2022-12-13
Koniec roku to czas podsumowania i plany na kolejne 12 miesięcy. Z badania McKinsey wynika, że dziewięciu na 10 przedsiębiorstw uważa, że ich model biznesowy musi się zmienić w 2023 roku. 64% uważa, że kluczowa będzie digitalizacja. Skąd nagły zwrot w kierunku cyfryzacji?
Kiedyś wszyscy pożądali kontraktów długoterminowych, bo dawały stabilność. Obecnie powszechna chwiejność czynników kosztotwórczych sprawia, że długoterminowe zlecenia są obarczone dużym ryzykiem. Zmienność kosztowo-cenowa jest na tak wysokim poziomie, że firmy potrzebują sprawnych narzędzi do planowania produkcji i sprzedaży.
Tym bardziej, że perspektywy gospodarcze na 2023 rok są co najwyżej umiarkowanie optymistyczne.
Przemysł dużo znaczy dla polskiego PKB. Sektor wytwórczy stanowi aż 20%. Jesteśmy też zapleczem przemysłowym dla całej Europy, w związku z czym sytuacja w innych krajach ma na nas wpływ. Mocną stroną polskiego przemysłu jest jego zdywersyfikowany charakter. Nie ma jednej dominującej branży, jak np. w Czechach, które mocno odczuwają każde spowolnienie na rynku automotive. Nie oznacza to, że Polska jest zieloną wyspą. Spowolnienie w branży motoryzacyjnej, które na 2023 zapowiada The Economist Intelligence Unit, odczują także producenci nad Wisłą, ale wpływ będzie znacznie mniejszy niż u południowych sąsiadów.
Dynamika popytu w poszczególnych segmentach będzie rozłożona nierównomiernie. Dla rodzimego sektora wytwórczego największym wyzwaniem będzie ogólna niepewność gospodarcza.
Odczyty GUS pokazują, że najczęstszą barierą rozwojową, którą podają polskie firmy, jest przede wszystkim niepewność, a nie ograniczony popyt.
Na konkurencyjność i odporność wpływa technologiczne zaawansowanie. Przykład: systemy zarządcze przyczyniają się do zwiększenia efektywności produkcji o 15 – 25%, zredukowania czasu przestoju maszyn o połowę, czy dwukrotnego skrócenia czasu wprowadzenia nowego produktu na rynek. W czasach niestabilności cen na energię i towarów, dalsza digitalizacja będzie największym wyzwaniem przed sektorem produkcyjnym w Polsce. Jednak potencjalne korzyści z cyfryzacji to nadal coś, o co warto kruszyć kopie.
Rozpędzona gospodarka wzmaga apetyt firm na konsumpcję koniunktury. Spowolnienie mobilizuje do oszczędności, wtedy każdy procent marży znaczy dużo. Sęk w tym, że gdy recesja się rozkręcą, na optymalizację może być za późno. Co prawda technologie i metodyki wdrożeniowe rozwinęły się w ostatnich latach na tyle, że projekt IT nie tylko można realizować etapami, ale także czerpać korzyści na każdym z nich. Jednak próżno oczekiwać, że firma z marszu zacznie odczuwać korzyści. Benefity przychodzą z czasem, a ten podczas spowolnienia jest towarem deficytowym.
Niestety, wbrew obiegowej opinii, pandemia wcale znacząco nie przyspieszyła digitalizacji nad Wisłą. O ile w 2021 roku widać było wzmożone inwestycje, kolejny rok był pod tym względem spokojniejszy. Wyczekiwanie, to teraz dominuje. Przedsiębiorcy chcą zobaczyć jak przebiegać będzie proces związany z wychodzeniem rynków z obecnej sytuacji, ale konia z rzędem, temu kto trafnie przewidzi przesilenie na rynku.
Pragmatyzm inwestycyjny wydaje się bardzo naturalnym krokiem. W czasach dużej niepewności każdy jest bardzo ostrożny. Ważne jest, by z decyzją o wdrożeniu nie czekać za długo, bo może się okazać, że koszty zakupu i wdrożenia konkretnego rozwiązania w 2024 będą znacznie wyższe niż obecnie. Inflacja, nawet jeśli będzie powoli spadać, nadal będzie wysoka, trzeba o tym pamiętać.
Za rok okaże się, czy deklaracje, które padły w badaniu McKinsey przełożą się na konkretne działania. Może kolejny raz sprawdzi się stare powiedzenie: mądry Polak po szkodzie.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 3/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...