2025-11-04
Rozmawiamy z Aleksandrą Rochowicz, Commercial Manager w firmie Surfachem, będącej dystrybutorem surowców dla przemysłu kosmetycznego i detergentowego.
Co z punktu widzenia Surfachem było najważniejsze w 2025 roku w kontekście rozwoju działalności?
Jesteśmy bardzo usatysfakcjonowani partnerską współpracą z klientami. Możzemy także pochwalić się zwiększeniem bezpieczeństwa łańcucha dostaw — chodzi tutaj o zapewnienie niezawodnej dostępności surowców poprzez reorganizację europejskiej sieci magazynów i miejsc przeładunku oraz pakowania przy jednoczesnym poszerzaniu zrównoważonego i innowacyjnego portfolio produktów.
Na czym polega zatem proces selekcji nowych dostawców składników aktywnych i budulcowych w portfolio Surfachem, tak aby sprostać oczekiwaniom klientów z sektora kosmetycznego i detergentowego?
Proces rozpoczynamy od studium innowacyjności, a szczególnie atrakcyjności i rzetelności danych popierających deklaracje działania, ponieważ są one kluczowym narzędziem dla naszych klientów w momencie pozycjonowania marketingowego produktu na rynku. Oceniamy także wydajność techniczną, standardy jakości - ISO/GMP, zgodność z regulacjami unijnymi, takimi jak REACH i CLP, niezawodność produkcji, ciągłość dostaw oraz zgodność z naszych celami i klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Jak w takim razie, w tym kontekście, oceniacie Państwo aktualną sytuację w branży kosmetycznej i detergentowej?
Popyt zmienia się w zależności od aplikacji: na przykład w pielęgnacji włosów i skalpu od kliku lat widzimy bardzo intensywny wzrost liczby produktów, co pozwala nam proponować różnorodne koncepcje. Równocześnie tworzymy je przy silnym nacisku na efektywność kosztową i zrównoważone formuły. Innowacje koncentrują się na łagodności, koncentracji i potwierdzonej skuteczności produktów.
Jakie czynniki napędzają rynek kosmetyczny i detergentowy w Europie?
Zgodność z przepisami, bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój, wygoda, szybkość wprowadzania produktów na rynek, atrakcyjność sensoryczna oraz naukowo potwierdzona skuteczność to kluczowe czynniki rozwoju rynku.
Jaki wpływ na trendy w sektorze kosmetycznym i detergentowym mają media społecznościowe?
Media społecznościowe przyspieszają cykle trendów — od „skinifikacji” i przejrzystości po ewolucję zapachów — napędzając one po prostu szybszy rozwój produktów i większą elastyczność w doborze surowców.
Jakie synergie między rynkiem kosmetycznym a detergentowym Surfachem wykorzystuje w cross-sellingu i budowaniu portfolio?
Wykorzystujemy wiedzę ekspercką w obu sektorach, w takich obszarach jak łagodne formulacje z delikatnymi surfaktami, które chętnie stosujemy z nowymi sposobami modyfikacji reologii, dodatki pielęgnujące ciało i włosy, a także wprowadzające komfortowe odczucie wpływające na nasze wellness. Takie działnie umożliwia Surfachem Group efektywne poszerzanie portfolio i innowacje międzysektorowe.
Co zmienia w dynamice rynkowej wejście nowych graczy z Chin na europejski rynek?
Powoduje to wzrost konkurencji i presję cenową. Niemniej zapewnienie jakości, zgodność regulacyjna oraz ochrona własności intelektualnej stają się jeszcze bardziej kluczowe — to obszary, w których Surfachem oferuje silny nadzór i niezawodność.
Gdy patrzymy na wyzwania w logistyce międzynarodowej, to co najbardziej komplikuje dostawy surowców na rynek europejski?
W tym zakresie to nieprzewidywalne trasy żeglugowe, dostępność kontenerów oraz dokumentacja celna pozostają głównymi wyzwaniami. Odpowiadamy na nie poprzez dywersyfikację tras transportu, utrzymywanie zapasów buforowych oraz strategicznie zlokalizowane magazyny w UE.
Z jakimi wyzwaniami mierzy się firma przy wprowadzaniu nowych surowców kosmetycznych i detergentowych?
Na pewno będa to wymagania dotyczące kompleksowych danych, testy aplikacyjne, skalowanie produkcji oraz zapewnienie przejrzystych i zgodnych z przepisami deklaracji i oznakowania produktów na różnych rynkach.
Czy zgodzi sie Pani z opinią, że wyzwania regulacyjne utrudniają wprowadzanie nowych składników na rynek w Unii Europejskiej? Jak Surfachem radzi sobie z tymi ograniczeniami?
Przepisy są bardzo rygorystyczne i często modyfikowane, a czasami także wprowadzane bez wystarczajacych konsultacji branżowych. Radzimy sobie z tym dzięki zespołowi ds. regulacji, pełnej dokumentacji, stałemu monitorowaniu zmian legislacyjnych oraz proaktywnemu wspieraniu klientów w całym procesie zatwierdzania.
Jakie działania są podejmowane przez firmę w celu zmniejszenia śladu węglowego?
Konsolidujemy wysyłki, optymalizujemy logistykę i magazynowanie, we wszystkich naszych lokalizacjach korzystamy z energii odnawialnej oraz współpracujemy z dostawcami przy analizach cyklu życia produktów i wdrażaniu opakowań o mniejszym wpływie na środowisko.
Dlaczego edukacja klientów w zakresie zrównoważonych formuł jest kluczowa dla strategii marketingowej Surfachem?
Pozwala klientom sprostać wymaganiom regulacyjnym i konsumenckim, przyspiesza odpowiedzialne innowacje oraz wspiera długoterminową trwałość komercyjną.
Czy Surfachem wspiera rozwój produktów zgodnych z szerszymi trendami etycznymi, takimi jak cruelty-free i zero-waste? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Tak. Nasze portfolio jest zgodne z unijnymi przepisami dotyczącymi testów na zwierzętach i obejmuje składniki biodegradowalne, formuły skoncentrowane oraz surowce wspierające opracowywanie produktów stałych i niskoodpadowych.
Czy podkreślanie „circular economy” w komunikacji marketingowej dla sektora kosmetycznego i detergentowego jest nadal kluczowe, czy stało się już standardem?
W naszym odczuciu koncepcja „circular economy” jest oczywistym rdzeniem branż kosmetycznej i detergentowej. Pamiętajmy jednak, że powinna być poparta wymiernymi danymi, przejrzystymi wskaźnikami oraz konkretnymi przykładami praktycznego wdrożenia.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...