Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Łączenie PKN Orlen i PGNiG jest w toku - Jacek Sasin, Minister Aktywów Państwowych

2021-10-08

Należy stanowczo podkreślić, że konsolidacja PKN Orlen i PGNiG nie ma na celu likwidacji PGNiG i żadna decyzja w sprawie takiej likwidacji nie została podjęta. Przyjęty do dalszych analiz scenariusz konsolidacji, tj. połączenia przez przejęcie opiera się na zasadach ściśle określonych w kodeksie spółek handlowych. Połączenie skutkuje pełną konsolidacją spółek, łączącą ich kapitał i aktywa oraz powodującą, że wszyscy akcjonariusze łączących się spółek stają się właścicielami skonsolidowanego podmiotu. W przypadku przedmiotowego połączenia, akcjonariusze PKN Orlen i PGNiG staliby się akcjonariuszami skonsolidowanego Orlenu, co nie przeszkadza w kontynuacji marki PGNiG na rynku gazu.

Przeprowadzenie rzeczonego procesu wymaga przede wszystkim zgody właściwego organu antymonopolowego. Decyzją Komisji Europejskiej z marca br., przedmiotowa zgoda będzie udzielana przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Orlen złożył wniosek do UOKiK w tej sprawie w dniu 10 maja br. Trwający obecnie drugi etap ma na celu wyrażenie zgody na połączenie (konsolidację) PKN Orlen i PGNiG.

Ponadto, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, na przeprowadzenie czynności prowadzących do konsolidacji PKN Orlen i PGNiG – na podstawie odpowiednich decyzji ich organów korporacyjnych, zgodę będzie musiała wyrazić Rada Ministrów. Jeżeli chodzi o udział Skarbu Państwa w skonsolidowanym podmiocie, prace analityczne w tym zakresie nadal trwają, a ostateczna struktura konsolidacji będzie zależna w szczególności od wyceny poszczególnych spółek. Poziom udziału Skarbu Państwa w skonsolidowanym podmiocie może być także determinowany kształtem ewentualnych zmian w zakresie tzw. obowiązków wezwaniowych wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, które mogą być konsekwencją trwających prac Ministerstwa Finansów nad kompleksową nowelizacją prawa rynku kapitałowego. Natomiast problematyka sukcesji i ewentualnych wyjątków od jej stosowania, w tym w przypadku koncesji posiadanych przez PGNiG, jest jednym z aspektów, na które zarządy konsolidujących się spółek zwracają szczególną uwagę.

Ministerstwo Aktywów Państwowych, działające jako akcjonariusz PKN Orlen i PGNiG nie prowadzi konsultacji społecznych związanych z konsolidacją sektora paliwowogazowego. Intencją Ministerstwa jest połączenie Orlen i PGNiG w drodze dialogu społecznego i wzajemnego poszanowania stron, z uwzględnieniem interesu społecznego i praw pracowniczych.


PKN OrlenPGNiGfuzje i przejęcia

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy ceny energii mają wpływ na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie