2023-03-20
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego rysuje scenariusz nadchodzącej rewolucji w transporcie. W ocenie organizacji, o jej sukcesie lub nie, zdecydują efektywność oraz koszty.
POPiHN przyznaje, że niskoemisyjny transport jest jednym z tzw. megatrendów, które w kolejnych dziesięcioleciach będą wpływać nie tylko na sposób podróżowania, ale też sposób życia. O ile początkowo nacisk na ograniczanie emisji CO2 w transporcie był w dużej mierze efektem decyzji politycznych, to obecnie wpływają na to również kwestie biznesowe.
- Koncerny paliwowe i motoryzacyjne zainwestowały już dziesiątki miliardów euro w elektromobilność i napędy alternatywne. W efekcie już za kilka lat oferta pojazdów niskoemisyjnych będzie nie tylko bogatsza, ale też dostępniejsza finansowo dzięki nowym modelom finansowania i użytkowania. Natomiast kupno auta spalinowego może przestać się opłacać. Realnym zagrożeniem dla posiadaczy pojazdów z silnikami spalinowymi jest wzrost kosztów eksploatacji związany np. z opodatkowaniem paliw. Z unijnego dokumentu „2030 climate target plan: extension of European Emission Trading System (ETS) to transport emissions” wynika, iż prawdopodobnie już w 2026 r. emisje CO2 z transportu zostaną objęte europejskim systemem handlu emisjami ETS. Bezpośrednie zmiany dotkną co prawda dystrybutorów paliw, nie zaś posiadaczy samochodów, ale ostatecznym efektem będzie wzrost cen paliw – informuje POPiHN.
Organizacja przekonuje, iż konsekwencje zielonej rewolucji w transporcie sięgają nie tylko kwestii ochrony środowiska. Transport odpowiada za ponad 30% całkowitej konsumpcji energii w Unii Europejskiej, wyprzedzając nawet gospodarstwa domowe. Następstwem odejścia od paliw kopalnych będą głębokie zmiany w europejskim systemie energetycznym, m.in. wskutek zwiększenia mocy źródeł odnawialnych oraz wykorzystania energii atomowej, która pozwoli również stabilizować system. W ostatecznym rozrachunku o powodzeniu zielonej transformacji w transporcie zdecydują efektywność oraz koszty. Dominujące obecnie napędy spalinowe są znacznie tańsze od niskoemisyjnych. Głównie dlatego, że w ostatnich dekadach rozwój motoryzacji opierał się na paliwach ropopochodnych. To w oparciu o ropę naftową tworzono wydajne, tanie i efektywne łańcuchy dostaw. Budowa zupełnie nowego systemu wymaga ogromnych nakładów oraz czasu.
- Spalanie tanich paliw kopalnych jest nieefektywne ze względu na niską wydajność silników spalinowych. Nawet najbardziej zaawansowane z nich wykorzystują w najlepszych warunkach najwyżej 40% energii uwalnianej ze spalanego paliwa. Reszta jako ciepło ulatnia się do atmosfery. Na dłuższą metę jest to wysoce nieopłacalne, zwłaszcza w czasach wysokich cen ropy naftowej czy gazu. Według Komisji Europejskiej cykl inwestycyjny w sektorze czystej energii trwa około 25 lat. Rzeczywiste efekty podejmowanych obecnie działań odczuwalne będą zatem dopiero w następnych dziesięcioleciach. Dotyczy to zarówno ograniczenia emisji CO2, jak i zmian w modelu transportu. Technologie pozwalające zastąpić pojazdy napędzane paliwami ropopochodnymi wciąż nie są doskonałe. Co więcej niektóre z nich dopiero powstają. Mimo szybkiego wzrostu sprzedaży aut elektrycznych, zwłaszcza w Europie Zachodniej, podstawowy cel zielonej rewolucji w transporcie – redukcja emisji CO2 – odczuwalny będzie dopiero po 2030 r. – brzmi prognoza Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...