2023-10-19
O rynku kompozycji zapachowych i perspektywach jego rozwoju rozmawiamy z Anną Adamowicz, perfumiarzem seniorem oraz Bartoszem Konopą, dyrektorem ds. marketingu w firmie Carotex Koncentraty Tatrzański Sp. K.
Jaka jest dzisiaj pozycja Carotex w sektorach kosmetycznym i detergentowym? W jaki sposób zaopatrujecie Państwo te branże?
Bartosz Konopa: Firma Carotex to polska firma rodzinna założona w 1989 r., a więc w przyszłym roku będziemy obchodzić 35-lecie naszej działalności. Naszą przygodę w branży dodatków rozpoczęliśmy od produkcji emulsji do napojów, aromatów i barwników do przemysłu spożywczego, w której w wielu segmentach jesteśmy liderem rynkowym, zarówno jeśli chodzi o napoje, przemysł cukierniczy, mleczarski, lody, przemysł mięsny, dania gotowe oraz takie branże, jak farmacja, odżywki i suplementy diety, czy wiele innych zastosowań. Jeśli chodzi o sektor kosmetyczny i detergentowy, to choć jesteśmy stosunkowo młodą firmą, niemniej, korzystając z naszej dotychczasowej wiedzy, jak również wysoko wyspecjalizowanej kadry, tworzymy doskonałe kompozycje zapachowe światowej jakości.
W naszej ofercie jest już ponad 500 kompozycji do takich zastosowań, jak: produkty perfumeryjne: perfumy, wody toaletowe, wody perfumowane, wody kolońskie, dezodoranty; kosmetyki: kremy, balsamy, szampony, żele pod prysznic, mydła w płynie, mydła w kostce, płyny do kąpieli, kosmetyka kolorowa, lakiery do paznokci, olejki do masażu; chemia gospodarcza: proszki, płyny do prania, płyny do płukania, proszki i płyny do czyszczenia, płyny do mycia naczyń; odświeżacze powietrza: spraye, wieszaki, butelki, świece, potpourri; kosmetyki samochodowe: szampony, piany, preparaty czyszczące, płyny do spryskiwaczy oraz artykuły techniczne: farby, lakiery, papier, gumy, żwirek dla kotów itp.
Staramy się dotrzeć bezpośrednio do naszych odbiorców i zaoferować produkt idealnie dopasowany do aktualnych potrzeb. Bardzo często opracowujemy kompozycje według konkretnych wytycznych klienta, staramy się też, aby nie trwało to zbyt długo. Mamy małe minima logistyczne – tworzymy zapach na zamówienie już od 5 kg. Dodatkowo, co jest naszym wielkim atutem, choć korzystamy z najlepszych surowców światowych dostawców komponentów, to biorąc pod uwagę fakt, że jesteśmy stosunkowo niewielką firmą, nieco inaczej liczymy koszty niż wielkie koncerny i dzięki temu możemy zaproponować bardzo atrakcyjne warunki cenowe.
W ostatnim czasie intensywnie prowadzimy rozbudowę firmy. Pod koniec tego roku zostanie oddana do użytku kolejna hala, w której znajdzie się między innymi całkowicie automatyczna linia do produkcji kompozycji, co pozwoli nam na podwojenie naszych możliwości produkcyjnych. W planach mamy kolejne inwestycje.
Państwa specjalnością są zapachy. Jak bardzo technologicznie skomplikowane są to kompozycje? Co jest wymagane do stworzenia atrakcyjnego zapachu?
Anna Adamowicz: Kompozycje zapachowe to mieszaniny substancji pochodzenia naturalnego, takich jak olejki eteryczne oraz substancji powstałych na drodze syntezy chemicznej. Zasada „wyprodukowania” zapachu jest podobna od lat: należy wszystkie składniki zgodnie z recepturą wymieszać, rozpuścić, poczekać aż kompozycja nabierze swojego charakteru, bukietu zapachowego.
To, co się zmieniło, to automatyzacja tego procesu i nieustannie zwiększająca się liczba nowych surowców zapachowych, co daje perfumiarzom pole do popisu w opracowywaniu nowych receptur.
W jaki sposób można mówić o atrakcyjności zapachu? Z jednej strony jest to przecież rzecz subiektywna, a z drugiej strony jednak musi być to rzecz powtarzalna, mierzalna, podlegająca standardom. Co zatem decyduje o atrakcyjności zapachu?
Anna Adamowicz: Atrakcyjny, to dający przyjemne wrażenia estetyczne, powodujący, że dany produkt: szampon, mydło, krem czy proszek do prania jest po prostu przyjemny w użyciu.
Natomiast z punktu technologicznego, kompozycja powinna być zgodna z innymi składnikami wyrobu, zachowywać swoje właściwości, przykładowo być stabilna w różnych środowiskach czy to w kwaśnych, czy w zasadowych, nie zmieniać się pod wpływem środków utleniających, enzymów. Musi też spełniać wymagające dla naszej branży wymogi regulacyjne dotyczące bezpieczeństwa dla zdrowia i środowiska.
W jaki sposób prowadzić dywersyfikację zapachów? Co jest w procesie produkcyjnym tym czynnikiem, który decyduje o różnicowaniu zapachu?
Anna Adamowicz: Zapachy możemy różnicować ze względu na ich rodzaj: kwiatowe, owocowe, ziołowe, orientalne. Różnicujemy je też ze względu na przeznaczenie do określonego produktu: do perfum, kremu, mydła, świecy, płynu do płukania, płynu do mycia naczyń. Mamy też zapachy luksusowe i w wersji ekonomicznej. Wszystkie te kryteria są uwzględniane w trakcie tworzenia receptury i to one determinują, które składniki wybierze perfumiarz i w jakich proporcjach je połączy, tak aby efekt końcowy był atrakcyjny dla odbiorcy.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...