Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Zielona transformacja w transporcie

2023-03-20

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego rysuje scenariusz nadchodzącej rewolucji w transporcie. W ocenie organizacji, o jej sukcesie lub nie, zdecydują efektywność oraz koszty.

POPiHN przyznaje, że niskoemisyjny transport jest jednym z tzw. megatrendów, które w kolejnych dziesięcioleciach będą wpływać nie tylko na sposób podróżowania, ale też sposób życia. O ile początkowo nacisk na ograniczanie emisji CO2 w transporcie był w dużej mierze efektem decyzji politycznych, to obecnie wpływają na to również kwestie biznesowe.

- Koncerny paliwowe i motoryzacyjne zainwestowały już dziesiątki miliardów euro w elektromobilność i napędy alternatywne. W efekcie już za kilka lat oferta pojazdów niskoemisyjnych będzie nie tylko bogatsza, ale też dostępniejsza finansowo dzięki nowym modelom finansowania i użytkowania. Natomiast kupno auta spalinowego może przestać się opłacać. Realnym zagrożeniem dla posiadaczy pojazdów z silnikami spalinowymi jest wzrost kosztów eksploatacji związany np. z opodatkowaniem paliw. Z unijnego dokumentu „2030 climate target plan: extension of European Emission Trading System (ETS) to transport emissions” wynika, iż prawdopodobnie już w 2026 r. emisje CO2 z transportu zostaną objęte europejskim systemem handlu emisjami ETS. Bezpośrednie zmiany dotkną co prawda dystrybutorów paliw, nie zaś posiadaczy samochodów, ale ostatecznym efektem będzie wzrost cen paliw – informuje POPiHN.

Organizacja przekonuje, iż konsekwencje zielonej rewolucji w transporcie sięgają nie tylko kwestii ochrony środowiska. Transport odpowiada za ponad 30% całkowitej konsumpcji energii w Unii Europejskiej, wyprzedzając nawet gospodarstwa domowe. Następstwem odejścia od paliw kopalnych będą głębokie zmiany w  europejskim systemie energetycznym, m.in. wskutek zwiększenia mocy źródeł odnawialnych oraz wykorzystania energii atomowej, która pozwoli również stabilizować system. W  ostatecznym rozrachunku o  powodzeniu zielonej transformacji w  transporcie zdecydują efektywność oraz koszty. Dominujące obecnie napędy spalinowe są znacznie tańsze od niskoemisyjnych. Głównie dlatego, że w ostatnich dekadach rozwój motoryzacji opierał się na paliwach ropopochodnych. To w oparciu o ropę naftową tworzono wydajne, tanie i  efektywne łańcuchy dostaw. Budowa zupełnie nowego systemu wymaga ogromnych nakładów oraz czasu.

- Spalanie tanich paliw kopalnych jest nieefektywne ze względu na niską wydajność silników spalinowych. Nawet najbardziej zaawansowane z  nich wykorzystują w najlepszych warunkach najwyżej 40% energii uwalnianej ze spalanego paliwa. Reszta jako ciepło ulatnia się do atmosfery. Na dłuższą metę jest to wysoce nieopłacalne, zwłaszcza w czasach wysokich cen ropy naftowej czy gazu. Według Komisji Europejskiej cykl inwestycyjny w  sektorze czystej energii trwa około 25 lat. Rzeczywiste efekty podejmowanych obecnie działań odczuwalne będą zatem dopiero w  następnych dziesięcioleciach. Dotyczy to zarówno ograniczenia emisji CO2, jak i zmian w modelu transportu. Technologie pozwalające zastąpić pojazdy napędzane paliwami ropopochodnymi wciąż nie są doskonałe. Co więcej niektóre z nich dopiero powstają. Mimo szybkiego wzrostu sprzedaży aut elektrycznych, zwłaszcza w Europie Zachodniej, podstawowy cel zielonej rewolucji w transporcie – redukcja emisji CO2 – odczuwalny będzie dopiero po 2030 r. – brzmi prognoza Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.


Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowegotransportpaliwa

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego

Nowość!

639.60 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie