Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Agencja celna jest istotną częścią łańcucha logistycznego - Lina Petronienė, kierownik Działu Usług Celnych w Europie w firmie Bunasta

2023-12-01

Odpowiednio dobrany kod produktu w wyborze stawki podatku importowego pozwala zaoszczędzić tysiące euro, ale też uratować reputację. To tylko jeden z obszarów, który pokazuje jak ważne jest miejsce agencji celnej w łańcuchach dostaw.

Agencja celna to firma, która nabywa prawo do świadczenia usług pośrednictwa celnego i do reprezentowania innej osoby w urzędzie celnym przy dopełnianiu formalności celnych, w trybie określonym w aktach prawnych. Osoby pracujące w takiej firmie, które zgłaszają towary do odprawy celnej i posiadają odpowiednie uprawnienia, nazywane są agentami celnymi.

Usługi świadczone przez agentów celnych nie ograniczają się tylko do wypełniania dokumentów. Doradzają oni także klientom w zakresie optymalnych ceł importowych i eksportowych, obowiązujących zasad i przepisów. Jest to szczególnie ważne w obecnej sytuacji geopolitycznej, gdy różne wymagania i zasady często się zmieniają. Agent celny zbiera niezbędne informacje o ładunku, przygotowuje i przekazuje organom celnym wszelkie niezbędne dokumenty oraz reprezentuje klienta na wszystkich etapach procedur celnych.

Główne obowiązki agenta celnego to:

  • kompletowanie i przygotowanie dokumentów wybranej procedury celnej zgodnie z przepisami ustalonymi przez organy celne i wymogami aktów prawnych;
  • klasyfikowanie towarów;
  • zgłaszanie towaru w urzędzie celnym do wybranej procedury celnej;
  • obliczanie cła i innych należnych podatków.

Oprócz tych obowiązków agent celny dba również o złożenie gwarancji celnej, która służy zapewnieniu, że firma może zaciągnąć zobowiązania związane z podatkami określanymi przez organy celne.

Agent celny przygotowuje i przekazuje organom celnym różne formy dokumentów zabezpieczenia finansowego: gwarancję depozytu gotówkowego, gwarancję jednorazową lub gwarancję generalną. Usługa ta obejmuje dostarczenie organom celnym zabezpieczenia finansowego, aby zagwarantować terminową zapłatę wszelkich obowiązujących ceł, podatków i opłat, a także zachowanie zgodności z wszystkimi wymogami i procedurami celnymi.

Firma, która zamierza skorzystać z usług pośrednika celnego powinna wcześniej zapoznać się z konkretnym wachlarzem usług jaki oferuje dana agencja celna i czy ma ona prawo udzielania gwarancji celnych. Pomoże to uniknąć nieporozumień oraz zapewni płynną współpracę i transport ładunku.

Pomoc agencji celnej ułatwia realizację procedury i przyspiesza transport towarów przez granicę. Dzięki temu firmy mogą skuteczniej konkurować i szybciej wprowadzać produkty na rynek.

Opłaty importowe zależą od kodu celnego produktu, zwanego także kodem HS. To międzynarodowy system klasyfikacji produktów, który służy do ich identyfikacji, dlatego bardzo ważne jest prawidłowe klasyfikowanie towarów importowanych. Często bardzo podobne towary mają różne stawki celne. Odpowiednio wykwalifikowany agent celny dobiera właściwy kod produktu tak, aby stawka opłat importowych była zgodna z rodzajem i kodem produktu, co pozwala klientowi zaoszczędzić tysiące euro, zapewniając zastosowanie najniższych możliwych stawek.

Nieprawidłowe zgłoszenie towarów do urzędu celnego to coś więcej niż tylko obciążenie finansowe dla firmy. Może być to również źródło poważnej i długotrwałej szkody dla reputacji biznesu. Naruszenia często stają się publiczne i mogą negatywnie wpłynąć na zaufanie klientów biznesowych, partnerów i inwestorów. Zagrażają istniejącym spółkom i mogą ograniczać ich zdolność do rozwoju lub udziału w przetargach publicznych, pozyskiwania finansowania lub zawierania nowych kontraktów. Ponadto konsekwencje prawne, takie jak grzywny i procesy sądowe, mogą przyciągać negatywną uwagę mediów i opinii publicznej. Takie naruszenie reputacji jest szczególnie niebezpieczne dla dużych i znanych firm, gdyż może bezpośrednio zaszkodzić ich wizerunkowi, a tym samym sprzedaży.

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2023

Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2023

Nowość!

25.00 zł

Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej

Nowość!

553.50 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Dostęp online

861.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy sztuczna inteligencja to?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie