Udostępnij:
O konferencji
XIV MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA PRZEMYSŁU DETERGENTOWEGO
Celem jest:
• przekazanie informacji o aktualnym stanie branży detergentowej
• stworzenie platformy wymiany informacji i pomysłów
• umożliwienie uczestnikom konferencji dostępu do firm (Partnerów Konferencji) posiadających atrakcyjną ofertę dla branży
Uczestnicy:
• właściciele, prezesi, dyrektorzy zarządzający, menedżerowie marketingu i sprzedaży w firmach produkcyjnych i dystrybucyjnych
• menadżerowie decydujący o zakupach w firmach z branży chemii gospodarczej
• pracownicy działów R&D firm przemysłu detergentowego
• przedstawiciele nauki
Koszt uczestnictwa:
• dla 1 osoby z firmy – 520 zł + VAT
• dla 2 osób z firmy – 490 zł + VAT za 1 osobę
• dla więcej niż 3 osób z firmy – 460 zł + VAT za 1 osobę
• NOWOŚĆ (opcjonalnie): uczestnictwo w wieczorze branżowym (27.5.2025) – 370 zł + VAT za 1 osobę
W ramach uczestnictwa zapewniamy:
• dostęp do materiałów konferencyjnych
• dostęp do materiałów udostępnionych przez Sponsorów, Partnerów i Patronów
• możliwość czynnego uczestnictwa, kontaktu z przedstawicielami branży, zadawania pytań
• możliwość korzystania z przerw kawowych, przerwy lunchowej
• NOWOŚĆ: możliwość korzystania z bezpłatnej aplikacji, zapewniającej dostęp do wielu funkcji ułatwiających networking i kontakt z uczestnikami
Miejsce i termin
Termin:
27 maja 2025 r.
Miejsce:
Airport Hotel Okęcie****
ul. KOR 24
02-148 Warszawa
Program
POBIERZ program konferencji.
Formularz zgłoszenia
POBIERZ formularz zgłoszeniowy.
Sponsorzy
Sponsorzy Główni
Sponsorzy
Partnerzy i patroni
Współpraca medialna
Firmy współpracujące
Uczestnicy
Aerosol Service sp. z o.o.
Arcon Aromaty Sp. z o. o.
Aroma Praha, a.s.
Ashland Ingredients Poland Sp z.o.o.
Azelis Poland Sp. z o.o.
BALJA
Bart sp. z o.o.
BASF Polska Sp. z o.o.
BASF Turkey
Bell Flavors and Fragrances GmbH
BeWuDe Beata Domagalska
Biesterfeld Chemia Specjalna Sp.z o.o.
BYK-Chemie
CAROTEX KONCENTRATY Tatrzański Sp. K.
"CHEMIKA" Marek Gajewski
CHT Germany GmbH
CHT Germany GmbH Sp. z o.o. Przedstawicielstwo w Polsce
Cleangang Poland Sp. z o.o.
CLOVIN Spółka Akcyjna
COMERCIAL QUÍMICA MASSÓ, S.A. Odział w Polsce
Croda Poland Sp. z o.o.
DACHSER Sp. z o.o.
DOMTOM Kompleksowe Zarządzanie Higieną Sp. z o.o.
Dow Polska Sp. z o.o.
EcoWipes Sp z o.o.
Evonik Operations GmbH
EWCHEM Ewa Giezek/EPY S. r.l.
ExxonMobil
Fabryka Substancji Zapachowych "Pollena-Aroma" Sp. z o.o.
Factris PL1 Sp. z o.o.
Frames Formulation Intelligence
GHP sp. z o.o. sp. k.
GlucoActive Sp. z o.o.
Gold Drop Sp. z o.o.
Grupa Inco S.A.
HAL Sp. z o.o.
HARKE Polska Sp. z o.o. Sp. k.
HH Compliance Ltd.
HSH Chemie Sp. z o.o.
IMCD Polska Sp. z.o.o.
International Flavors & Fragrances (Poland) Sp. z o.o.
Jeronimo Martins Polska SA
JJPM sp. z o. o.
Kao Chemicals GmbH
KRAHN CHEMIE Polska Sp. z o.o.
LAKMA STREFA Sp. z o.o.
LANXESS Deutschland GmbH
LCD Sp. z o.o.
Lidl Sp. z o.o. sp.k
Madonis Sp. z o.o.
NANOCHEM Sp. z o.o.
Nicols Poland Sp. z o.o.
Nouryon
Omya sp. z o.o.
PCC Exol SA
POL-HUN M. Bielska sp.j
PPH TESS
PPU CHEMCO Sp. z o.o.
PPUH "Voigt" Sp. z o.o.
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego
Polski Związek Pracodawców Przemysłu Aerozolowego
Projandspaw Sp. z o.o.
Przedsiębiorstwo Ekos s.c. Elżbieta Bądkowska, Witold Bądkowski
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe MATMAT Sp. z o.o.
Przemysł Chemiczny
QEMETICA S.A.
RADEX Zbigniew i Tomasz Nagay spółka komandytowa
Reckitt Benckiser Production (Poland) Sp. z o.o.
Safic-Alcan Polska Sp. z.o.o.
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Nowych Syntez Chemicznych
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Chemii Przemysłowej im. Prof. Ignacego Mościckiego
Sieć Badawcza Łukasiewicz-Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej "Blachownia"
SPECIALITIES s.r.l.
Sterilco Sp. z o.o.
Stockmeier Chemia Sp. z o.o. i Spółka S.K.
Surfachem Ltd.
Syensqo
Syntaco sp. z o.o.
Telko - Poland Sp. z o.o.
TER Chemicals CEE GMBH
Theta Consulting
Tricomed SA
Univar Solutions Sp z o.o.
Verdant Specialty Solutions
ZChG „Pollena-Astra” Sp. z o.o.
Zschimmer & Schwarz Mohsdorf GmbH & Co. KG
Kontakt
Organizator:
EPS Media Ewelina Płońska-Stepulak
ul. Jana Kazimierza 21A/96, 01-248 Warszawa
Kontakt:
Ewelina Płońska-Stepulak
e.plonska@chemiaibiznes.com.pl
tel. kom.: 662 648 110
tel.: 22 253 81 01
Agata Jarosz
a.jarosz@chemiaibiznes.com.pl
tel. kom.: 885 350 450
Relacja z konferencji
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie zorganizowało wydawnictwo EPS Media, wydawca kwartalnika „Kosmetyki i Detergenty”.
Sponsorami Głównymi wydarzenia były firmy: CHT Germany GmbH Sp. z o.o. Przedstawicielstwo w Polsce, EPY S.r.l., HH Compliance Ltd. i Surfachem Ltd. W gronie Sponsorów znalazły się firmy: Evonik Operations GmbH i KRAHN CHEMIE Polska Sp. z o.o.
Patronat objęło Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego, PMR Consulting & Research sp. z o.o., Polski Związek Pracodawców Przemysłu Aerozolowego, firma Theta Consulting sp. z o.o. Współpraca medialna konferencji: Biotechnologia.pl, Przemysł Chemiczny oraz Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Podczas wydarzenia można było porozmawiać z przedstawicielami firm, obecnymi na stoiskach firmowych. Były to firmy/instytucje:
175 gości wysłuchało prezentacji związanych m.in. z rynkiem, legislacją oraz surowcami.
Poniżej przedstawiamy omówienie prelekcji wygłoszonych podczas konferencji:
Karolina Chojnacka, Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego
Wyzwania zielonej komunikacji – zmiany legislacyjne w obszarze oświadczeń środowiskowych
W ocenie prelegentki, Europejski Zielony Ład to rewolucja, która wymusza zmianę dotychczasowego podejścia do produktu w całym jego cyklu życia – również w ramach komunikacji o produkcie. Producenci prześcigają się w oświadczeniach marketingowych, niejednokrotnie mogąc w ten sposób wprowadzać konsumentów w błąd. Komisja Europejska odpowiedziała na ten problem, przygotowując dwie nowe dyrektywy.
Pierwsza z nich - w sprawie wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej - zakazuje stosowania nieuczciwych praktyk handlowych w obszarze zielonych twierdzeń marketingowych, zapobiegając tym samym stosowaniu przez przedsiębiorców greenwashingu.
Drugi dokument – dyrektywa ws. uzasadniania wyraźnych oświadczeń środowiskowych (tzw. Green Claims Directive), wprowadza m.in. obowiązek niezależnej weryfikacji i certyfikacji twierdzeń ekologicznych przed ich podaniem do publicznej wiadomości. Prace nad dyrektywą wciąż jednak trwają, a więc jej ostateczny kształt i tym samym rzeczywiste wymogi dla producentów pozostają niewiadomą.
Anna Królak, Theta Consulting
Wprowadzanie detergentów na teren EU – praktyczny poradnik dla importerów ze szczególnym uwzględnieniem przepisów innych niż rozporządzenie o detergentach
Jak opowiadała ekspertka, wprowadzenie detergentów na rynek Unii Europejskiej to proces wymagający nie tylko spełnienia wymogów rozporządzenia dotyczącego detergentów, ale także szeregu innych regulacji. W tym celu przedstawiła praktyczny przewodnik dla importerów, obejmujący przepisy REACH, CLP, GPSR, PIC.
Prelekcja uświadomiła także, iż granica między zwykłym detergentem a produktem biobójczym może być cienka – i kosztowna, jeśli zostanie przekroczona nieświadomie. Jeśli produkt zawiera substancje czynne takie jak DDAC, chlor, alkohol lub deklaruje działanie typu „dezynfekuje”, „zabija 99,9% bakterii”, może zostać zakwalifikowany jako produkt biobójczy. Wówczas konieczne staje się spełnienie rygorystycznych wymogów rozporządzenia BPR (528/2012/WE).
Jeszcze bardziej specyficzne przepisy obowiązują, jeśli detergent służy do czyszczenia wyrobów medycznych, np. endoskopów czy narzędzi chirurgicznych. W takim przypadku wchodzi on w zakres przepisów o wyrobach medycznych i podlega regulacjom określonym m.in. w Dz.U.2024.1620.
Innym ważnym aspektem prezentacji było zauważenie, iż detergenty w formie aerozoli muszą spełniać dodatkowe wymogi techniczne dotyczące odporności zbiornika czy szczelności opakowania. To nie tylko formalność – to kwestia bezpieczeństwa użytkownika i odpowiedzialności importera.
Natalia Kaczorowska, HH Compliance
Product stewardship dla produktów detergentowych
Jak tłumaczyła prelegentka, na dzisiejszym, bardziej świadomym ekologicznie rynku kluczowe jest, aby firmy oferowały bezpieczne i zrównoważone produkty, spełniające oczekiwania kontrahentów i konsumentów. Poza zgodnością z przepisami, product stewardship management program jest istotny do utrzymania na rynku znaczenia i konkurencyjności. W prezentacji podkreślono wartość zarządzania produktami w całym cyklu ich życia oraz korzyści, jakie przynosi to branży w zakresie zapewnienia zgodności i zrównoważonego rozwoju.
Oceniono, iż skuteczne zarządzanie produktami polega na minimalizowaniu wpływu na zdrowie, bezpieczeństwo oraz środowisko przez cały cykl życia produktu. Obejmuje ono przestrzeganie przepisów, identyfikowanie substancji budzących obawy oraz zapewnienie dostępu do rynku. Ma to znaczenie na całym świecie, integrując różne dyscypliny, aby zapewnić bezpieczeństwo produktów, zgodnie z krajowymi i lokalnymi przepisami na rynkach, na których są wprowadzane do obrotu.
W ocenie ekspertki, w obszarze zrównoważonego rozwoju zgodność staje się rzeczywistym wymogiem. Nawigowanie po skomplikowanych przepisach chemicznych jest wyzwaniem wymagającym od firm aktualizacji wiedzy na temat nowych wymagań i odpowiedniego planowania. Bez odpowiedniej strategii lub programu zarządzania produktami, firmy ryzykują przeoczenie potencjalnych problemów, ale także utratę możliwości rozwojowych.
Ewa Giezek, EPY
EPY X: globalne rozwiązanie zapewniające zgodność kart charakterystyki z wymaganiami
EPY to proste i szybkie oprogramowanie do tworzenia kart charakterystyki (SDS). Umożliwia automatyczne sporządzanie i zarządzanie kartami charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych. Jest to zestaw modułowych i zintegrowanych programów, zaprojektowanych specjalnie z myślą o potrzebach firm chemicznych w zakresie dostosowania się do przepisów dotyczących produktów chemicznych.
Oprócz pełnej zgodności z przepisami europejskimi, dodana została możliwość tworzenia kart charakterystyki i etykiet zagrożeń na rynek Chin, USA i Kanady, a wkrótce także na inne rynki pozaeuropejskie. Ma być to produkt, który wykracza poza zwykłą zgodność z dokumentacją (karty charakterystyki, etykiety itp.) i tym samym jest narzędziem realnie zwiększającym produktywność korporacyjną.
Jak zapewniła prelegentka, ciągła publikacja dyrektyw i rozporządzeń jest monitorowana przez ekspertów EPY, którzy wprowadzają niezbędne zmiany, aby zapewnić ciągłą aktualizację swego oprogramowania.
- Ciągłe poszukiwanie jakości naszych rozwiązań, przy wykorzystaniu innowacyjnych technologii, pozwoliło firmie EPY S.R.L. zdobyć wiodącą pozycję na światowym rynku oprogramowania regulacyjnego - poinformowała.
Anh Kuestner, CHT Germany
HANSA CARE 9180 ECO uniwersalny składnik do pielęgnacji domu i tkanin i HANSA CARE 8140 D jako składnik szamponów samochodowych
Przedstawicielka CHT Germany omówiła dwa surowce oferowane przez firmę.
HANSA CARE 9180 ECO to mikroemulsja oparta na modyfikowanym cukrem silikonie, będąca idealnym składnikiem do zastosowań w pielęgnacji tkanin i domu. Umożliwia formułowanie przezroczystych płynów do zmiękczania tkanin o dobrej hydrofilowości, odpowiednich dla wszystkich rodzajów włókien. Ponadto idealnie nadaje się do łączenia z klasycznymi estrowymi czwartorzędowymi solami amoniowymi, zapewniając jeszcze lepszą ochronę włókien i wspierając zrównoważone podejścia. Jego uniwersalny charakter pozwala również na stosowanie go jako wzmacniacza wydajności we wszystkich środkach czyszczących i pielęgnacyjnych do twardych powierzchni.
Z kolei HANSA CARE 8140 D to nowy aktywny składnik do szamponów samochodowych, który nie wpływa negatywnie na skuteczność czyszczenia ani właściwości pianotwórcze. Produkt zapewnia unikalny efekt hydrofobowy w połączeniu z poprawą połysku i głębi koloru. Może być stosowany do wytwarzania piany śnieżnej o efekcie polerującym.
Jego kluczowe właściwości to: hydrofobowość - zapewnia efekt odpychania wody, co prowadzi do szybszego schnięcia powierzchni; połysk i wygładzenie - poprawia gładkość powierzchni oraz nadaje wysoki połysk; efekt perlenia - tworzy charakterystyczne krople wody na powierzchni, co jest estetycznie pożądane w pielęgnacji samochodów.
Konrad Grygiel, Evonik
Zrównoważony rozwój i wydajność: biosurfaktanty REWOFERM®jako rozwiązania w produktach pielęgnacyjnych do samochodów
Z prezentacji przedstawiciela Evonik dowiedzieliśmy się, że na zmieniającym się rynku produktów do pielęgnacji samochodów, zrównoważony rozwój i wydajność są kluczowe. W ślad za tym biosurfaktanty REWOFERM® oferują rewolucyjne rozwiązanie dla manualnych środków do mycia samochodów, wychodząc naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu na ekologiczne i wydajne produkty czyszczące.
Produkowane na Słowacji biosurfaktanty stanowią ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych szamponów samochodowych, zmniejszając negatywny wpływ na środowisko bez pogarszania ich wydajności. Produkty z tej serii są wytwarzane w procesach fermentacji z odnawialnych surowców, takich jak cukier kukurydziany czy olej rzepakowy, co czyni je w pełni biodegradowalnymi i przyjaznymi dla środowiska. Unikalna receptura sprawia, że są delikatne dla powierzchni samochodu, chroniąc przy tym materiały wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Dodatkowo zostały zaprojektowane z myślą o łatwym spłukiwaniu, zmniejszając zużycie wody, co jest kluczową zaletą w wysiłkach na rzecz oszczędzania zasobów wodnych.
Jak tłumaczył ekspert Evonika, użytkownicy docenią łagodność dla skóry, co czyni biosurfaktanty idealnymi do częstego stosowania.
Dzięki swoim właściwościom, biosurfaktanty REWOFERM® umożliwiają tworzenie skutecznych i ekologicznych produktów czyszczących, spełniających oczekiwania zarówno konsumentów, jak i producentów dążących do zrównoważonego rozwoju.
Aleksandra Rochowicz, Surfachem
Zielone komponenty w formulacjach – wybór i efektywność
W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby konsumentów i rosnące wymogi regulacyjne, ekspertka Surfachem Polska opowiadała, w jaki sposób łączyć skuteczność chemii gospodarczej z dbałością o środowisko i portfel klienta.
Jak pokazują cytowane przez nią badania, konsumenci po pandemii stali się mniej restrykcyjni wobec czystości, ale bardziej wyczuleni na skład produktów. Włosi unikają „toksycznych składników”, Polacy uważają naturalne produkty za bezpieczniejsze, a Francuzi wybierają formuły pochodzenia naturalnego.
Prelegentka podkreśliła, iż marki, które potrafią zaproponować produkty przyjazne dla środowiska lecz wciąż skuteczne i po stosunkowo przystępnych cenach odniosą sukces, zwłaszcza w czasach, gdy konsumenci są ostrożniejsi ze swoimi wydatkami.
Drogą do tego sukcesu ma być wybór składników: przyjaznych dla środowiska i ekonomicznych.
W prezentacji przedstawiono konkretne składniki odpowiadające nowym wymaganiom rynku.
Augeo Clean Multi to biorozpuszczalnik o szerokim zastosowaniu, bezpieczny, skuteczny, oparty w dużej mierze na węglu odnawialnym. Działa również jako środek wiążący, zapewniając kompatybilność olejów hydrofobowych z wodą, utrzymując osady w wodzie w zawiesinie i zapobiegając ich ponownemu osadzaniu się na powierzchni. Działa również jako środek wiążący, zapewniając kompatybilność olejów hydrofobowych z wodą, utrzymując je w zawiesinie i zapobiegając ich wytrącaniu.
Oprócz tego omówiono SURFASorb - absorbenty zapachów, m.in. aktywowany rycynooleinian cynku, skutecznie eliminujące niepożądane zapachy w szerokim zakresie aplikacji.
Jessica Gödeker, BYK-Chemie
Dodatki woskowe – wykorzystanie naturalnego sposobu ochrony w produktach chemii gospodarczej i rozwiązaniach I&I
W trakcie swojego wystąpienia, autorka zauważyła, iż na drodze do bardziej zrównoważonej przyszłości kluczową rolę odgrywa poszukiwanie odpowiednich zamienników dla surowców zawierających mikroplastik lub PFAS. Opowiedziała o tym, iż rośliny i zwierzęta posiadają fascynującą zdolność do wytwarzania wosku, który jest wykorzystywany na różne sposoby, na przykład jako bariera chroniąca przed czynnikami środowiskowymi, takimi jak utlenianie, wilgoć czy promieniowanie UV. Przypomniała, iż liczne zalety wosków dostrzegane sa od wieków i wykorzystywane w różnych funkcjach i zastosowaniach. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, istotne jest znalezienie zrównoważonych alternatyw dla produktów na rynku pielęgnacji domu i zastosowań przemysłowych.
W tym celu omówiono dwa przykłady, w których funkcjonalny i gotowy do użycia dodatek woskowy stanowi doskonały zamiennik dla surowców zawierających mikroplastik lub PFAS.
AQUACER 492 to kationowa emulsja woskowa na bazie wody, która nadaje powierzchniom hydrofobowość. Została opracowana, aby przylegać do polarnych powierzchni, takich jak tekstylia, i generować wodoodporność bez negatywnego wpływu na przykład na oddychalność odzieży.
Natomiast AQUACER 562 to niejonowa emulsja woskowa na bazie wody, która poprawia estetykę płynnych produktów, takich jak detergenty. Dzięki atrakcyjnemu białemu wyglądowi jest doskonałą alternatywą dla polimerów stosowanych jako środki zmętniające.
Roel Hermant, Frames Formulation Intelligence
Jak należy recepturować innowacyjne rozwiązania jednostkowe do automatycznego zmywania naczyń i prania ubrań?
