2024-05-27
Podwyżki wynagrodzeń i różne „dodatki” w pracy traktowane jako benefity były kiedyś głównym narzędziem przyciągania i utrzymania pracowników. Obecnie jednak tradycyjne metody, takie jak podwyżki płac, stają się coraz mniej skuteczne, szczególnie w kontekście braku elastyczności w czasie pracy. Badania przeprowadzone podczas pandemii koronawirusa wykazały, że nawet trzy czwarte pracowników w Wielkiej Brytanii byłoby gotowych na obniżenie wynagrodzenia w zamian za możliwość pracy zdalnej z dowolnego miejsca.
Dziś jako liderzy musimy uznać, że elastyczna praca czy hybrydowy model to nie tylko przyjemny dodatek, ale zwykła konieczność. Jeśli pracownik może być najbardziej produktywny w domu, dlaczego mielibyśmy go zmuszać do codziennych dojazdów do biura? Kultura pracy hybrydowej staje się dziś niezbędna do przyciągania i zatrzymywania talentów, a działy HR muszą dbać o nowe elementy jak zapewnienie pracownikom możliwości wyboru miejsca, czasu i sposobu pracy.
Pozwolenie pracownikom na ich osobistą odpowiedzialność za realizację zadań bez ograniczeń czasowych i miejscowych może istotnie poprawić ich samopoczucie, a co za tym idzie zwiększyć produktywność. Aby sprostać oczekiwaniom współczesnych pracowników, musimy wykazywać się elastycznością, uwzględniając różnorodne preferencje i ich życie poza pracą.
Organizacje biznesowe, które forsują całkowity i sztywny powrót do pracy stacjonarnej, spotykają się z oporem. Największy związek zawodowy w Niemczech skrytykował decyzję Elona Muska o zmuszaniu pracowników Tesli do powrotu do biura, deklarując swoje wsparcie dla pracowników sprzeciwiających się tej decyzji.
Elastyczny czas pracy nie dotyczy już tylko lokalizacji i godzin pracy. Mówiąc o organizacjach przyjaznych pracownikom, musimy rozszerzyć naszą definicję elastyczności. Firmy, które wdrażają różnorodne praktyki elastyczne, mogą lepiej odpowiadać na potrzeby pracowników i unikać sztywnych zasad. Tradycyjnie uznawano, że liczba przepracowanych (przesiedzianych) godzin (w miejscu pracy) jest miarą produktywności. Jednak w miarę wzrostu znaczenia pracy zdalnej i hybrydowej, ta perspektywa drastycznie ulega zmianie. Najzdrowsze i najbardziej produktywne środowiska pracy kładą nacisk na efektywność, a nie na ilość czasu spędzonego w biurze.
Kultura pracy oparta wyłącznie na czasie spędzonym w biurze nie wykorzystuje w pełni potencjału zespołu. Może maskować problemy z jakością pracy i dobrym samopoczuciem pracowników, zamiast stawiać fundamentalne pytania o efektywność i wyniki.
W dzisiejszym dynamicznym środowisku pracy elastyczność staje się kluczowym czynnikiem przyciągania i utrzymania najlepszych pracowników. Organizacje, które zrozumiały wagę dostosowania się do potrzeb swoich pracowników i zrezygnowały ze sztywnych zasad na rzecz elastycznych rozwiązań, już odnoszą sukcesy.
Pamiętajmy, że elastyczność to nie tylko kwestia czasu i miejsca pracy, ale także wspólnego podejścia do wyników i efektywności. Być może najbardziej inspirującym przykładem elastyczności są firmy, które nie tylko oferują zdalną pracę, ale także wprowadzają innowacyjne rozwiązania, takie jak "praca na żądanie", która daje pracownikom jeszcze większą kontrolę nad swoim czasem i miejscem pracy. Ta zmiana w rozumieniu kultury pracy przynosi korzyści zarówno pracownikom, umożliwiając im osiągnięcie równowagi między życiem zawodowym a osobistym jak i organizacjom, poprzez wzrost efektywności.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...