2025-01-08 / Autor: Izabela Anna Zawisza, https://www.linkedin.com/in/izabelaannazawisza/, Z wykształcenia doktor nauk biologicznych w dyscyplinie biofizyka, coach innowacji. Od ponad dekady z pasją łączy świat nauki z biznesem.
Według najnowszego raportu Mintel, duża część konsumentów podziela przekonanie, że żyjemy w erze, gdzie zmiany środowiskowe kształtowane są poprzez zachowania ludzi. Przyglądając się nieco bliżej liczbom, tylko 27% konsumentów uważa, że ich zachowania nie mają wpływu na zmiany środowiskowe, w tym globalne ocieplenie i zmiany klimatu. W sceptycznym podejściu pośród badanych krajów prym wiedzie Hiszpania i Włochy (odpowiednio 49% oraz 45%) oraz Stany Zjednoczone, gdzie 45% respondentów nie jest przekonana, iż zachowania konsumenckie mogą implikować znaczące zmiany klimatyczne. Przekonanie o wpływie konsumenta dominuje w Chinach (aż 60% zapytanych osób uważa, iż ma wpływ na środowisko), Brazylii i Japonii (oba kraje na poziomie 43%) oraz europejskiej Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech (odpowiednio 42%, 41% i 39%). Odsetek osób nie mających wyrobionego zdania odnośnie do zagadnienia to 31% w ujęciu globalnym.
W Polsce w 2023 roku 62% konsumentów deklarowało zainteresowanie kwestiami środowiskowymi i zmianami klimatu. Pośród najczęściej wymienianych kwestii pojawiały się zmartwienia związane z niewłaściwą gospodarką zasobami wody, globalnym ociepleniem i zmianami klimatycznymi, a także stratami żywności. Zbyt duża ilość tworzywowych odpadów i rosnące zużycie tworzyw było wskazywane jako kluczowe przez 7% badanych.
Jak przekładają się te przekonania na decyzje zakupowe konsumentów?
Pomimo powszechnej świadomości dotyczącej istnienia problemów środowiskowych, takich jak zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie tworzywami i niedobory zasobów wody, zachowania konsumentów nie zawsze odpowiadają ich wyrażanym obawom. Często występuje rozbieżność między wartościami deklarowanymi przez konsumentów, a ich rzeczywistymi działaniami i decyzjami zakupowymi. Badanie Mintel z 2024 roku pokazuje, że nawet w przypadku prostych zadań, takich jak recykling, istnieje aż 17-punktowa różnica między deklaracją a późniejszym działaniem. Z punktu widzenia stosunku do środowiska naturalnego i kwestii etycznych, konsumentów można podzielić na trzy grupy: EKO-aktywni konsumenci, których cechuje troska o środowisko i idące za tym aktywne działanie, EKO-rozważający konsumenci, którzy troszczą się o środowisko naturalne, jednak deklaracje te nie mają pokrycia w działaniu oraz EKO-sceptycy, którzy nie interesują się środowiskiem naturalnym i nie biorą kwestii z nim związanych pod uwagę podczas swoich decyzji zakupowych.
W ciągu ostatnich pięciu lat (2019-2023) liczba konsumentów w poszczególnych segmentach ulegała fluktuacjom związanym z wystąpieniem istotnych zdarzeń społeczno – politycznych, takich jak pandemia COVID-19 oraz wojna w Europie Wschodniej. Zdarzenia te stanowiły poważne zaburzenie dla światowej gospodarki, istotnie przyczyniły się do wzrostu lęków społecznych i postępującej inflacji w wielu krajach. Wobec poważnych lęków egzystencjalnych część konsumentów porzucała troskę o środowisko, a także przywiązywała większą uwagę do ceny i dostępności dóbr. W 2024 roku zachowania i postawy konsumentów wobec zrównoważonego rozwoju znajdują się na kluczowym etapie. Według raportu Mintel „Global Outlook on Sustainability: a Consumer Study 2024-25” globalnie wzrosła liczba konsumentów przekonanych o wpływie zmian klimatu na kraj, w którym zamieszkują, co skłania ich do większej troski o środowisko. Pośród najszerzej praktykowanych zrównoważonych zachowań najczęściej wymieniany jest recykling, ograniczenie zakupów ubrań i obuwia, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, a dopiero w dalszej kolejności świadome zakupy i przywiązywanie uwagi do opakowania i eko-certyfikatów produktów. Z drugiej strony, konsumenci słysząc o licznych nadużyciach związanych z nieuprawnionym wykorzystywaniem „zielonych deklaracji” oraz powszechnością zjawiska „green washingu”, stają się nieufni wobec ekologicznych deklaracji marketingowych, szczególnie w branży kosmetycznej i spożywczej. Raport Mintel Global Outlook on Sustainability (2024-2025) podkreśla dwa kluczowe czynniki utrudniające zrównoważone zachowania: brak zaufania konsumentów do deklaracji firm oraz niedostateczną edukację na temat wpływu ich wyborów na środowisko.
"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...