2024-04-29
Pomimo rosnących inwestycji w oprogramowanie, wiele firm jest rozczarowanych jego efektami. Nawet 60% z nich przyznaje, że żałuje co najmniej jednej decyzji dotyczącej technologii podjętej w ciągu ostatniego roku lub półtora. Główne przyczyny niepowodzeń to wysokie koszty, trudności z wdrożeniem oraz problemy z dostawcami.
Firmy, niezależnie od wielkości i branży, coraz bardziej polegają na oprogramowaniu. Według firmy Capterra, w tym roku aż w 65% przypadków budżety alokowane w biznesowy software będą wyższe niż w roku 2023. Niestety, większe pieniądze nie zawsze przekładają się automatycznie na lepsze decyzje. Większość pytanych firm (58%) uważa, że dokonała przynajmniej jednego zakupu oprogramowania w ciągu ostatnich 12-18 miesięcy, który nie spełnił ich oczekiwań. Co więcej, znaczna część z nich (23%) dokonała wielu takich zakupów. To sygnał, że wraz ze wzrostem inwestycji, istnieje potrzeba lepszego zarządzania procesem zakupu oraz oceny wartości dodanej oferowanego oprogramowania. Firmy powinny przyjrzeć się swoim procedurom zakupowym, aby zweryfikować, czy są one zgodne z celami biznesowymi i potrzebami użytkowników końcowych.
Powodów, które sprawiają, że firmy mają poczucie dokonania złego wyboru, jest kilka. W przypadku samego produktu, co najmniej jedna trzecia nabywców zgłasza, że oprogramowanie okazało się droższe, niż oczekiwano (35%) lub miało trudności z wdrożeniem i szkoleniem nowych użytkowników (34%). Zgłaszane są także problemy związane z dostawcami, takie jak mało efektywna współpraca między zespołami sprzedaży i wdrożeń (48%) lub brak odpowiedniego zarządzania oczekiwaniami (39%), które również przyczyniają się do rozczarowania.
Problemy z zakupionym oprogramowaniem często wynikają z niedoprecyzowanych oczekiwań oraz braku klarownej komunikacji pomiędzy firmą a dostawcą. Niejednokrotnie przedsiębiorstwa mogą mieć niewystarczającą wiedzę na temat swoich własnych potrzeb biznesowych lub nie przeprowadzają odpowiedniego procesu oceny przed zakupem. Dlatego kluczowe jest precyzyjne określenie potrzeb firmy i odpowiednie przygotowanie przed zakupem oraz wdrożeniem oprogramowania.
Firmy powinny uwzględniać opinie pracowników dotyczące oprogramowania i technologii, traktując je priorytetowo przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Właściwe przygotowanie do wdrożenia, to także szkolenia dla pracowników. IT jest dla ludzi, nie zaś odwrotnie. Tym bardziej, że jak wynika z badania Capterra, dwóch na pięciu pracowników uważa, że w kwestii technologii istnieje podział pokoleniowy. Najczęściej obwiniają za to różne poziomy znajomości technologii oraz opór przed zmianami. Młodsi pracownicy są bardziej optymistycznie nastawieni do automatyzacji. Połowa pracowników z Generacji Z uważa, że sztuczna inteligencja mogłaby poprawić jakość ich pracy lub produktywność, w porównaniu z tylko 35% pracowników z pokolenia baby boomers.
Pracownicy w każdym wieku zgadzają się, że dwie rzeczy są najważniejsze: szybkość i łatwość użytkowania. Najważniejszą zmianą, jaką każda generacja wprowadziłaby w obecnym zestawie technologii swojej firmy, jest posiadanie szybszych lub bardziej wydajnych narzędzi. Ankietowani podkreślają, że najważniejszą rzeczą przy wdrażaniu technologii w pracy jest jej przyjazność dla użytkownika.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...