Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Trudny czas dla branży paliwowej - Leszek Wiwała, prezes-dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego

2021-06-11

W minionym roku pandemia COVID-19 miała negatywny wpływ na kondycję całego sektora paliwowego. Z powodu załamania się światowego popytu na ropę naftową, pierwszy raz w historii notowania tego surowca na amerykańskim rynku były ujemne w kontraktach terminowych z odbiorem planowanym na maj. Sprzedawcy musieli zapłacić za to, by ktoś odebrał od nich ropę. Okresowo prawie zamarł transport międzynarodowy, a przerób ropy i produkcja paliw uległy zmniejszeniu. W tak niestabilnych warunkach gospodarczych nadrzędnym celem branży w Polsce było zapewnienie stałych dostaw paliw dla odbiorców indywidualnych, jak i biznesowych. Ciągłość sprzedaży paliw została utrzymana i jednocześnie branża prowadziła działania zwiększające bezpieczeństwo i ochronę zdrowia pracowników oraz klientów.

Trudno było zarządzać produkcją i obrotem paliwami, szczególnie w pierwszym etapie wprowadzenia ograniczeń związanych z przemieszczaniem się, kiedy spadki sprzedaży benzyn, oleju napędowego czy autogazu wynosiły nawet kilkadziesiąt procent. Sprzedaż na stacjach przy zachodniej granicy prawie zupełnie zamarła. Trudna była też sytuacja na stacjach przy autostradach i trasach szybkiego ruchu, gdzie koncerny dopłacały do działalności, aby utrzymać ciągłość sprzedaży w tych punktach. W skali całego roku krajowa konsumpcja paliw płynnych spadła o około 4,5%. Ze wstępnych wyliczeń wynika, że w 2020 r. wpływy podatkowe od branży paliwowej wyniosły około 68,5 mld zł, czyli spadły aż o 6,6% względem 2019 r. Było to efektem słabszej sprzedaży, niskich marży rafineryjnych i niższych niż przed rokiem cen detalicznych paliw. Jednocześnie wzrosły koszty operacyjne firm w związku z szeroko rozumianymi zabezpieczeniami epidemiologicznymi.


paliwa

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy korzystasz ze wsparcia publicznego (dofinansowywanie projektów) w działalności biznesowej?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie