Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Znaczniki RFID w produkcji opakowań i etykiet

2024-09-18

Technologia produkcji opakowań musi nieustająco nadążać za zmieniającymi się potrzebami klientów. Nowe materiały, kształty czy bardzo spersonalizowane potrzeby to codzienność w branży.

Jeśli przyjrzeć się trendom to wyraźnie widać nacisk na zrównoważone opakowania, które łatwo poddać recyklingowi czy opakowania przedłużające trwałość żywności. Coraz częściej mówi się też o inteligentnych etykietach i opakowaniach, które otwierają nowe możliwości dla producentów i konsumentów. Podnoszą one sprzedaż, upraszczają logistykę czy zarządzanie stanami magazynowymi, ale mogą również śledzić pochodzenie produktu, monitorować jego stan w czasie rzeczywistym, czy potwierdzać jego autentyczność. Idealnie sprawdzają się w przypadku produktów jak np. mięso czy ryby, gdzie opakowanie pilnuje dat przydatności do spożycia. Tworzenie takich opakowań nie byłoby jednak możliwe bez nieustannie rozwijanej technologii etykiet RFID, która gromadzi wszystkie niezbędne dane w opakowaniu.

Inteligentne opakowania i etykiety – co potrafią?

Na początek warto podkreślić, że naniesienie na opakowania kodu QR nie czyni jeszcze opakowania „smart”. Pierwszym krokiem w kierunku inteligentnego opakowania jest implementacja do niego znaczników NFC. Kolejnym, bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest umieszczenie w nim znacznika RFID, który pozwala na zdalne zapisywanie i odczytywanie wielu informacji i sprawia, że możemy mówić o innowacyjnej etykiecie, która wspiera sprzedaż i ułatwia wiele procesów.

Co ważne, dodanie takiej cyfrowej warstwy do obecnie produkowanych opakowań jest proste i nie wiąże się z koniecznością zmiany linii produkcyjnych czy z dużymi nakładami finansowymi. Każdy tag RFID posiada swój unikalny numer, co w połączeniu z informacją o producencie i produkcie pozwala w prosty sposób potwierdzić jego autentyczność. Próba nieautoryzowanego skopiowania danych etykiety i przeniesienia ich na podrobiony produkt nic nie da, ponieważ unikalny numer RFID będzie i tak spoza puli przypisanej do danego produktu. RFID w opakowaniach i etykietach daje niemal nieograniczone możliwości identyfikacji. Dostawcy opakowań i etykiet dla branży spożywczej szczególnie docenią fakt, że ta technologia umożliwia zdalną kontrolę dat przydatności do spożycia czy to w hurtowni czy na poziomie sklepu. W ten sposób już samo opakowanie przyczynia się do zmniejszenia strat powstałych w związku z marnotrawieniem żywności.

- Jedną z ciekawszych i najszerzej wykorzystywanych możliwości RFID jest możliwość pełnego monitorowania dostępności produktów w czasie rzeczywistym. Producenci, hurtownicy i sklepy widzą bardzo dokładne stany magazynowe, jak i zatowarowanie każdej placówki, przez co mogą łatwo utrzymywać stałą dostępność produktów na półkach – tych fizycznych, ale i tych wirtualnych. Warto też podkreślić, że RFID współpracuje z klasycznymi systemami antykradzieżowymi EAS. Tym samym, ani producent, ani sklep nie muszą się już martwić o konieczność ręcznego zabezpieczenia każdego produktu. Jeden znacznik otwiera wielostronny obszar zarządzania produktem w sieci sprzedaży i dostaw – komentuje Katarzyna Chapman, Business Development Manager Source Tagging z Checkpoint Systems, dostawcy rozwiązań RFID.  

Technologię RFID można także z powodzeniem wykorzystywać przy opakowaniach wielokrotnego użytku. Tutaj prym wiedzie gastronomia i sieci fast-food, która podając posiłki na miejscu coraz częściej wykorzystuje do ich serwowania opakowania wielokrotnego użytku, zamiast jednorazówek. Muszą jednak pilnować, aby konsumenci ich ze sobą nie zabierali czy też z przyzwyczajenia nie wrzucali do koszy na zewnątrz poza restauracją. RFID pozwala na zautomatyzowaną kontrolę obiegu tego typu opakowań i monitorowanie cyklu ich życia.

Inteligentne opakowania z technologią RFID to także świetne narzędzie marketingowe. Pozwalają znacznie łatwiej dotrzeć z produktem do tych sieci handlowych, które już wykorzystują choćby elektroniczne systemy antykradzieżowe EAS, ale także tam, gdzie zautomatyzowano już procesy przyjęcia towaru czy monitorowania stanów magazynowych. Pozwalają również przekonać do produktów konsumenta – ten ma pewność, że kupuje oryginalny produkt, który przechowywany był w odpowiednich warunkach, a tym samym kupuje produkt bezpieczny.

Korzyści dla producentów opakowań i etykiet

Dodanie do oferty opakowań i etykiet z technologią RFID w oczywisty sposób zwiększa atrakcyjność ich wytwórcy na rynku. Rynek pokazuje, że coraz częściej duzi gracze na rynku retail i e-commerce zaczynają ich po prostu wymagać od swoich dostawców – choćby  Wallmart. Dostawcom dóbr wygodniej i taniej jest zamówić gotowe, komplementarne z ich potrzebami opakowanie lub etykietę, niż dokładać ten element samodzielnie lub w zewnętrznej firmie.

- To sytuacja podobna do salonów samochodowych. Łatwiej i wygodniej zamówić wyposażenie dodatkowe u producenta, niż potem je dodatkowo montować, często już w nie tak przemyślany i estetyczny sposób, jak zrobi to właśnie producent. Nie zapominajmy także, że sam dostawca opakowań czerpie korzyści z wdrożenia RFID. Po pierwsze ma dokładny wgląd w swoją produkcję i stany magazynowe. Po drugie, jeśli klient złoży reklamację na jakąś partię towaru, to jest w stanie dokładnie prześledzić na jakiej zmianie został on wyprodukowany, z użyciem jakich komponentów i do kogo trafiły produkty. W ten sposób jest w stanie błyskawicznie dotrzeć do źródła problemu i go rozwiązać. Branża opakowań podlega ciągłym zmianom, rozwojowi i nie obce są jej innowacje technologiczne. Doszliśmy do momentu, kiedy to samo opakowanie RFID staje się inteligentną częścią produktu dostarczanego do sklepów. Jak pokazuje doświadczenie – pierwsi, którzy zaoferują takie rozwiązania zyskają najwięcej – dodaje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems.


Checkpoint SystemsetykietyRFIDtechnologieprzemysł opakowaniowy

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 5/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 4/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

Nowość!

108.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie