Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

25 lat Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego

Data publikacji: 2017-04-05

Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego zorganizowało 21 marca br. w Warszawie konferencję podsumowująca 25 lat swojego działania.

Deklaracje wsparcia i pełnego zrozumienia potrzeb przemysłu kosmetycznego wyraziły podczas konferencji „Szanse i zagrożenia dla polskiej branży kosmetycznej – 4 lata po wejściu w życie Rozporządzenia Kosmetycznego” Elżbieta Bieńkowska. komisarz UE ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu Przedsiębiorczości i MŚP oraz Jadwiga Emilewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju.

Elżbieta Bieńkowska wskazała sektor kosmetyczny jako jeden z priorytetów Komisji Europejskiej: - Przemysł kosmetyczny – w Polsce i w Europie – jest bardzo ważny – dużo eksportuje, tworzy dużo miejsc pracy i jest bardzo innowacyjny – powiedziała unijna komisarz.

Rolę branży doceniła także wiceminister Jadwiga Emilewicz: - Przemysł kosmetyczny to bez wątpienia istotny, dynamicznie rozwijający się sektor polskiej gospodarki, dysponujący ogromnym potencjałem w zakresie innowacyjnych rozwiązań. Pomimo, że polski rynek kosmetyczny zaliczany do jednego z najbardziej rozdrobnionych, wypracował on sobie na przestrzeni ostatnich lat stabilną pozycję w Unii Europejskiej.

Konferencję otworzyła Małgorzata Wadzińska, przewodnicząca Zarządu Stowarzyszenia, która przypomniała gościom okoliczności, w których w 1992 r. powstało Stowarzyszenie: - W obliczu ogromnej liczby aktów legislacyjnych, o których wiadomo było, że będą w przyszłości musiały być dostosowane do legislacji Unii Europejskie, producenci kosmetyków i detergentów dostrzegli potrzebę, aby wspólne dla branż sprawy - szczególnie legislacyjne - rozwiązywać razem. Pamiętajmy, że Polska oficjalny wniosek o rozpoczęcie negocjacji umowy o stowarzyszeniu ze Wspólnotą Europejską złożyła już w 1991 r. – powiedziała Małgorzata Wadzińska.

Konferencja „Szanse i zagrożenia dla polskiej branży kosmetycznej” była okazją do przekazania władzom informacji o najistotniejszych wyzwaniach, które stoją obecnie przed branżą ze względu na liczne źródła prawa, a także dużą jego zmienność.

Działający w Polsce przedsiębiorcy sprostać muszą wymogom rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych, które weszło w życie 11 lipca 2013 r.  Ten akt stał się podstawową regulacją w zakresie obrotu kosmetykami, obowiązującą we wszystkich państwach członkowskich. Nałożył on na producentów i dystrybutorów kosmetyków szereg nowych obowiązków. 

- Gros legislacji regulowane jest na poziomie unijnym, jednakże dla branży kluczowe są często inicjatywy lokalne – krajowe – ich przykładem była ubiegłoroczna propozycja wprowadzenia zakazu sprzedaży kosmetyków w aptekach. Tu bardzo potrzebny był dialog pomiędzy przemysłem, a władzami, w którym Stowarzyszenie brało aktywny udział  - mówi Anna Oborska, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego. 

Spore emocje i obawy przedsiębiorców budzi także projekt ustawy o produktach kosmetycznych, który został opublikowany 31 stycznia 2017 roku. W projekcie zawarte zostały m. in. nowe obowiązki dla przedsiębiorców związane m. in. z wymogiem rejestracji zakładów produkujących produkty kosmetyczne, a także bardzo wysokie – do 100 tys. zł - kary finansowe za nieprzestrzeganie przepisów.

Przedsiębiorców uspokajała podczas konferencji Izabela Burzyńska z Głównego Inspektoratu Sanitarnego: - Ustawa ta porządkuje system prawny. Na tym projekcie skorzystają zarówno producenci jak i dystrybutorzy, ponieważ wiadomo będzie dokładnie, które przepisy i w jakim zakresie stosować. Jasno określone będą także organy nadzoru i ich kompetencje.

Projekt ustawy jest na etapie konsultacji. Ich uczestnikiem jest Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego, które przekazało stanowisko do Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

- Jako reprezentant polskiej branży kosmetycznej zgłosiliśmy nasze uwagi do poszczególnych zapisów projektu, deklarując jednocześnie gotowość do współpracy celem zapewnienia by brojekt należycie zabezpieczał interesy konsumentów, nie naruszając przy tym prawa unijnego, a także nie obniżając konkurencyjności branży kosmetycznej – przyznała Anna Oborska.

Podczas konferencji sporo uwagi poświęcono obszarom, które nie wymagają doregulowania, ponieważ bezpieczeństwo produktów zapewnia obecna legislacja lub dobrowolnie działania przemysłu. Jednym z nich są deklaracje marketingowe.

- Komisja Europejska sporządziła sprawozdanie dotyczące kosmetycznych deklaracji marketingowych, które potwierdziło skuteczność samoregulacji. Deklaracje w przemyśle kosmetycznym były w ponad 90% przypadków zgodne z obowiązującym prawem. Jest to ważne, ponieważ to potwierdza, że samoregulacja chroni naszą zdolność do innowacji – powiedział John Chave, dyrektor Generalny Cosmetics Europe.

Członkowie  Polskiego Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego to uznani producenci i dystrybutorzy, a także sieci handlowe, dostawcy surowców oraz inne firmy współpracujące z branżą kosmetyczną i detergentową. Dzięki przynależności do Stowarzyszenia zyskali wpływ na funkcjonowanie branży kosmetycznej i środków czystości – w Polsce i Unii Europejskiej.   PSPKiD jest jedyną organizacją w Polsce działającą w oparciu o synergię przemysłu kosmetycznego i środków czystości. Reprezentuje ponad 300 marek kosmetycznych i detergentowych. W firmach członków Stowarzyszenia pracuje około 100 tys. osób. Członkostwo w Stowarzyszeniu gwarantuje m.in. dostęp do aktualnej wiedzy eksperckiej.
 

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy posiadasz akcję polskich spółek giełdowych z przemysłu chemicznego?

Zobacz wyniki