdym etapie jego drogi do rąk konsumenta: podczas produkcji w fabryce, składowania w magazynach, transporcie, na półkach sklepowych i w procesie użycia/konsumpcji. Przy projektowaniu opakowania jednostkowego zawsze trzeba wziąć pod uwagę wymiary (przestrzeń) półek sklepowych, na których wyrób będzie eksponowany i sprzedawany oraz lokalizację. Produkty sprzedawane w sklepach samoobsługowych powinny mieć opakowania, które są na tyle zabezpieczone, że eliminują lub w znacznym stopniu ograniczają ryzyko kradzieży produktu, co nie dotyczy np. farmaceutyków sprzedawanych w aptekach.
W kosmetykach dużą wagę przywiązuje się do tekstu na opakowaniu. Najczęściej jest na niego mało miejsca, więc musi zawierać jasno sprecyzowane informacje, a zarazem „sprzedać konsumentowi marzenie" i zachęcić do zakupu. W produktach chemii gospodarczej priorytetem jest sposób zamknięcia opakowania (musi być szczelne) i dozowania produktu w zależności od jego przeznaczenia. W przypadku płynów do zmywania dozowniki typu push-pull pozwalają na dawkowanie odpowiedniej ilości płynu bez wylewania go naokoło oraz bardzo łatwo się otwierają i zamykają. Płynne środki czyszczące w spreju muszą mieć zamknięcie typu spryskiwacz dostosowane do konsystencji produktu, bezawaryjne podczas wielokrotnego używania - ten sposób dozowania produktu został tez zapożyczony przez producentów kosmetyków, przede wszystkim kosmetyków do opalania.
Bardzo szybki rozwój dotyczy opakowań farb do ścian - aluminiowe, niewygodne w otwieraniu i zamykaniu puszki zastąpiono plastikowymi pojemnikami z uchwytami, dzięki czemu producenci tych wyrobów zyskali bardziej szczelne opakowanie wielokrotnego otwierania oraz większą powierzchnię nadruku. Opakowania te są też wygodniejsze dla klienta, ponieważ dzięki lepszej szczelności farba nie wysycha i nadaje się do użytku nawet po kilku miesiącach od otwarcia pojemnika. Grafika na opakowaniach farb jest bardziej kolorowa, na etykiecie często można znaleźć zdjęcia, a przede wszystkim dużą wagę przykłada się do nazw kolorów farb, które mają zachęcać do zakupu („kuszący rubin", „wysmakowany oliwin”).
Co biorą pod uwagę kupujący, wybierając produkt?
Klienci lubią opakowania, które łatwo jest zamknąć i otworzyć, można użyć w innym celu po zużyciu ich zawartości, czyli są na tyle ładne, że można je wyeksponować w kuchni czy łazience. Kolejna niezwykle istotna sprawa to możliwość spokojnego i bezpiecznego doniesienia produktu ze sklepu do domu, bez jego uszkodzenia. Dla klienta bardzo ważne jest też to, czy dane opakowanie umożliwia mu pełne wykorzystanie produktu. Szczególnie jest to istotne w przemyśle kosmetycznym i branży spożywczej, np. w przypadku produktów w słoikach.
Producent, kreując nowe opakowanie dla swojego produktu, dużą wagę powinien przywiązywać do tekstu. Treść etykiety powinna pomóc w podjęciu decyzji zakupowej. Klient potrzebuje jasno sprecyzowanych informacji, takich jak charakterystyka produktu, jego zastosowanie i sposób obchodzenia się z nim.
Po wywołaniu zakupu opakowanie ma jeszcze jedną ważną rolę do spełnienia – powinno w procesie użytkowania wywołać powtarzającą się sprzedaż.
Czym zatem powinno się charakteryzować idealnie „skrojone” opakowanie?
Ważnym elementem na opakowaniu jest kod kreskowy, który musi być zgodny z normami GS1, czytelny i łatwy do odczytania przy kasie. Obracanie opakowania przy kasie w poszukiwaniu kodu może zwiększyć ryzyko uszkodzenia towaru i opakowania. Istotnym elementem jest kształt opakowania - opakowania o udziwnionych kształtach trudno jest rozmieścić na półce w sklepach albo wziąć do ręki. Przyjmuje się, że opakowanie idealnie zaprojektowane pod półkę sklepową to takie, pomiędzy którym a górną półką jest 5 cm odległości.
Trzeba pamiętać, że źle zaprojektowane opakowanie, czyli np. niemieszczące się na półce sklepowej, źle eksponujące się w sklepie, przewracające się lub nieczytelne, w sklepie może zostać położone w dowolnym miejscu, nawet na najniższym poziomie ekspozycji.
CAŁY WYWIAD ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 1/2011 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejInne rozmowy
WięcejWarto przeczytać
PKN Orlen i NCBR razem na rzecz innowacji
Ceny surowców wpływają na wyniki PCC Exol
Biologiczne prepolimery alternatywą dla tradycyjnych
Evonik: o 30% większa wytwórczość surowców do produkcji klejów
Prezes Fluor: inwestycje chemiczne w Polsce i na świecie się różnią
Wacker Chemie wyprodukuje więcej polimerów modyfikowanych silanem
Orlen Lietuva z coraz lepszym połączeniem
Branża kosmetyczna z niepokojem myśli o kolejnym lockdownie
PZPTS kontra władze Wałbrzycha: idzie o zakaz stosowania wyrobów z tworzyw
Tworzywa sztuczne napędzają samochody
Lotos Oil wykorzystał okres pandemii na poprawę wyników finansowych
Air Products chce rozwijać się bardziej zrównoważenie
Materiały kompozytowe przeznaczone do wytłaczania rozdmuchowego
Co trzeba wiedzieć, wprowadzając rozwiązania cyfrowe w przemyśle chemicznym?
Czas pandemii wpłynął na przemysł rafineryjny
LyondellBasell i SUEZ: wzrost produkcji tworzyw z recyklingu
CIECH mocno inwestuje w krzemiany
MOL: inwestycja w produkcję asfaltu modyfikowanego kauczukiem
Wracają targi w Krakowie
Dwutlenek węgla w produkcji akrylanu sodu
Wielki koszt dekarbonizacji przemysłu
PKN Orlen i Grupa Lotos: kolejny krok w drodze ku połączeniu
Eksport pomocą dla przemysłu kosmetycznego
Boruta Zachem planuje przejęcie biotechnologicznej firmy InventionBio
Walka z nielegalnymi środkami ochrony roślin trwa
Nowy prezes Grupy Azoty
Opakowania wciąż na dużym plusie
WięcejNajnowsze
WięcejPopularne
WięcejPolecane
WięcejKomentarze
Grupa Selena planuje w 2021 r. akwizycje
Jacek Michalak, prezes Selena FM
Polska opłata Plastic Tax może być niższa nawet o 65 mln euro rocznie
Frédéric Guichard, prezes Żywiec Zdrój
Opłata od tworzyw to nie nowy podatek dla konsumentów
Piotr Patkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów
Transformacja energetyczna ma być sprawiedliwa i zrównoważona
Michał Kurtyka, minister Klimatu i Środowiska
NCBR szuka partnerów do zielonych innowacji
Wojciech Kamieniecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
Newsletter
WięcejW obiektywie
Kongres "Polska Chemia" w formule online
W 2020 r. Kongres "Polska Chemia" odbył się formule online. Polska Izba Przemysłu Chemicznego, kierując się...
Targi Packaging Innovations przyniosły szansę branży opakowaniowej, by się spotkać
W 2020 r. branża opakowaniowa miała niewiele okazji do targowych spotkań.
Targi Plastpol 2020 w cieniu pandemii
W Kielcach pomimo pandemii koronawirusa odbyły się zaplanowane pierwotnie na maj targi Plastpol.
Budma barometrem polskiego budownictwa
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury Budma od wielu lat stanowią miejsce, w którym można...
Tomasz Zieliński, prezes PIPC
Polska chemia ma przed sobą mnóstwo wyzwań, ale im sprosta, bo jest fundamentem krajowej gospodarki
Jörg Schlatterer
Certyfikat Eco Passport dla czystszych produktów
Szymon Dziak - Czekan
Recykling to przyszłość gospodarki
Piotr Zarosiński
Nawozy specjalistyczne to przyszłość rolnictwa
Rafał Zdon
Jesteśmy dobrze przygotowani na wyzwania pandemii
Arkadiusz Supernak
Uczestniczymy w rozwoju polskiego przemysłu chemicznego
Tomasz Mikulski
Recyklat się sprawdza, gdyż nie każdy detal wymaga oryginału