Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Zużycie paliw w Polsce rośnie

2024-05-20

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego podsumowała sytuację w branży paliwowej w ostatnich kilku kwartałach. Mimo sankcji na paliwa ze Wschodu zużycie paliw w Polsce wzrosło.

Organizacja zauważa, iż po wprowadzeniu w grudniu 2022 r. sankcji na rosyjską ropę transportowaną tankowcami, a potem od 5 lutego 2023 r. na gotowe paliwa pochodzące z Rosji i decyzji Rosji o zaprzestaniu transportu ropy rurociągiem „Przyjaźń”, obawiano się możliwej destabilizacji rynku krajowego. Firmy paliwowe zdołały nie dopuścić do kryzysu. Duże zapasy i łatwość pozyskania produktów z innych kierunków wymusiły wręcz stopniowe obniżki notowań, co następnie przekładało się na ceny oferowane na stacjach paliw.

- Obserwowana na początku 2023 r. roku drożyzna na stacjach paliw przyczyniała się do rozwoju wskaźników inflacyjnych. Jednak spadki cen w pozostałych kwartałach br. wpływały na spowolnienie tempa wzrostu inflacji. Konsumpcję paliw w kraju, w znaczących okresach, wspomagała turystyka paliwowa na zachodnich i południowych granicach. Niższe ceny w Polsce niż w sąsiednich krajach europejskich zachęcały do przyjazdu w celu zatankowania pojazdów i kanistrów. Ostatecznie średnia cena benzyny EU95 spadła o 2%, oleju napędowego o 8%, a autogazu o 7% rok do roku. Sprzyjało to wzrostowi zużycia paliw transportowych w Polsce, które zwiększyło się o 7% w stosunku do 2022 r. – komentują eksperci Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Krajowy popyt na paliwa płynne wciąż jest na plusie. W 2023 r. zwiększone zapotrzebowanie dotyczyło wszystkich trzech głównych rodzajów paliw silnikowych. Sprzedaż oleju napędowego wzrosła o 5%., benzyn o 13%, a LPG o 7% względem 2022 r. Najbardziej pożądanym paliwem na polskim rynku był olej napędowy, na który krajowe zapotrzebowanie było około trzy razy większe niż na benzyny silnikowe. Spadła sprzedaż obu gatunków olejów opałowych: lekkiego o 7%, ciężkiego o 18%. Kontynuowany był, obserwowany już w 2022 r.,wzrost popytu na paliwo lotnicze Jet – tym razem zmiana dynamiki wyniosła 7%. Łącznie w kraju zużyto nieco ponad 38 mln m3 paliw naftowych.

W 2023 r. do Polski sprowadzono około 15,2 mln m3 paliw gotowych z zagranicy. Oznacza to wzrost importu o 22%, czyli o prawie 2,8 mln m3 względem 2022 r. Część z tego paliwa – głównie oleju napędowego - trafiła bezpośrednio (w ramach reeksportu) za granicę, głównie do Ukrainy. Zagraniczne dostawy odpowiadały za znaczną część krajowego zapotrzebowania na paliwa, dla oleju napędowego było to 39%, dla benzyny 24%, a dla LPG 83%.

Wzrost importu musiał mieć miejsce, bo rosło zapotrzebowanie, a krajowe rafinerie przerobiły podobną ilość ropy naftowej, a producenci wyprodukowali (uwzględniając zgodnie z definicją blendowanie paliw jako również produkcję) podobną do roku 2022 ilość paliw. Przerób rafineryjny w 2023 r. wyniósł 27 mln ton ropy naftowej. Paliwa wyprodukowane w Polsce powstały z surowca w 97% pochodzącego z zagranicy, krajowe wydobycie ropy naftowej stanowi jedynie około 3% dostaw surowca do rafinerii. Znacznej zmianie uległy za to kierunki dostaw ropy naftowej i gotowych paliw.


Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowegopaliwaropa naftowa

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz obowiązek wprowadzenia sprawozdawczości ESG?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie