2024-11-13
Polska w 2023 roku zajmowała 24. miejsce spośród 27 państw członkowskich Unii Europejskiej w Indeksie Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI), który ocenia postępy państw UE w cyfryzacji.
Niestety, polskie przedsiębiorstwa mają trudności z pełnym wykorzystaniem technologii cyfrowych, co ogranicza ich konkurencyjność. Nie znaczy to, że polskie firmy nie inwestują w IT i nowe technologie, natomiast najczęściej ograniczają się do rozwiązań najbardziej podstawowych, a rzadziej realizują kompleksowe wdrożenia.
Według Eurostatu, 6,8% średnich firm w Polsce osiągnęło bardzo wysoki poziom cyfryzacji, a w przypadku dużych firm jest to 22%. Analogiczne średnie dla UE wynoszą: 9,6% oraz 26,3% co plasuje Polskę wyraźnie poniżej średniej. Teoretycznie polskie firmy powinny nadrabiać dystans. Trend jest natomiast odwrotny. Na przestrzeni lat 2021-2023 wskaźnik ten przyrósł w Polsce o nieco ponad 2 p.p. w średnich firmach i o 6 p.p. w dużych, a na poziomie całej UE wzrost był większy (odpowiednio o 3,5
i 9,2 p.p.). Oznacza to, że dystans do średniej UE tylko się zwiększył.
Z diagnozy sytuacji polskich przedsiębiorstw wynika, że polskie firmy w zdecydowanej większości wiedzą i zetknęły się z cyfrową transformacją jako pojęciem. Ponad dwie trzecie (68%) wskazuje na takie działania jak choćby cyfrowy obieg dokumentów jako jeden z kluczowych elementów procesu poprawy efektywności operacyjnej. Z drugiej strony, aż 58% firm otwarcie przyznaje, że nadal wpisuje dane do systemów ręcznie, a 17% ma wszystko na kartkach.
E-commerce nie jest domeną polskich firm. Tylko 21% polskich średnich firm prowadzi sprzedaż internetową w porównaniu do 30% na poziomie UE. Zdecydowanie lepsza sytuacja jest wśród dużych przedsiębiorstw, gdzie wskaźnik ten wynosi 43,5%, jedynie 2,4 p.p. poniżej średniej UE.
Polskie przedsiębiorstwa muszą nadrobić zaległości w cyfryzacji, aby skutecznie konkurować na rynku
europejskim. Chociaż w niektórych obszarach Polska nawet przewyższa średnią unijną, wykorzystanie bardziej zaawansowanych rozwiązań jest mocno ograniczone. Wzrost zainteresowania technologiami cyfrowymi i plany firm wskazują, że coraz więcej polskich przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z wagi cyfryzacji. Z badań przeprowadzanych na zlecenie McKinsey wynika, że 10-25% – to, w zależności od branży, przeciętny wzrost wydajności przedsiębiorstwa w efekcie wdrożenia nawet najprostszych narzędzi cyfrowych. W przypadku kompleksowych projektów korzyści mogą być jeszcze większe i długofalowe.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...