Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Budujemy pierwszą na świecie otwartą infrastrukturę do transportu i składowania CO2 - Per Erik Holsten, dyrektor biznesu w ABB

2022-07-27

Northern Lights, wspólne przedsięwzięcie spółek Equinor, Shell i TotalEnergies, jest pierwszym projektem otwartej i elastycznej infrastruktury do wychwytywania i bezpiecznego składowania dwutlenku węgla pochodzącego z przemysłu. Na potrzeby tego projektu ABB dostarczy główne systemy zasilania, automatyki i bezpieczeństwa, które mają umożliwić zdalną eksploatację nowego terminalu do wychwytywania CO2 i zapewnić optymalne działanie instalacji.

Pierwszy etap projektu zostanie ukończony w połowie 2024 r. W ujęciu rocznym będzie można wówczas składować do 1,5 mln ton CO2. Docelowo, już po zrealizowaniu drugiego etapu projektu, ilość składowanego na stałe dwutlenku węgla ma wzrosnąć do ponad 5 mln ton rocznie.

Dzięki rozproszonemu systemowi sterowania ABB Ability System 800xA, operatorzy zyskają lepszy wgląd w działanie terminalu Northern Lights. System będzie analizować dane aktualne i historyczne, udostępniając na bieżąco kluczowe parametry oraz wskaźniki KPI instalacji. Jednocześnie wskaże możliwości optymalizacji poszczególnych aktywów i procesów. W rezultacie operatorzy będą mogli podejmować lepsze, bardziej świadome decyzje.

Zbudowane na potrzeby tego projektu statki będą transportować wychwycony i skroplony CO2 do terminalu Northern Lights w Oygarden w zachodniej Norwegii. Instalacja ma być obsługiwana zdalnie z obiektów spółki Equinor oddalonych o około 7 km. W tym celu ABB stworzy nowoczesną stację operatorską na terminalu Northern Lights, która będzie współpracować z centralną sterownią Equinor. Komunikacja między obiektami ma odbywać się płynnie, przy maksymalnie krótkim czasie reakcji.

ABB będzie ponadto odpowiedzialna za zasilenie całej instalacji, z wyłączeniem etapu zasilania statku z nabrzeża. Główna instalacja elektryczna ma być zintegrowana z systemem do zarządzania energią.

Możliwość wychwytywania i składowania tej części „przemysłowego” dwutlenku węgla, którego nie da się wyeliminować, ma zasadnicze znaczenie w kontekście dążenia do neutralności klimatycznej, czyli zerowej emisji netto. Globalne możliwości wychwytywania CO2 mają wzrosnąć do 1,7 mld ton rocznie do 2030 r. 

Northern Lights to istotny projekt nie tylko ze względu na jego wpływ na równoważenie cyklu węglowego, ale również w kontekście wykorzystania innowacyjnych rozwiązań w tego typu procesach 

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie