Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

BASF: 30 lat w Polsce pod znakiem badań i rozwoju - Agnieszka Łyczak-Szymczyk

2022-04-05

Rozmawiamy z Agnieszką Łyczak-Szymczyk, Sustainability Manager w firmie BASF Polska. Tematem rozmowy są prace badawczo-rozwojowe koncernu.

Gdy mówimy o innowacyjności w koncernie BASF, to na czym w głównej mierze skupiają się prace badawczo-rozwojowe prowadzone przez firmę w Polsce?

BASF jest firmą globalną, w związku z tym badania i rozwój są prowadzone na całym świecie. Dzięki temu w wielu innowacjach wykorzystujemy efekt synergii. W Polsce posiadamy laboratorium kosmetyczne, więc tu mamy swój lokalny wkład w tworzenie i sprawdzanie nowych receptur dla tej branży.

Istotną częścią polskiego biznesu BASF jest branża samochodowa. Wraz z naszymi partnerami prowadzimy badania i tworzymy innowacje w celu redukcji emisji spalin, zarządzania ciepłem, obniżenia zużycia paliwa czy elektromobilności. Szczególnie ten ostatni temat jest dla nas bardzo istotny. Chcemy, by do 2025 roku dzięki naszym innowacjom baterie w autach elektrycznych pozwalały na 600 km zasięgu przy jednym ładowaniu. Baterie powinny być nawet o połowę mniejsze, jeśli chodzi o ich rozmiar i koszt wytworzenia. Powinna także zwiększyć się ich żywotność oraz czas ładowania, tak by zajmował on nie więcej niż kwadrans, który w czasie postoju i ładowania możemy poświęcić np. na wypicie filiżanki kawy. Widzimy, jak mocno rośnie zapotrzebowanie na baterie litowo-jonowe, a tym samym nasze prace nad kolejnymi innowacjami w tej dziedzinie sprawią, że samochody elektryczne będą mogły być w zasięgu każdego z użytkowników dróg.

I w końcu w ramach prac Zespołu Zrównoważonego Rozwoju i Rozwoju Klienta prowadzimy szereg projektów związanych z gospodarką obiegu zamkniętego, zarządzaniem emisją dwutlenku węgla, czy wodorem. A wszystko, by domykać obieg, to jest odpady przerabiać na surowce i ponownie wykorzystywać, stać się firmą zeroemisyjną, czyli po prostu sprawić, by nasz biznes i nasze życie było bardziej zrównoważone.

Gdyby można było wymienić mierzalne efekty wprowadzanych przez BASF innowacji, to co można byłoby wskazać w pierwszej kolejności? Innymi słowy w jaki konkretny sposób innowacyjność BASF w zakresie chemii zmienia rzeczywistość w naszym kraju?

Naszym dużym sukcesem jest wprowadzenie na rynek polski folii biodegradowalnej Ecovio® M. Jest ona wykorzystywana w polowej produkcji warzyw. Jej główną zaletą jest kompostowalność. W odróżnieniu od tradycyjnych folii polietylenowych, nie trzeba jej zbierać z pola i utylizować. Po sezonie produkcyjnym ulega całkowitej biodegradacji. W glebie zamienia się w kompost, a z niego w CO2 i wodę.

Ecovio®, poza wykorzystaniem w produkcji folii biodegradowalnych, ma zastosowanie także w innych dziedzinach gospodarki. Może zostać użyte np. do produkcji opakowań do żywności, w tym toreb na owoce i warzywa, czy worków przeznaczonych na bioodpady. I nad takimi aplikacjami wraz z naszymi partnerami biznesowymi też pracujemy.

Patrząc na polski rynek chemiczny, to jako największa chemiczna firma świata, w jakich obszarach rynku widzicie Państwo konieczność podnoszenia tej innowacyjności oraz jakie segmenty rynku w naszym kraju najbardziej tych innowacji chemicznych poszukują? Czy to rolnictwo, motoryzacja, czy może budownictwo?

Na poziomie europejskim istotnym motywatorem wymuszającym innowacje jest Unia Europejska i polityka Zielonego Ładu, która sprawia, że jeszcze szybciej musimy transformować nasze portfolio w kierunku zrównoważonym. Dla nas to głównie oznacza prace nad redukcją emisji CO2 i wspomnianą już neutralnością klimatyczną, którą chcemy osiągnąć do roku 2050. Dotknie to wiele branż – w tym budownictwo – tu mamy szeroką paletę rozwiązań, które eliminują utraty ciepła w budynkach poprzez skuteczną izolację. Myślę tu np. o wykorzystaniu Neoporu, czyli styropianu z dodatkiem grafitu.

Rolnictwo to kolejna istotna dla nas branża, która ze względu na wyzwania związane ze zmianą klimatu, rosnącymi oczekiwaniami konsumentów i z drugiej strony utrzymaniem rentowności dla rolników, czyli producentów żywności, wymaga kolejnych inwestycji, np. w rozwiązania cyfrowe, które sprawią, by jeszcze precyzyjniej aplikować środki ochrony roślin, tak by nasza oferta produktowa w tym, i nie tylko w tym segmencie, była bezpieczna i zrównoważona już od momentu jej tworzenia.

Niewątpliwym megatrendem jest zrównoważony rozwój, o którym zresztą już Pani wspomniała. Mając rozbudowane i zróżnicowane portfolio klientów, dostrzegacie u nich zainteresowanie zrównoważonym rozwojem i niejako wymuszanie na Was dostosowanie się do tego trendu, czy to jednak BASF, jako większy podmiot narzuca standardy w dziedzinie zrównoważonego rozwoju?

Zrównoważony rozwój i jego rosnące znaczenie to globalny trend, którego już nic nie zatrzyma. Czasy „business as usual” związane z maksymalizacją zysku to przeszłość. Dziś każda firma dba o to, co pozytywnego z jej działalności będą miały przyszłe pokolenia oraz o to, by jej działalność była neutralna lub korzystna dla środowiska. Dla BASF to priorytet i to widać w strategii i działaniach.

Ambitne cele, jakie sobie postawiliśmy – wspomniana już neutralność emisyjna, zamknięty obieg czy rozwój projektu ChemCycling™ to tylko niektóre z naszych celów na najbliższe lata. Skupienie się na rozwoju produktów zrównoważonych naszego portfolio, czyli tzw. akceleratorów i wyznaczenie konkretnych celów sprzedażowych z nimi związanych to kolejny element naszych działań. Chcemy, by ich sprzedaż osiągnęła 22 mld euro w 2025 roku.

Inwestycja w odnawialne źródła energii, np. w farmy wiatrowe to kolejne kroki zbliżające nas do neutralności klimatycznej.

Ze zrównoważonym rozwojem łączy się odchodzenie od paliw kopalnych. W jaki sposób jako BASF podchodzicie do tego tematu? Jednocześnie w jakim kierunku będzie podążać transformacja energetyczna firmy?

Tak, jak już mówiłam, celem BASF jest odejście od paliw kopalnych i zastąpienie ich energią odnawialną. Stąd np. zakup 49,5% udziałów od Vatenfall w morskiej farmie wiatrowej „Hollandese Kust Zuid”, która w pełni zacznie działać w przyszłym roku i będzie największą tego typu farmą na świecie z możliwościami produkcyjnymi na poziomie 1,5 gigawata. Planujemy także wspólne prace nad nowymi technologiami z koncernem RWE, tak by móc dostarczać zieloną energię dla naszych zakładów produkcyjnych w Ludwigshafen w Niemczech. A to tylko dwa przykłady.

Generalnie, naszym celem jest osiągnięcie neutralności w emisji CO2 do 2050 roku, a wcześniej do 2030 roku redukcja emisji o 25% w odniesieniu do roku 2018, używanie mniejszej ilości surowców, wykorzystywanie w jak największym stopniu tych odnawialnych, zamykanie obiegu czy tworzenie produktów bezpiecznych i zrównoważonych od momentu ich projektowania.


“Chemia i Biznes” nr 2/2022
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes" nr 2/2022

Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.

“Chemia i Biznes” nr 2/2022
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes" nr 2/2022

Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.


BASFbadania i rozwójprzemysł chemiczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 1/2022

Nowość!Dostęp online

25.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 3/2022

Nowość!Dostęp online

35.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 2/2022

Dostęp online

35.00 zł

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

Nowość!

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

Nowość!

78.00 zł

Bilety - XI Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej

Nowość!

479.70 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy rezygnacja z rosyjskiej ropy i gazu to dobre rozwiązanie?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie