Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Zrównoważony rozwój w przemyśle kosmetycznym

2025-01-08  / Autor: Izabela Anna Zawisza, https://www.linkedin.com/in/izabelaannazawisza/, Z wykształcenia doktor nauk biologicznych w dyscyplinie biofizyka, coach innowacji. Od ponad dekady z pasją łączy świat nauki z biznesem.

Według najnowszego raportu Mintel, duża część konsumentów podziela przekonanie, że żyjemy w erze, gdzie zmiany środowiskowe kształtowane są poprzez zachowania ludzi. Przyglądając się nieco bliżej liczbom, tylko 27% konsumentów uważa, że ich zachowania nie mają wpływu na zmiany środowiskowe, w tym globalne ocieplenie i zmiany klimatu. W sceptycznym podejściu pośród badanych krajów prym wiedzie Hiszpania i Włochy (odpowiednio 49% oraz 45%) oraz Stany Zjednoczone, gdzie 45% respondentów nie jest przekonana, iż zachowania konsumenckie mogą implikować znaczące zmiany klimatyczne. Przekonanie o wpływie konsumenta dominuje w Chinach (aż 60% zapytanych osób uważa, iż ma wpływ na środowisko), Brazylii i Japonii (oba kraje na poziomie 43%) oraz europejskiej Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech (odpowiednio 42%, 41% i 39%). Odsetek osób nie mających wyrobionego zdania odnośnie do zagadnienia to 31% w ujęciu globalnym. 

W Polsce w 2023 roku 62% konsumentów deklarowało zainteresowanie kwestiami środowiskowymi i zmianami klimatu. Pośród najczęściej wymienianych kwestii pojawiały się zmartwienia związane z niewłaściwą gospodarką zasobami wody, globalnym ociepleniem i zmianami klimatycznymi, a także stratami żywności. Zbyt duża ilość tworzywowych odpadów i rosnące zużycie tworzyw było wskazywane jako kluczowe przez 7% badanych.

Jak przekładają się te przekonania na decyzje zakupowe konsumentów?

Pomimo powszechnej świadomości dotyczącej istnienia problemów środowiskowych, takich jak zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie tworzywami i niedobory zasobów wody, zachowania konsumentów nie zawsze odpowiadają ich wyrażanym obawom. Często występuje rozbieżność między wartościami deklarowanymi przez konsumentów, a ich rzeczywistymi działaniami i decyzjami zakupowymi. Badanie Mintel z 2024 roku pokazuje, że nawet w przypadku prostych zadań, takich jak recykling, istnieje aż 17-punktowa różnica między deklaracją a późniejszym działaniem. Z punktu widzenia stosunku do środowiska naturalnego i kwestii etycznych, konsumentów można podzielić na trzy grupy: EKO-aktywni konsumenci, których cechuje troska o środowisko i idące za tym aktywne działanie, EKO-rozważający konsumenci, którzy troszczą się o środowisko naturalne, jednak deklaracje te nie mają pokrycia w działaniu oraz EKO-sceptycy, którzy nie interesują się środowiskiem naturalnym i nie biorą kwestii z nim związanych pod uwagę podczas swoich decyzji zakupowych.

W ciągu ostatnich pięciu lat (2019-2023) liczba konsumentów w poszczególnych segmentach ulegała fluktuacjom związanym z wystąpieniem istotnych zdarzeń społeczno – politycznych, takich jak pandemia COVID-19 oraz wojna w Europie Wschodniej. Zdarzenia te stanowiły poważne zaburzenie dla światowej gospodarki, istotnie przyczyniły się do wzrostu lęków społecznych i postępującej inflacji w wielu krajach. Wobec poważnych lęków egzystencjalnych część konsumentów porzucała troskę o środowisko, a także przywiązywała większą uwagę do ceny i dostępności dóbr. W 2024 roku zachowania i postawy konsumentów wobec zrównoważonego rozwoju znajdują się na kluczowym etapie. Według raportu Mintel „Global Outlook on Sustainability: a Consumer Study 2024-25” globalnie wzrosła liczba konsumentów przekonanych o wpływie zmian klimatu na kraj, w którym zamieszkują, co skłania ich do większej troski o środowisko. Pośród najszerzej praktykowanych zrównoważonych zachowań najczęściej wymieniany jest recykling, ograniczenie zakupów ubrań i obuwia, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, a dopiero w dalszej kolejności świadome zakupy i przywiązywanie uwagi do opakowania i eko-certyfikatów produktów. Z drugiej strony, konsumenci słysząc o licznych nadużyciach związanych z nieuprawnionym wykorzystywaniem „zielonych deklaracji” oraz powszechnością zjawiska „green washingu”, stają się nieufni wobec ekologicznych deklaracji marketingowych, szczególnie w branży kosmetycznej i spożywczej. Raport Mintel Global Outlook on Sustainability (2024-2025) podkreśla dwa kluczowe czynniki utrudniające zrównoważone zachowania: brak zaufania konsumentów do deklaracji firm oraz niedostateczną edukację na temat wpływu ich wyborów na środowisko.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykizrównoważony rozwój

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie