Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

II Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Budowlanej

Data publikacji: 2015-10-25

Po raz drugi wydawnictwo EPS Media zaprosiło specjalistów z Polski i Europy do uczestnictwa w Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. Spotkanie odbyło się 26 listopada. W Cetrum Golden Floor Plaza, w Warszawie zgromadziło się 70 specjalistów branżowych, przedstawicieli firm surowcowych, dystrybucyjnych, produkcyjnych i usługowych, instytucji oraz stowarzyszeń branżowych, a także reprezentantów mediów.

Na konferencji zaprezentowano innowacje produktowe i surowcowe, będące udziałem branżowych liderów oraz przybliżono dane na temat kształtu i potencjału polskiego rynku chemii budowlanej. Oddzielną częścią spotkania była debata panelowa z udziałem prezesów największych firm chemii budowlanej oraz rynkowych analityków.

Zorganizowanie przedsięwzięcia na taką skalę nie byłoby możliwe, gdyby nie Sponsorzy, którzy czynnie wspomagali organizację, a byli to: Sponsor Główny – firma PEKAES SA, Sponsor Strategiczny - firma Enviro-Chemia Polska Sp. z o.o. oraz Sponsor - firma GEFCO Polska Sp. z o.o. Patronem Merytorycznym konferencji była firma PMR, a Patronem Branżowym - ASM Centrum Badań i Analiz Rynku. Wydarzenie promowane było poprzez: Polską Izbę Przemysłu Chemicznego, Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu, Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń, a także prasę branżową: czasopismo "Izolacje", i portale branżowe: www.chemiabudowlana.info, www.chemia-budowlana.pl i laborant.pl

Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty konsultacyjne, prowadzone przez przedstawiciela Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Farb, Klejów i Polimerów Spektrochem "Akrylowe modyfikatory reologii (zagęstniki) w farbach dyspersyjnych dla budownictwa. Charakterystyka, różnice, zastosowanie, operacje związane ze stosowaniem i wpływ na zmiany własności reologicznych".

Produkty zmieniające obraz rynku
Konferencję zainaugurowało wystąpienie Roberta Rodzika ze spółki Selena, który omówił przełomową na rynku technologię budowania z wykorzystaniem poliuretanowej Zaprawy Murarskiej Cienkowarstwowej Tytan Professional. Na przykładzie firmowego wyrobu dokonał przeglądu najnowszych trendów w murowaniu materiałów ściennych o dużej dokładności wymiarowej. Jak przyznał, dotychczas z wykorzystaniem zaprawy Seleny wybudowano ponad 5,5 tys. domów. Produkt stosuje się do murowania ścian zewnętrznych i wewnętrznych, ścian nośnych i działowych domków jednorodzinnych i budownictwa wielorodzinnego. Przeznaczony jest do wykonywania murów z bloczków z betonu komórkowego o wysokiej dokładności wymiarowej (klasa TLMB) oraz z ceramiki szlifowanej łączonych na cienkie spoiny (1 mm).

Włodzimierz Krupa, dyrektor Caparol Polska, przedstawił zalety zbrojonego włóknem węglowym systemu ociepleń o nazwie Carbon. Jak przekonywał, stanowi on nowy standard wytrzymałości i estetyki fasad w sytuacji, gdy świadomość wzmożonego oszczędzania energii niezbędnej do utrzymania komfortu cieplnego w budynkach stała się w Europie faktem. W jego opinii, technologicznie i ekonomicznie najpopularniejszą stosowaną formą dla budownictwa jest aktualnie metoda ściany dwuwarstwowej: cienkiej konstrukcyjnej i zewnętrznej izolacyjnej. Zewnętrzny system izolacyjny stał się także elewacją budynku. Ma być ładny, łatwy w montażu, długowieczny, niezbyt drogi oraz powinien dać się łatwo naprawiać i odświeżać. Nie może ulegać zabrudzeniom, cechować ma się odpornością na porastanie mikroorganizmami orz intensywnością barw.

Reprezentujący Akzo Nobel Decorative Paints Piotr Cywiński pokazał natomiast, w jaki sposób przy wykorzystaniu potencjału działań digital można inspirować konsumentów, by stali się oni użytkownikami konkretnych rozwiązań z obszaru chemii budowlanej. Tematyka jego wystąpienia „Dulux Let’s Colour, czyli innowacyjne narzędzia komunikacji z konsumentem w przemyśle chemii budowlanej” nawiązywała także do realizowanego w całej Polsce projektu, w ramach którego firma zwiększa estetykę miejskich obiektów poprzez efektowne ich malowanie.

Nie ma innowacji bez odpowiednich surowców
Pierwsza część konferencji skupiała się na produktach dostępnych w Polsce, druga – poświęcona surowcom – stanowiła okazję do przeglądu oferty dostępnej globalnie.

Hendrik Ahrens z koncernu Clariant pokazał, dlaczego środki dyspergujące są ważnym dodatkiem w produkcji barwników do farb elewacyjnych i wierzchnich warstw systemów izolacji zewnętrznej. Jego firma opracowała niedawno uniwersalny środek dyspergujący do barwników organicznych i nieorganicznych. Umożliwia on tworzenie barwników z pigmentami nieorganicznymi, przeznaczonych do barwienia farb do elewacji, wierzchnich warstw systemów izolacji zewnętrznej oraz tynków. Może być też stosowany z pigmentami organicznymi w barwnikach sprzedawanych detalicznie.

Jean-Paul Lecomte z Dow Corning Corporation demonstrował oparte na silanach i siloksanach wodoodporne środki dla autoklawizowanego betonu komórkowego. Jego prezentacja obrazowała działania zintegrowanego dodatku hydrofobowego na bazie siloksanu przeznaczonego do cementu AALC. Prelegent opowiedział o wpływie dodatku na proces spieniania AALC, na właściwości mechaniczne podłoża cementowego oraz skuteczność działania hydrofobowego.

Michael Averdick z koncernu Lanxess przybliżył na czym polegać ma równowaga w zakresie łączenia materiałów budowlanych z tendencjami kolorystycznymi. - Możliwość wykorzystania barwionych materiałów budowlanych, takich jak betonowe bloki dachowe lub kostka brukowa stanowi istotny element projektowania świata, w którym żyjemy. Barwione produkty betonowe istnieją na rynku już od kilku dekad, a ich sposób produkcji obecnie niewiele się różni od produkcji elementów niebarwionych – mówił na spotkaniu Michael Averdick.

Zidentyfikować i umiejętnie wykorzystać wszelkie zmiany na rynku
W trakcie ostatniej konferencyjnej części omawiano potencjał rynku chemii budowlanej, prognozowano jego przyszłość i pokazywano wyniki raportów opisujących bieżącą sytuację w przemyśle.

Janusz Brzozowski, ekspert Pracowni Badań Rynków Zagranicznych poinformował, że w 2012 r. wartościowy udział wyrobów chemii budowlanej stanowił 1,4% produkcji sprzedanej polskiego przemysłu przetwórczego, 0,6% polskiego importu dóbr oraz 0,4% krajowego eksportu dóbr. W strukturze towarowej w rodzimej produkcji wyrobów chemii budowlanej dominowała gładź gipsowa, szpachle, gładzie, pianki montażowe i masy dyspersyjne (35,7%). Wartość całej produkcji wyrobów chemii budowlanej w 2012 r. wyniosła w naszym kraju 2,375 mld euro (z uwzględnieniem farb, lakierów i pokostów).

Joanna Florczak-Czujwid, zastępca dyrektora działu analiz rynku budowlanego w firmie ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku oraz Małgorzata Skonieczna, project manager w ASM przygotowały m.in. zestawienie najpopularniejszych miejsc, w których dokonywane są zakupy materiałów budowlanych. W ubiegłym roku dominowały w tym obszarze hurtownie i składy budowlane (ponad 75%). Niezwykle interesujące było też zestawienie najpopularniejszych marek w kontekście różnych kategorii produktowych. W segmencie produktów do gładzenia i wyrównywania ścian najczęściej stosowane przez wykonawców w 2012 r. były wyroby marki Cekol i firmy Knauff. W tynkach dekoracyjnych dominowały marki Atlas i Ceresit, w farbach marki Dekoral i Dulux, zaś w klejach do płytek – Atlas i Mapei.

Ze znakomitym odbiorem spotkało się wystąpienie Wojciecha Gorzenia, dyrektora spółki Simon – Kucher & Partners. Jako ekspert polityki ceno¬wej pokazał on jak zarządzać cenami w trudnych czasach. Omówił wpływ zmiany ceny na wymagany poziom sprzedaży (dla przykładu obniżka ceny o 5% oznacza konieczność wzrostu sprzedaży o 25% w celu osiągnięcia tej samej marży). Przekonywał też, że bardziej optymalnym kryterium weryfikującym pomyślność działań sprzedażowych nie jest uzależnianie ich od wysokości przychodu, ale od wysokości uzyskiwanej marży wartościowej. - Znajomość różnic wrażliwości cenowej umożliwia kompleksową i skuteczną optymalizację - mówił Wojciech Gorzeń. Dodawał ponadto, iż presja cenowa jest najwyższa dla produktów masowych o niskim stopniu zróżnicowania, dlatego obniżki cen powinny koncentrować się na takich produktach, podczas gdy ceny innych powinny pozostawać niezmienne.

Marcelin Matusiak z Gfk Polonia postawił tezę, że innowacje w przemyśle budowlanym, to połączenie ognia z wodą. Pytał, czy rzeczywiście budownictwo jest innowacjom niechętne? Jeśli zaś nie jest, to w jaką stronę one podążają? I odpowiadał, że postęp, to konkretne rozwiązania: m.in. domy energooszczędne i pasywne, rozwój designu i technologii, oszczędzanie przestrzeni, stosowanie związków chemicznych zawierających srebro i zabijających bakterie i wirusy, coraz większa popularność biostatycznych farb lateksowych z dodatkiem czystego srebra do pomieszczeń narażonych na działanie wilgoci. W opinii prelegenta innowacyjność w przemyśle budowlanych opiera się o estetykę, odporność, antybakteryjność, użyteczność i ekologiczność.

Branżowa debata
Wojciech Gorzeń (dyrektor Simon – Kucher & Partners), Jacek Michalak (wiceprezes Grupy Atlas), Janusz Naglik (prezes zarządu i dyrektor generalny Akzo Nobel Decorative Paints), Bartłomiej Sosna (analityk PMR) oraz Andrzej Ulfig (prezes firmy Selena) wzięli udział w debacie panelowej. Jej temat „To naprawdę kryzys? Jak kilkuletnia hossa zmieniła obraz polskiego rynku chemii budowlanej” odpowiedzieć miał m.in. na pytanie, czy w branży chemii budowlanej mamy do czynienia z kryzysem, czy może obecne spowolnienie jest naturalne po okresie wielkich wzrostów w minionych latach oraz czy przemysł jest w stanie samodzielnie wrócić na ścieżkę wzrostu, czy też potrzebuje impulsów ze strony np. państwa lub banków, by jego rozwój ponownie przyspieszył?
Pełny zapis debaty zostanie opublikowany w wydaniu 1/2014 magazynu „Chemia i Biznes”.

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy posiadasz akcję polskich spółek giełdowych z przemysłu chemicznego?

Zobacz wyniki