2011-03-16
Rok 2010 był szczególnie udany dla BASF. W tym roku przedsiębiorstwo uczyniło dalsze postępy w osiągnięciu celu, którym jest wzmocnienie pozycji lidera.
Dobre wyniki odzwierciedlają rosnącą dynamikę BASF. Znajduje to uznanie również na rynku kapitałowym. Akcje BASF ustanowiły w grudniu 2010 roku dotychczasowy rekord wszechczasów i wzrosły w ciągu roku o ponad 37%. Uwzględniając reinwestowane dywidendy, wzrost wartości akcji w 2010 r. wyniósł nawet około 43%. Tym samym akcje BASF osiągnęły lepsze wyniki niż średnia na globalnych rynkach kapitałowych.
Na konferencji prasowej, prezentującej bilans przedsiębiorstwa, prezes zarządu BASF dr Jürgen Hambrecht powiedział: - W 2010 r. osiągnęliśmy rekordowe wartości sprzedaży i zysku. Szczególnie w branży chemicznej skorzystaliśmy z silnego ożywienia gospodarczego, które w 2010 r. przebiegało dynamiczniej niż wszyscy pierwotnie oczekiwaliśmy.
Do dwucyfrowego wzrostu sprzedaży przyczyniły się pozytywne zjawiska we wszystkich regionach. W porównaniu z rokiem 2009 sprzedaż wzrosła o 26% do 63,9 miliarda euro. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem wpływów nadzwyczajnych wzrósł o 68% i wyniósł około 8,1 miliarda euro.
Otoczenie biznesu również w czwartym kwartale 2010 roku było dobre. Sprzedaż w porównaniu z odpowiednim kwartałem ubiegłego roku wzrosła o 25% i osiągnęła 16,4 miliarda euro, co stanowi najlepszy wynik kwartalny w 2010 roku. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem wpływów nadzwyczajnych wynoszący 1,8 miliarda euro był natomiast niższy niż w poprzednich kwartałach.
W segmencie Chemicals sprzedaż w 2010 r. w ujęciu wartościowym i ilościowym była dużo wyższa niż w roku ubiegłym. W przypadku niektórych produktów występowały przejściowe problemy z podażą. Rosnące ceny surowców były w dużej mierze rekompensowane wzrastającymi cenami sprzedaży. W szczególności pion Petrochemicals skorzystał z tych tendencji. Zysk z działalności operacyjnej w tym segmencie silnie wzrósł wskutek wyższych marż, zwłaszcza na podstawowe produkty, oraz większych ilości.
Także segment Plastics wyraźnie przekroczył sprzedaż z roku ubiegłego. Poprawa koniunktury w gałęziach przemysłu ważnych klientów odczuwalnie ożywiła popyt. W szczególności sytuacja w przemyśle motoryzacyjnym uległa poprawie szybciej niż oczekiwano. Moce produkcyjne w zakładach BASF były dobrze wykorzystane. Podczas gdy ceny poliuretanów pozostawały dość stabilne, wzrosły one w dziale Performance Polymers głównie z powodu wyższych kosztów surowców. Przy ogólnie stabilnych marżach znacznie polepszył się zysk z działalności operacyjnej.
Segment Performance Products skorzystał nie tylko z ożywienia gospodarczego, ale także z szybkiej i zakończonej powodzeniem integracji firmy Ciba i restrukturyzacji połączonych działalności. Popyt i sprzedaż wzrosły we wszystkich działach. Szczególnie w pierwszej połowie roku przyczyniło się do tego uzupełnianie stanów magazynowych w ogólnym łańcuchu tworzenia wartości. Podczas gdy w 2009 r. wynik tego segmentu obciążony był wpływami specjalnymi z integracji Ciba, to w 2010 r. podjęte działania zmierzające do zmniejszenia kosztów stałych oraz konsekwentnie realizowane efekty synergii przyczyniły się do znacznej poprawy wyników finansowych.
W segmencie Functional Solutions sprzedaż, zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym, była dużo lepsza niż w roku poprzednim. W działach Catalysts i Coatings wzrost sprzedaży i obrotów spowodowany był przede wszystkim rosnącym popytem ze strony przemysłu motoryzacyjnego. W dziale Construction Chemicals sprzedaż wzrosła nie tak silnie. Dzięki ścisłej dyscyplinie kosztowej i działaniach na rzecz polepszenia wydajności wszystkie trzy działy wniosły swój wkład w znaczący wzrost zysku z działalności operacyjnej w tym segmencie.
Segment Agricultural Solutions wyraźnie przekroczył doskonałe wartości sprzedaży w roku poprzednim. Sprzedaż insektycydów, herbicydów i fungicydów była wyższa niż w poprzednim roku. Spadek cen został zrównoważony przez wzrost wolumenu transakcji i pozytywny wpływ różnic kursowych. Zysk z działalności operacyjnej pozostał na niemal niezmienionym poziomie, pomimo wzrostu kosztów na marketing oraz badania i rozwój.
W segmencie Oil & Gas sprzedaż spadła w porównaniu do roku poprzedniego. Przyczyny były różne w obu działach. W dziale Exploration & Production ilości spadły głównie z powodu ograniczeń wydobycia zarządzonych przez OPEC w Libii. Wyższe ceny ropy naftowej i silniejszy kurs dolara prawie zrekompensowały spadek wydobycia. W dziale Natural Gas Trading nastąpiło zwiększenie sprzedaży. Niemniej jednak wartość obrotów spadła ze względu na niższe ceny gazu. Mimo spadku sprzedaży, zysk z działalności operacyjnej w segmencie nieznacznie wzrósł.
Sprzedaż w segmencie Pozostałe wzrosła znacząco przede wszystkim z powodu wyższych cen i większych ilości w sprzedaży styrenów. Spadł jednak zysk z działalności operacyjnej w segmencie Pozostałe. Było to spowodowane przede wszystkim zwiększeniem wydatków na program Long-Term-Incentive. Przeciwne działanie miała poprawa wyników walutowych oraz wyższa kwota zysków ze styrenów.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...