Zdaniem współzałożyciela firmy Frames Formulation Intelligence, rynek produktów do pielęgnacji domu rozwija się coraz szybciej, napędzany przez zrównoważony rozwój, koszty, wydajność i wygodę. Koncepcje produktów w formie jednostkowych dawek są ukierunkowane na wygodę i istnieją na rynku od dawna: tabletki do automatycznego zmywania naczyń oraz kapsułki z płynem lub proszkiem do prania. Ostatnio kapsułki zyskują na popularności również w zmywarkach, a na rynku prania zaczynają pojawiać się kapsułki o mieszanych formatach. Ze względu na niską masę produktu i wymagania dotyczące rozpuszczalności, formułowanie produktów o wystarczającej wydajności prania stanowi wyzwanie.
Prelegent zaprezentował platformę inteligencji formulacyjnej z bazą danych, która zapewnia bezpośredni dostęp do formulacji detergentów i ich kosztów. Produkt o nazwie FRAMES gwarantuje, iż formulacje rynkowe w Europie, Stanach Zjednoczonych, Turcji, Japonii i Australii są aktualizowane dwa razy w roku, co umożliwia unikalną ocenę trendów. Te oparte na faktach trendy, w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem w przemysłowych badaniach i rozwoju, można przekształcić w wytyczne do tworzenia nowych produktów.
FRAMES zapewnia analizę zmian w formulacjach na rynku, ze szczególnym naciskiem na produkty w formie jednostkowych dawek do zmywarek i prania.
Michele Belli, Specialities
Rozwój w zakresie żeli do zmywarek automatycznych: doskonałe rozwiązania czyszczące
Jak mówił gość konferencji, detergenty do zmywarek były tradycyjnie dostępne w różnych formach, takich jak tabletki, kapsułki czy proszki. Chociaż te formaty oferują wygodę, często wiążą się z komplikacjami produkcyjnymi. Aby rozwiązać te problemy, żele do zmywarek pojawiły się jako wartościowa alternatywa.
Jedną z głównych zalet żeli do zmywarek ma być ich prosty proces produkcyjny. W przeciwieństwie do tabletek i kapsułek, które wymagają specjalistycznych maszyn i skomplikowanych technik wytwarzania, żele można produkować przy użyciu prostego sprzętu do mieszania. Ta uproszczona metoda produkcji umożliwia szerszemu gronu producentów wejście na rynek, sprzyjając konkurencji i napędzając innowacje.
Ponadto żele w płynie oferują przyjazne dla użytkownika doświadczenie. Płynna forma ułatwia odmierzenie i wlanie odpowiedniej ilości detergentu do dozownika, eliminując konieczność obchodzenia się z pylącymi proszkami czy tabletkami.
Prelegent zauważył również, iż w ostatnich latach żele do zmywarek zyskały znaczną popularność, szczególnie w krajach południowej Europy. Konsumenci w tych regionach docenili wygodę i skuteczność tego formatu, co doprowadziło do silnego wzrostu rynku. W miarę wzrostu świadomości korzyści płynących z zastosowania żeli, trend ten prawdopodobnie będzie się rozwijał na całym świecie.
Basak Yuce, BASF Turkey
Wysoka wydajność lubi niskie dawki: spełnianie zmieniających się wymagań konsumentów na rynku detergentów do prania
Prelegentka z firmy BASF pokazała, iż surowiec o nazwie Sokalan® EcoBoost to w pełni biodegradowalny wzmacniacz wydajności zaprojektowany, aby poprawić usuwanie zabrudzeń organicznych i tłustych plam, w tym trudnych plam hydrofobowych, takich jak sebum i resztki kosmetyków. Dzięki unikalnej strukturze molekularnej, Sokalan® EcoBoost znacząco poprawia usuwanie plam, nawet przy niskich temperaturach i niskich dawkach, co wykazano w testach wydajności. Ten skoncentrowany produkt płynny umożliwia łatwą integrację z produktami o niskiej zawartości wody, oferując bardziej zrównoważoną alternatywę.
Nowe rozwiązanie zawiera wysokowydajne składniki BASF, w tym Sokalan® EcoBoost, który oddziałuje na tłuste plamy i wspomaga ich usuwanie przez surfaktanty w roztworze piorącym. Testy wskazują, że Sokalan® EcoBoost sprawdza się w formulacjach o niskim stężeniu, umożliwiając skuteczne usuwanie plam przy minimalnych dawkach. Produkt wyróżnia się szczególnie przy niższych temperaturach prania, oferując znakomite rezultaty przy 30 ˚C, a także dobrze sprawdza się w tradycyjnych programach 40 ˚C. Ta cecha wpisuje się w rosnący trend efektywności energetycznej w domowych praktykach prania, pomagając konsumentom zmniejszyć zużycie energii i wpływ na środowisko.
François-Florian Bruckner, Syensqo
Kontrola zapachu podczas procesu prania
W swoim wystąpieniu mówca zauważył, iż w dziedzinie pielęgnacji tkanin aspekty sensoryczne – zwłaszcza dostarczanie zapachu – mają kluczowe znaczenie dla korzyści, jakich oczekują współcześni konsumenci. Marki coraz częściej polegają na wyrafinowanych zapachach, aby sprostać tym oczekiwaniom. Jednak wysiłki te są często podkopywane przez problem „permastinku”, czyli uporczywego rozwoju nieprzyjemnych zapachów, szczególnie w gorących i wilgotnych środowiskach oraz w wyniku nowoczesnych nawyków prania: krótkich cykli w zimnej wodzie, odzieży sportowej i włókien syntetycznych. Problem ten wynika z rozwoju bakterii w włóknach tkanin oraz niecałkowitego usuwania tych bakterii podczas prania, co prowadzi do ich gromadzenia się i reaktywacji w sprzyjających warunkach.
Chcąc rozwiązać ten problem, firma Syensqo opracowała zaawansowane materiały do skutecznej kontroli zapachów i wzmacniania zapachów w zastosowaniach pralniczych.
Jeden z nich to Mirapol® Hygiene Boost, który zapobiega osadzaniu się czynników powodujących nieprzyjemne zapachy. Rozwiązanie to adsorbuje się na tkaninach podczas cyklu prania, zapewniając długotrwałą ochronę przed nieprzyjemnymi zapachami oraz zwiększając higienę i czystość powierzchni.
Druga nowośc to Repel-O-Tex®, czyli biodegradowalne polimery ułatwiające usuwanie zabrudzeń, zaprojektowane w celu zmniejszenia interakcji między tkaninami a wszelkiego rodzaju zabrudzeniami.
David Pilz, Zschimmer & Schwarz Mohsdorf
Delikatny środek do usuwania kamienia wapiennego z marmuru
Jak zauważył prelegent, marmur to luksusowy materiał, który nadaje każdemu pomieszczeniu blask i elegancję. Jednak istnieje pewien problem: marmurowe powierzchnie i twarda woda to fatalne połączenie. Kamień powstały z twardej wody jest chemicznie identyczny z powierzchniami marmurowymi – oba to węglan wapnia. Usunięcie jednego, przy jednoczesnym pozostawieniu drugiego w nienaruszonym stanie, jest trudne. Kwaśne środki czyszczące, a nawet neutralne środki z chelatującymi środkami opartymi na karboksylanach, są agresywne i mogą nieodwracalnie uszkodzić delikatną powierzchnię marmuru. W najgorszym przypadku łazienka po czyszczeniu wygląda na matową i brudną.
By uniknąć tego problemu, w firmie Zschimmer & Schwarz opracowano specjalną metodę testowania, która pozwala ocenić wpływ środków czyszczących na kamień i marmur jednocześnie. Wykorzystując te techniki, porównano różne chelatory. Na bazie mieszanki surfaktantów opracowano formulację domowego środka czyszczącego, który jest również delikatny dla marmuru. Na koniec zbadano efekt tworzenia warstwy ochronnej na marmurze, aby ocenić, czy takie dodatki pozostawiają powierzchnię w bardziej odpornym stanie po czyszczeniu.
Powstałę w ten sposób fosfoniany CUBLEN® zapewniają delikatny i zrównoważony profil wydajności, będący rozwiązaniem dla wielu trudnych zastosowań, takich jak środki czyszczące do marmuru.
Andrew Russel, Verdant Specialty Solutions
Wielofunkcyjność i wszechstronność w branży detergentów, przy jednoczesnym zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju
Formułowanie produktów nie dotyczy już tylko czyszczenia i wydajności. Na każdym etapie łańcucha wartości decydenci wymagają, aby marki wybierały zrównoważone i etyczne rozwiązania, które są bezpieczne dla ludzi i planety – teraz i w przyszłości.
Dlatego też firma Verdant opracowała gamę wtórnych surfaktantów i specjalistycznych rozwiązań dla zastosowań domowych, higienicznych i przemysłowych, które spełniają wymagania regulacyjne dla ich zalecanych zastosowań.
