Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Sztuczna inteligencja nie ma ograniczeń - Aleksandra Przegalinska, prorektor ds. współpracy międzynarodowej Akademii Leona Koźmińskiego

2022-07-12

Sztuczna inteligencja (AI) ma wiele praktycznych zastosowań. Między innymi, wspomaga leczenie chorób i prognozuje nam pogodę.

Do niedawna o sztucznej inteligencji mówiło się w czasie przyszłym – kiedyś nadejdzie i jej efekty nie ucieszą większości. Co najmniej połowa ludzi straci pracę, a nawet AI zawładnie światem. Działo się tak pod wpływem hollywoodzkiej mitologii. To prawda, że domena AI ma za sobą wiele dekad rozwoju, nie zawsze dynamicznych i sporo było czasu, aby ją zdemonizować. Czy słusznie? Jako pole dość tajemnicze może rodzić domysły, jednak fakty są takie, że lata 2010-12 zdecydowały o obecnym przyspieszeniu w tej domenie. Doszło wtedy do kumulacji trzech czynników: gromadzenia wielkich zbiorów danych – big data; wzrosła moc obliczeniowa - computational power; powstały algorytmy wzorowane na ludzkim mózgu – sieci neuronowe.

Te czynniki stworzyły nową jakość w poprzedniej dekadzie, ale to ostatnie dwa - trzy lata spowodowały, że AI bardzo się urealniła; weszła do biznesu i to z sukcesem. Pojawiają się kolejne inwestycje.

Najpopularniejsze rozwiązania stosuje się w medycynie i big pharma oraz w bankowości. Skuteczna diagnostyka chorobowa byłaby niemożliwa bez machine learning. Także dostępne na co dzień serwisy pogodowe stosują AI. Są to proste algorytmy uczące się, które pochodzą ze statystyki i nowsze rozwiązania – wspomniane sieci neuronowe. Pozwalają na dwa istotne zastosowania – optymalizację i predykcję. Bez algorytmów uczenia maszynowego nie mielibyśmy niczego, co nam – klientom – podsuwa rekomendacje. 

Na pewno też mamy za sobą dynamiczny rozwój rozwiązań chmurowych w biznesie. Teraz następuje kolejny etap inwestycji i rozwoju sfery digital, czyli właśnie sztuczna inteligencja. Nie tylko duże firmy inwestują w AI, a ich zarządzający zadają sensowne pytanie: czy i kiedy to się zwróci? Dotychczasowe praktyki jeszcze nie dostarczają klarownej odpowiedzi. Wiodące branże, jak wymienione już medycyna i farmacja, skutecznie rozwijają AI, ale w większości sektorów nie do końca wiadomo jak czerpać benefity z AI.

Na pewno, jeśli firma posiada dużo danych (big data), a każda, która myśli o zastosowaniu AI, powinna dbać o ich jakość – na tej podstawie algorytmy predykcyjne wniosą wartość do biznesu. Mogą poszerzyć bazę klientów, usprawnić procesy biznesowe, redukować koszty.

Fakt, ze firmy nie potrafią jeszcze wykorzystać AI nie świadczy o słabości biznesu, zespołów pracowników. Bardziej uwidacznia się tu nieprzystawalność ludzi do tego, co oferuje technologia. Rozwój AI zaskoczył wszystkich, a nie jest to technologia, o której się dużo wie. Jest to wyzwanie, ale na pewno AI nie trzeba się obawiać.

W jej domenie pojawiły się już koncepcje no code/low code – gdzie nie trzeba umieć programować. Czyli, to nie ludzie muszą opanować trudną dziedzinę, ale to ona przybliża się do nas i nie stwarza barier. Firmy i uczelnie podsuwające obecnie rozwiązania AI, wysyłają komunikat do rynku: nie musisz być profesjonalistą w programowaniu. Jako profesjonalista w innej dziedzinie – np. mody, czy nieruchomości – możesz wykorzystać dane historyczne i jak klocki powkładać je do mechanizmu AI. Dać jej zadanie i w ten sposób pomóc sobie w prowadzeniu firmy. Trzeba tylko lepiej zrozumieć AI i zmapować to, do czego można ją wykorzystać.

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 3/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 2/2024

Dostęp online

20.00 zł

Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej

Nowość!

553.50 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

Nowość!

108.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

20 lat w UE to dla polskiej chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie