Styczeń 2025
Po | Wt | Śr | Cz | Pi | So | Nd | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
6 | 7 | 8 | 9 | 10V Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa "Bliżej Chemii" | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Z kraju
2014-01-24
O polskim rynku logistycznym rozmawiamy z dyrektorem transportu i magazynowania w firmie GEFCO Polska, specjalizującej się w rozwiązaniach dla przemysłu.
Polska filia Grupy GEFCO istnieje od 1999 r. Jakie zdarzenia w ciągu tych ponad 14 lat uznać można za kamienie milowe w rozwoju obecności firmy na krajowym rynku? O jakich wydarzeniach można powiedzieć, że fundamentalnie zmieniły jej pozycję w Polsce?
Historia firmy układała się w taki sposób, że każdy kolejny rok z tych 14 lat naszej działalności można uznać za osobną cegiełkę, składającą się na budowę bieżącej sytuacji. Wszystko zaczęło się od obsługi logistycznej pojazdów gotowych oraz części zamiennych dla marek Peugeot oraz Citroen. Po tym nastąpił dynamiczny wzrost, zarówno geograficzny, jak i produktowy w zakresie całego łańcucha dostaw: od transportu morskiego i lotniczego, poprzez logistykę magazynową, obsługę celną, a kończąc na transporcie multimodalnym. Stopniowo zdywersyfikowaliśmy także portfolio naszych klientów, rozwijając się poza sektor automotive i rozpoczynając współpracę z innymi branżami, m.in: FMCG, white goods, budowlaną, e-commerce. Fundamentalny okazał się również rozwój naszej sieci transportowej w kraju. Dzięki otwarciu oddziałów w największych miastach, GEFCO jest obecne w Polsce we wszystkich najważniejszych regionach. Aktualnie dysponujemy siecią 10 platform logistycznych i na tym nie koniec.
Właśnie, od niedawna firma ma przecież nowego właściciela.
Od roku naszym właścicielem jest spółka RŻD – Koleje Rosyjskie. Dla GEFCO sojusz ten oznacza przede wszystkim poszerzenie perspektyw naszej ekspansji geograficznej na Wschód oraz potencjał dla rozwoju technicznego i operacyjnego. Łącząc swoje siły z możliwościami Kolei Rosyjskich, rozszerzamy zakres usług eksportowych, zwłaszcza z regionu środkowych i zachodnich Chin, docierając aż do Europy dzięki rozbudowanej sieci kolejowej w Rosji. Jeszcze inne ważne zmiany w ostatnim czasie, to uzyskanie certyfikatu Upoważnionego Przedsiębiorcy AEO w jego najszerszej wersji – uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona, zawarcie partnerstwa logistycznego na zasadach 4PL z jednym z naszych strategicznych klientów – z grupą General Motors.
W październiku 2013 r. GEFCO otworzyło oddział w Rzeszowie. Co daje firmie ta inwestycja?
Przede wszystkim zapewnia nam ona znalezienie się w tej części Polski, w której GEFCO do tej pory nie było obecne. Tym samym możemy oferować usługę, w której czas przewozu jest ograniczony do 24 godzin dla większości kierunków na terenie naszego kraju. Dodatkowo jesteśmy blisko Ukrainy oraz Słowacji, z którymi utrzymujemy regularne linie drobnicowe. Ważnym aspektem naszej obecności w Rzeszowie jest również stale wzrastające zapotrzebowanie na usługi logistyczne w tym regionie. W ostatnich latach zauważalny jest bardzo duży rozwój Podkarpacia, o czym świadczy powstanie dwóch Specjalnych Stref Ekonomicznych (Mieleckiej i Tarnobrzeskiej) oraz Doliny Lotniczej, a także rozkwit firm z sektora automotive.
Większość przedsiębiorstw rozwijających się i powstających na Podkarpaciu to firmy produkcyjne, które potrzebują wsparcia logistycznego dla swojego łańcucha dostaw. GEFCO ze swoją ofertą szytych na miarę rozwiązań logistycznych dla przemysłu na pewno będzie mogło odpowiedzieć na ich zapotrzebowanie i wesprzeć ich krajowy oraz międzynarodowy rozwój.
Jak wyglądają dalsze plany firmy w kontekście rozwoju pozycji na rodzimym rynku?
W tej chwili rozpoczynamy działalność w zakresie transportów FTL na terenie kraju oraz w zakresie dystrybucji w temperaturze kontrolowanej dla sektora budowlanego. Konsekwentnie rozwijamy także ofertę dla transportów morskich i lotniczych oraz przepływów multimodalnych. Chcielibyśmy również w niedalekiej przyszłości uruchomić nowe platformy logistyczne, tym razem w Łodzi oraz Gdańsku.
Co jest mocną, a co słabą stroną polskiego rynku w porównaniu z innymi, na których GEFCO działa?
Rynki zachodnie są bardziej skonsolidowane, a klienci współpracują z danym operatorem przez wiele lat. Nie istnieje tam duża konkurencja cenowa, przez co kryteria wyboru operatora są także pozacenowe. W Polsce ta dziedzina gospodarki wciąż się rozwija, na rynek wchodzą nowe firmy. Patrząc na jego pojemność, potencjał jest ogromny, co powoduje, że wszyscy globalni gracze chcą zdobyć dla siebie „kawałek tortu”. Każde nowe wejście na rynek, to często zdobywanie tego kawałka za wszelką cenę, gdzie zysk jest dalszym kryterium dla rozpoczęcia działalności. Powoduje to ciągłe turbulencje i wojny cenowe, co jest bardzo niezdrowym zjawiskiem. Już na pierwszych zajęciach z marketingu uczy się studentów, aby nie konkurować ceną, lecz jakością. Niestety w tej branży w Polsce te tezy często należy odstawić na półkę, ponieważ jest to rynek konkurencji prawie doskonałej.
Skoro zatem mowa o branży, to jak na koniec 2013 r. można ocenić jej kondycję?
Uważam, że druga fala kryzysu przeszła przez naszą branżę niemal niezauważalnie. Proszę spojrzeć na wyniki czołowych firm logistycznych w Polsce. Praktycznie wszyscy główni gracze zwiększyli swoje obroty. A ponieważ logistyka to barometr gospodarki, więc perspektywy wydają się całkiem dobre. Wydaje mi się, że nie mamy się czego obawiać.
Czy w takim razie, w perspektywie ostatnich kilku lat, zmieniły się oczekiwania klientów kierowane w stronę firm logistycznych?
Zdecydowanie tak. Wymagania cenowe klientów z każdym rokiem rosną. Towarzyszy im także stale rosnąca presja związana z jakością. To dlatego właśnie tak niebezpieczny jest aspekt działania w środowisku konkurencji prawie doskonałej. Jak bowiem wiadomo, gdzieś przecież istnieje granica wysokiej jakości przy zaniżonych cenach sprzedaży.
CAŁY WYWIAD ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 6/2013 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejKalendarium
Styczeń 2025
Po | Wt | Śr | Cz | Pi | So | Nd | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
6 | 7 | 8 | 9 | 10V Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa "Bliżej Chemii" | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Z kraju
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...