Seria MACKAM® Propionates to surfaktanty amfoteryczne oparte na chemii karboksylanowej. Są kompatybilne z surfaktantami kationowymi, anionowymi i niejonowymi, stabilne w wysokich temperaturach oraz w roztworach kwaśnych i zasadowych. Są naturalnie wolne od soli i wielofunkcyjne, posiadając zarówno standardowe właściwości surfaktantów, jak i bardziej specjalistyczne, co pozwala na ich zastosowanie w wielu różnych aplikacjach. Są biodegradowalne, łagodne, mają niską toksyczność i zmniejszają potencjał drażniący innych surfaktantów, szczególnie anionowych.
Natomiast seria DePHOS™ Phosphate Ester oferuje podobny stopień wielofunkcyjności, co seria MACKAM® Propionates, i dlatego jest szeroko stosowana w branży detergentów i poza nią. Surowce tej serii są doskonałymi hydrotropami i efektywnymi środkami sprzęgającymi, zapewniającymi zwilżanie, emulgowanie i detergencję.
Paweł Wolański, Croda Poland
Zrównoważona pielęgnacja tkanin – jak zapewnić odzieży długie życie?
Jak mówił prelegent, Coltide Prolong - najnowszy produkt Croda Home Care w kategorii pielęgnacji tkanin - oferuje ochronę odzieży przed utratą koloru i uszkodzeniem włókien. Surowiec jest skuteczny zarówno w przypadku płynów do płukania i zmiękczania, jak i detergentów. Jest w 99,4% pochodzenia roślinnego, nie zawiera silikonu, nie zawiera quat-alaniny, jest biodegradowalny i nietoksyczny dla środowiska wodnego. Co więcej, naturalnie przedłuża żywotność ubrań, spełniając rosnące zapotrzebowanie konsumentów na rozwiązania, które sprawiają, że ich ubrania pozostają nowe na dłużej.
Produkt tworzy na włóknach ochronną warstwę białkową, która zmniejsza utratę koloru o 38%, chroni nadruki przed pękaniem, ogranicza ścieranie włókien oraz pomaga zachować kształt odzieży. Jednocześnie też ułatwia prasowanie (redukcja energii o 14%) i zwiększa miękkość tkanin, nie wpływając negatywnie na ich chłonność. Może być stosowany w różnych formułach detergentów i płynów do płukania, zarówno w postaci płynnej, kapsułek, proszku, jak i tabletek. Produkt jest odpowiedni dla wegan, certyfikowany halal, nie zawiera GMO ani fenoksyetanolu.
- Coltide ProLong odpowiada na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty, które pomagają dbać o ubrania i środowisko, oferując skuteczną ochronę tkanin przy jednoczesnym minimalnym wpływie na planetę - podkreślił gość konferencji.
Riande Gardenier, Nouryon
Nowe rozwiązania w zakresie detergentów do automatycznego zmywania naczyń
Rynek produktów do automatycznego zmywania naczyń ma stale rosnący potencjał. Wzrost ten napędzają głównie rozwijające się rynki, takie jak Bliski Wschód i Azja, ale także dojrzałe rynki, jak Europa, gdzie przewiduje się dalszy rozwój. W Europie wzrost wynika przede wszystkim z oczekiwań konsumentów dotyczących ekologicznych i biodegradowalnych produktów, kompaktowych form detergentów, krótszych czasów zmywania, mniejszego zużycia wody oraz niższych temperatur. Na rynku dostępne są różne rodzaje detergentów – proszki, żele, tabletki i kapsułki – z wyraźnymi preferencjami regionalnymi. Te trendy zmuszają producentów do przeformułowania istniejących produktów i tworzenia nowych detergentów.
Mając to wszystko na uwadze, firma Nouryon wprowadziła rozwiązania oparte na zielonych chelatach, łatwo biodegradowalnych surfaktantach i wysokowydajnych polimerach. Wykorzystuje biodegradowalne surowce do produkcji wyrobów o wskaźniku odnawialnego węgla (RCI) sięgającym 100%. Wykorzystując te produkty, opracowano formulacje w formie płynów, tabletek i kapsułek, porównując je z wiodącymi polskimi detergentami do zmywarek.
Kolejna edycja konferencji odbędzie się 19 maja 2026 roku w Warszawie.
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane