2023-11-09
Czterech na pięciu polskich konsumentów uważa, że producenci powinni wykorzystywać w swoich produktach materiały pochodzące z recyklingu. Co więcej, większość z nich sądzi, że sprzedaż produktów, których nie można poddać recyklingowi, powinna być zakazana.
Drugi rok z rzędu Stena Recycling przeprowadziła badanie wśród 5 tys. konsumentów w wieku 18-65 lat w Polsce, Szwecji, Norwegii, Danii i Finlandii na temat zrównoważonego rozwoju i kwestii związanych z recyklingiem. Jego celem jest uzyskanie informacji dla firm produkcyjnych i innych podmiotów, które wdrażają lub planują wdrażać rozwiązania istotne z perspektywy zamykania obiegu materiałów w gospodarce.
Obecnie wiele firm ma ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Według konsumentów ma to ogromne znaczenie i jest to kwestia, na którą zwracają uwagę podczas podejmowania decyzji zakupowych. 74% badanych Polaków zapytanych o to, w jaki sposób określają zrównoważony produkt, stwierdziło, że najważniejszą rzeczą jest to, że produkt łatwo można poddać recyklingowi, a 67% ankietowanych w Polsce osób uważa, że tego typu produkt powinien być wytworzony z materiałów pochodzących z recyklingu. Jednocześnie badanie pokazało, że barierą przy wyborze zrównoważonych produktów dla konsumentów są niejasne informacje umieszczone na etykietach. Aż 84% polskich respondentów, uważa za ważne lub bardzo ważne, aby zawarte na opakowaniu oznaczenia były zrozumiałe.
Coraz więcej branż dokłada starań, aby ich produkty były właściwie oznaczone na przykład w kontekście możliwości przetworzenia. Prym w tej materii wiedzie branża spożywcza – aż 54% polskich badanych wskazało, że ten sektor robi to dobrze lub bardzo dobrze. Na drugim miejscu plasują się ex aequo branże elektroniczna oraz odzieżowa z wynikiem 52% pozytywnych odpowiedzi.
Polscy konsumenci w zdecydowanej większości (82% badanych) są zdania, że produkty wytworzone z materiałów pochodzących z recyklingu są tej samej jakości, co towary wytworzone z surowców pierwotnych. Istnieją inne problemy i przekonania, z którymi zmagają się kupujący.
Konsumenci chcą zrównoważonych produktów, ale dostrzegają różne przeszkody dotyczące ich zakupu. Blisko 30% respondentów ze Szwecji i Norwegii wskazało, że barierą na drodze do kupowania zrównoważonych towarów jest zbyt wysoka cena. Natomiast według badanych na rynku polskim i duńskim, największym problemem jest niepewność tego, czy dany produkt jest wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu, czyli właśnie kwestia właściwych oznaczeń na produkcie. Znając perspektywę konsumentów, powinniśmy wspólnie dążyć do zmian.
Duża grupa polskich konsumentów (59%) uważa także, że należy zakazać produkcji i sprzedaży produktów, których nie można poddać recyklingowi. Jeśli chodzi o to, kto powinien przewodzić w dążeniu do zwiększenia wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, to 38% badanych Polaków uważa, że największą odpowiedzialność ponoszą firmy. Na kolejnych miejscach plasują się konsumenci (20%), politycy/władze rządowe (16%) i jednostki naukowe (11%.).
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...