Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

INNOCHEM: wiadomo kto dostanie pieniądze - Anna Ostapczuk

2016-08-25

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wyłoniło listę projektów, które otrzymają dofinansowanie w ramach programu INNOCHEM. O stanie prac związanych z programem rozmawiamy z Anną Ostapczuk, dyrektor Działu Zarządzania Programami w NCBR.

Co zdecydowało, że akurat te, a nie inne projekty zostały zakwalifikowane do dofinansowania w ramach programu INNOCHEM? Na podstawie jakich kryteriów przyznano punkty, w oparciu o które utworzono listę rankingową?

W ramach pierwszego konkursu wpłynęło 49 wniosków o dofinansowanie projektów na łączną kwotę dofinansowania ok. 189 mln zł, przy ok. 305 mln zł wartości kosztów kwalifikowanych. W wyniku oceny merytorycznej 27 projektów zostało zakwalifikowanych do dofinansowania, na łączną kwotę dofinansowania ok. 100 mln zł.

Pozytywna ocena, zarówno formalna, jak i merytoryczna projektów była podstawą do ich zakwalifikowania do dofinasowania przez NCBR. W ramach oceny formalnej wniosek musiał spełnić wymagania określone w 15 kryteriach, aby być zakwalifikowanym do oceny merytorycznej. Kryteria te dotyczą wniosku (np. czy wniosek o dofinansowanie został przygotowany zgodnie z właściwą instrukcją i wymogami regulaminu), wnioskodawcy (np. czy wnioskodawca jest zarejestrowany i prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) oraz projektu (np. czy realizacja projektu mieści się w ramach czasowych POIR).

Ocena merytoryczna składała się z oceny indywidualnej oraz oceny panelowej. W toku oceny indywidualnej każdy wniosek był oceniany indywidualnie przez trzech ekspertów zgodnie z katalogiem kryteriów merytorycznych, zarówno pod kątem naukowo-technologicznym, jak również pod kątem gospodarczo-biznesowym.

Eksperci, oceniając projekt pod względem kryteriów naukowo-technologicznych, koncentrowali się na ocenie tego, czy projekt obejmuje badania przemysłowe i prace rozwojowe albo prace rozwojowe i dotyczy innowacji produktowej lub procesowej, czy projekt wpisuje się w Krajową Inteligentną Specjalizację, czy jest zgodny z zakresem tematycznym konkursu, czy zaplanowane prace badawczo-rozwojowe są adekwatne i niezbędne do osiągnięcia celu projektu, a ryzyka z nim związane zostały zdefiniowane. Eksperci oceniali również zespół badawczy oraz zasoby techniczne wnioskodawcy pod kątem zapewnienia prawidłowej realizacji zaplanowanych w projekcie prac B+R.

Zagadnienia związane z własnością intelektualną, kadrą zarządzającą i sposobem zarządzania, nowością rezultatów projektu, zapotrzebowaniem rynkowym i opłacalnością wdrożenia, oraz miejscem wdrożenia, były przedmiotem oceny gospodarczo- biznesowej.

Warunkiem koniecznym osiągnięcia sukcesu, czyli przejścia projektu do oceny panelowej było spełnienie kryteriów dostępu oraz uzyskanie średniej z ocen indywidualnych w każdym kryterium punktowanym na wymaganym poziomie. Warunkiem koniecznym było również uzyskanie średniej z sumy punktów równej 15 lub wyższej.

W ocenie panelowej brali udział eksperci oceniający wcześniej projekt w toku oceny indywidualnej. Dokonali oni wspólnej oceny w drodze konsensu zgodnie z tymi samymi kryteriami, według których oceniali wniosek indywidualnie. Istotnym elementem oceny przeprowadzanej przez panel ekspertów było spotkanie członków panelu z wnioskodawcą (jego upoważnionymi przedstawicielami), podczas którego wnioskodawca dokonał krótkiej prezentacji projektu i miał możliwość odniesienia się do pytań i ewentualnych wątpliwości członków panelu ekspertów.

Kiedy nastąpi podpisanie umów z beneficjentami i jaki będzie dalszy harmonogram prac związanych z programem? Czy postępy w pracach będą w jakikolwiek sposób monitorowane? Kiedy mają zostać ukończone poszczególne projekty?

Obecnie trwa etap technicznej weryfikacji wniosków o dofinansowanie, która nie stanowi elementu oceny projektu. Dotyczy ona np. sprawdzenia zgodności proponowanych w projekcie wydatków z katalogiem kosztów możliwych do objęcia wsparciem. Planowany termin zakończenia procesu podpisywania umów to 30 września 2016 r.

Realizacja każdego projektu finansowanego w ramach programu sektorowego INNOCHEM jest monitorowana, w szczególności zaś osiąganie wskaźników projektu. Zgodnie z umową o dofinasowanie projektu, beneficjent przedkłada instytucji pośredniczącej, czyli NCBR, raporty z realizacji zadań zawierające szczegółową analizę przeprowadzonych badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach każdego zadania, analizę poziomu gotowości technologicznej oraz wkład w osiągnięcie wskaźników projektu.

W połowie okresu realizacji projektu instytucja pośrednicząca przeprowadza również ocenę śródokresową realizacji projektu. Ocenie podlega przede wszystkim zasadność dalszego finansowania projektu, biorąc pod uwagę dokonany postęp techniczny, wartość ilościowego wskaźnika oraz zgodność realizacji projektu z opisem projektu zawartym we wniosku o dofinansowanie. W przypadku negatywnej oceny, instytucja pośrednicząca może wstrzymać lub zmniejszyć dalsze dofinansowanie.

Ukończenie projektów zależy od czasu jego realizacji, który został określony przez wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie. Jednym z wymogów konkursu było, aby okres realizacji projektu nie przekraczał trzech lat. Okres realizacji zdecydowanej większości projektów rekomendowanych do dofinansowania wynosi 36 miesięcy, ale są również projekty krótsze, które wynoszą np. 18, 22, 24 miesiące.

Czy istnieją analizy, które mówią jakie efekty przyniesie zrealizowanie tych projektów? Jednym słowem, jak jest w stanie zmienić się obraz i konkurencyjność polskiego przemysłu chemicznego? Co zyska polska chemia z tytułu realizacji 27 projektów w ramach INNOCHEM?

Głównym celem programu jest poprawa pozycji konkurencyjnej na rynkach światowych polskiego sektora chemicznego, poprzez wzmocnienie zdolności do generowania innowacyjnych rozwiązań we współpracy z sektorem nauki w perspektywie 2023 r.

Cel główny programu będzie osiągany poprzez zwiększenie wykorzystania nowych surowców alternatywnych i nowych sposobów zagospodarowania odpadów w przemyśle chemicznym oraz zwiększenie produkcji nowych lub ulepszonych materiałów i produktów podstawowych sektora chemicznego. Zmniejszenie energochłonności, surowcochłonności i oddziaływania sektora chemicznego na środowisko również jest jednym z celów szczegółowych programu. Znajdują się tu również zagadnienia związane z zaawansowanymi technologiami. Dla każdego z celów zostały określone wskaźniki rezultatu, pozwalające na weryfikację osiągnięcia konkretnego celu.

Należy również podkreślić, że do osiągnięcia konkretnych efektów przyczyni się zacieśniona współpraca świata przemysłu ze światem nauki. Pomimo że konkurs skierowany jest wyłącznie do przedsiębiorców i konsorcjów przedsiębiorstw, mogą w nim również uczestniczyć, w charakterze podwykonawców, jednostki naukowe.

Lista projektów, które otrzymały dofinansowanie z Programu INNOCHEM dostępna jest tutaj


CAŁY WYWIAD ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 4/2016 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.


 


przemysł chemicznybadania i rozwójINNOCHEMNCBR

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie