BASF: 30 lat w Polsce pod znakiem badań i rozwoju - Agnieszka Łyczak-Szymczyk
2022-04-05
Rozmawiamy z Agnieszką Łyczak-Szymczyk, Sustainability Manager w firmie BASF Polska. Tematem rozmowy są prace badawczo-rozwojowe koncernu.
Gdy mówimy o innowacyjności w koncernie BASF, to na czym w głównej mierze skupiają się prace badawczo-rozwojowe prowadzone przez firmę w Polsce?
BASF jest firmą globalną, w związku z tym badania i rozwój są prowadzone na całym świecie. Dzięki temu w wielu innowacjach wykorzystujemy efekt synergii. W Polsce posiadamy laboratorium kosmetyczne, więc tu mamy swój lokalny wkład w tworzenie i sprawdzanie nowych receptur dla tej branży.
Istotną częścią polskiego biznesu BASF jest branża samochodowa. Wraz z naszymi partnerami prowadzimy badania i tworzymy innowacje w celu redukcji emisji spalin, zarządzania ciepłem, obniżenia zużycia paliwa czy elektromobilności. Szczególnie ten ostatni temat jest dla nas bardzo istotny. Chcemy, by do 2025 roku dzięki naszym innowacjom baterie w autach elektrycznych pozwalały na 600 km zasięgu przy jednym ładowaniu. Baterie powinny być nawet o połowę mniejsze, jeśli chodzi o ich rozmiar i koszt wytworzenia. Powinna także zwiększyć się ich żywotność oraz czas ładowania, tak by zajmował on nie więcej niż kwadrans, który w czasie postoju i ładowania możemy poświęcić np. na wypicie filiżanki kawy. Widzimy, jak mocno rośnie zapotrzebowanie na baterie litowo-jonowe, a tym samym nasze prace nad kolejnymi innowacjami w tej dziedzinie sprawią, że samochody elektryczne będą mogły być w zasięgu każdego z użytkowników dróg.
I w końcu w ramach prac Zespołu Zrównoważonego Rozwoju i Rozwoju Klienta prowadzimy szereg projektów związanych z gospodarką obiegu zamkniętego, zarządzaniem emisją dwutlenku węgla, czy wodorem. A wszystko, by domykać obieg, to jest odpady przerabiać na surowce i ponownie wykorzystywać, stać się firmą zeroemisyjną, czyli po prostu sprawić, by nasz biznes i nasze życie było bardziej zrównoważone.
Gdyby można było wymienić mierzalne efekty wprowadzanych przez BASF innowacji, to co można byłoby wskazać w pierwszej kolejności? Innymi słowy w jaki konkretny sposób innowacyjność BASF w zakresie chemii zmienia rzeczywistość w naszym kraju?
Naszym dużym sukcesem jest wprowadzenie na rynek polski folii biodegradowalnej Ecovio® M. Jest ona wykorzystywana w polowej produkcji warzyw. Jej główną zaletą jest kompostowalność. W odróżnieniu od tradycyjnych folii polietylenowych, nie trzeba jej zbierać z pola i utylizować. Po sezonie produkcyjnym ulega całkowitej biodegradacji. W glebie zamienia się w kompost, a z niego w CO2 i wodę.
Ecovio®, poza wykorzystaniem w produkcji folii biodegradowalnych, ma zastosowanie także w innych dziedzinach gospodarki. Może zostać użyte np. do produkcji opakowań do żywności, w tym toreb na owoce i warzywa, czy worków przeznaczonych na bioodpady. I nad takimi aplikacjami wraz z naszymi partnerami biznesowymi też pracujemy.
Patrząc na polski rynek chemiczny, to jako największa chemiczna firma świata, w jakich obszarach rynku widzicie Państwo konieczność podnoszenia tej innowacyjności oraz jakie segmenty rynku w naszym kraju najbardziej tych innowacji chemicznych poszukują? Czy to rolnictwo, motoryzacja, czy może budownictwo?
Na poziomie europejskim istotnym motywatorem wymuszającym innowacje jest Unia Europejska i polityka Zielonego Ładu, która sprawia, że jeszcze szybciej musimy transformować nasze portfolio w kierunku zrównoważonym. Dla nas to głównie oznacza prace nad redukcją emisji CO2 i wspomnianą już neutralnością klimatyczną, którą chcemy osiągnąć do roku 2050. Dotknie to wiele branż – w tym budownictwo – tu mamy szeroką paletę rozwiązań, które eliminują utraty ciepła w budynkach poprzez skuteczną izolację. Myślę tu np. o wykorzystaniu Neoporu, czyli styropianu z dodatkiem grafitu.
Rolnictwo to kolejna istotna dla nas branża, która ze względu na wyzwania związane ze zmianą klimatu, rosnącymi oczekiwaniami konsumentów i z drugiej strony utrzymaniem rentowności dla rolników, czyli producentów żywności, wymaga kolejnych inwestycji, np. w rozwiązania cyfrowe, które sprawią, by jeszcze precyzyjniej aplikować środki ochrony roślin, tak by nasza oferta produktowa w tym, i nie tylko w tym segmencie, była bezpieczna i zrównoważona już od momentu jej tworzenia.
Niewątpliwym megatrendem jest zrównoważony rozwój, o którym zresztą już Pani wspomniała. Mając rozbudowane i zróżnicowane portfolio klientów, dostrzegacie u nich zainteresowanie zrównoważonym rozwojem i niejako wymuszanie na Was dostosowanie się do tego trendu, czy to jednak BASF, jako większy podmiot narzuca standardy w dziedzinie zrównoważonego rozwoju?
Zrównoważony rozwój i jego rosnące znaczenie to globalny trend, którego już nic nie zatrzyma. Czasy „business as usual” związane z maksymalizacją zysku to przeszłość. Dziś każda firma dba o to, co pozytywnego z jej działalności będą miały przyszłe pokolenia oraz o to, by jej działalność była neutralna lub korzystna dla środowiska. Dla BASF to priorytet i to widać w strategii i działaniach.
Ambitne cele, jakie sobie postawiliśmy – wspomniana już neutralność emisyjna, zamknięty obieg czy rozwój projektu ChemCycling™ to tylko niektóre z naszych celów na najbliższe lata. Skupienie się na rozwoju produktów zrównoważonych naszego portfolio, czyli tzw. akceleratorów i wyznaczenie konkretnych celów sprzedażowych z nimi związanych to kolejny element naszych działań. Chcemy, by ich sprzedaż osiągnęła 22 mld euro w 2025 roku.
Inwestycja w odnawialne źródła energii, np. w farmy wiatrowe to kolejne kroki zbliżające nas do neutralności klimatycznej.
Ze zrównoważonym rozwojem łączy się odchodzenie od paliw kopalnych. W jaki sposób jako BASF podchodzicie do tego tematu? Jednocześnie w jakim kierunku będzie podążać transformacja energetyczna firmy?
Tak, jak już mówiłam, celem BASF jest odejście od paliw kopalnych i zastąpienie ich energią odnawialną. Stąd np. zakup 49,5% udziałów od Vatenfall w morskiej farmie wiatrowej „Hollandese Kust Zuid”, która w pełni zacznie działać w przyszłym roku i będzie największą tego typu farmą na świecie z możliwościami produkcyjnymi na poziomie 1,5 gigawata. Planujemy także wspólne prace nad nowymi technologiami z koncernem RWE, tak by móc dostarczać zieloną energię dla naszych zakładów produkcyjnych w Ludwigshafen w Niemczech. A to tylko dwa przykłady.
Generalnie, naszym celem jest osiągnięcie neutralności w emisji CO2 do 2050 roku, a wcześniej do 2030 roku redukcja emisji o 25% w odniesieniu do roku 2018, używanie mniejszej ilości surowców, wykorzystywanie w jak największym stopniu tych odnawialnych, zamykanie obiegu czy tworzenie produktów bezpiecznych i zrównoważonych od momentu ich projektowania.
Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.
Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.
BASFbadania i rozwójprzemysł chemiczny
Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!
Oddaj swój głos
Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.