Wykorzystując nasze doświadczenie, powiększamy udział w rynku - Adam Maciejewski
2011-10-24
O rozwoju rynku koncentratów barwiących w 10-tą rocznicę działalności firmy rozmawiamy z Adamem Maciejewskim, dyrektorem generalnym Global Colors Polska SA.
Polski rynek jest największym w Europie Środkowo-Wschodniej konsumentem koncentratów barwiących do tworzyw. Ocenia się, że roczny wzrost w tym sektorze wynosi ok. 5-8%. Czy pozytywne zmiany na rynku mają bezpośrednie przełożenie i wspierają rozwój firmy?
Obecne zmiany szczególnie nam sprzyjają. Rozwój w naszym sektorze oceniamy bardzo podobnie. Pomimo spowolnienia, które dotknęło niektóre branże, nasza cechuje się stabilnym, stałym wzrostem. Dlatego też Global Colors Polska SA cały czas inwestuje w swój park maszynowy, zwiększając moce produkcyjne. W ciągu dziesięciu lat naszej działalności zwiększyliśmy zdolności produkcyjne sześciokrotnie i są one wykorzystywane z pełną mocą. Jest to wynikiem znacznego powiększenia naszego udziału w rynku. Nie możemy jednak zapomnieć, że stało się to możliwe między innymi dzięki dynamicznie rozwijającej się całej branży tworzyw sztucznych.
Ponad połowa koncentratów wykorzystywanych w Polsce przeznaczona jest na potrzeby sektora opakowaniowego. A jak kształtuje się struktura odbiorców produktów GCP?
Naszą największą grupą odbiorców są producenci opakowań. Mam tu na myśli zarówno produkty foliowe, takie, które powstają w procesie wtrysku, jak i rozdmuchu. Nie zamykamy się jednak tylko na tę grupę odbiorców. Jesteśmy obecni w sektorze AGD, gadżetów reklamowych, tworzymy koncentraty na innych bazach polimerowych, np. EVA, PA. Staramy się znaleźć swoje miejsce w innych niszach rynkowych.
Produkcja barwników w Polsce jest zbyt mała, biorąc pod uwagę istniejącą konsumpcję. Popyt na rodzimym rynku w większości zaspokajany jest przez import. Dlatego też, wydają się zasadne kolejne inwestycje rozbudowujące zdolności wytwórcze koncentratów w naszym kraju. Czy po uruchomieniu ostatnio przez firmę największej w Europie Wschodniej linii do produkcji koncentratów białych oraz wybudowaniu nowej hali z dwiema liniami produkcyjnymi do wytwarzania koncentratów kolorowych planowane są kolejne inwestycje?
W nowej hali stoją już trzy, a nie dwie linie. Ta najnowsza pracuje od lipca tego roku. Równolegle z zakupem tej linii dotarła do nas wytłaczarka, która przeznaczona ma być pod produkcję koncentratów z efektami specjalnymi. W tej chwili trwają prace przygotowawcze i jestem przekonany, że jeszcze w tym roku będziemy na niej produkować. Dwa dni temu rozmawiałem z zarządem i mogę Panią poinformować jako jedną z pierwszych osób, że została podjęta decyzja o zakupie kolejnej linii produkcyjnej. Inwestycja ma zostać zrealizowania latem przyszłego roku. Najprawdopodobniej będzie to linia przeznaczona do koncentratów specjalnych.
Czy inwestycje obejmują wyłącznie rozbudowę zdolności wytwórczych, czy dotyczą również opracowywania innowacyjnych produktów i technologii? Jakie nowatorskie rozwiązania są obecnie opracowywane?
Jak każda nowoczesna firma, dążymy do objęcia swoim zasięgiem jak największego segmentu rynku. Oczywiście, aby mieć taką możliwość, konieczne są nowoczesne linie technologiczne zwiększające potencjał produkcyjny. Jednak gdybyśmy podążali tylko tą drogą byłaby to daleko idąca krótkowzroczność. Na rynku potrzebne są wciąż i wciąż nowe produkty. Staramy się, w jak najwyższym stopniu, wykorzystać potencjał własny firmy, jak również korzystać z dofinansowań i możliwości współpracy z instytutami badawczymi. W 2010 roku rozpoczęliśmy współpracę z Instytutem Ciężkiej Syntezy Organicznej (ICSO) w zakresie realizacji projektu IniTech obejmującego swym zakresem opracowanie technologii wytwarzania i stosowania nanokompozytów polimerowych. W IV kwartale 2011 roku wejdziemy na etap prób laboratoryjnych i produkcyjnych, pozwalających przetestować w większej skali wytypowane receptury przygotowane dla nas przez ICSO. Oprócz współpracy z jednostkami zewnętrznymi, intensywnie prowadzimy również prace nad projektami wewnętrznymi. Część z nich dotyczy doskonalenia i optymalizacji wyrobów, które posiadamy już w naszym portfolio, część jednakże dotyczy zupełnie nowych rozwiązań dla rynku. W związku z ustaloną przez zarząd strategią firmy eksplorujemy i badamy rynek opakowań na kosmetyki i opakowania na żywność. Proponujemy naszym klientom nowe serie koncentratów z efektami specjalnymi (Linia Flash), jak również serie koncentratów wysokotransparentnych i fluorescencyjnych.
CAŁY WYWIAD ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 5/2011 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.
tworzywa sztuczneprzemysł opakowaniowyGlobal Colors Polskamasterbacze
Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!
Oddaj swój głos
Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.