Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Zielona logistyka to wyzwania na lata

2024-06-18

Eksperci McKinseya prognozują, że biorąc pod uwagę przepisy wprowadzone przez Unię Europejską w sprawie rocznych sprawozdań finansowych oraz wymagania zapisane w celach redukcyjnych zakresu 3 (pośrednie emisje w całym łańcuchu dostaw), popyt na zieloną logistykę w perspektywie kilku najbliższych lat wzrośnie do ok. 350 miliardów dolarów.

- Zainteresowanie zielonym transportem jest widoczne. Coraz więcej europejskich firm zwraca uwagę na proekologiczne działania swoich partnerów biznesowych. Oczywiście dla klientów wciąż najważniejsze pozostają kwestie jakości, bezpieczeństwa czy doświadczenia przewoźnika na danym rynku, ale w procesach decyzyjnych ważną rolę odgrywają także jego działania na rzecz środowiska. Nowoczesna flota, spełnianie najwyższej normy emisji spalin, unikanie pustych kilometrów, precyzyjne monitorowanie tras, szkolenia dla kierowców z ecodrivingu – wszystko to wpływa na naszą ekologiczność i ma znaczenie dla klientów – wyjaśnia Adriana Bosiacka, dyrektor operacyjna i członek zarządu Trans Polonia S.A.

McKinsey wziął pod uwagę cele redukcyjne 2,8 tys. największych firm na świecie. Okazało się, że osiągnięcie tych celów przełoży się na popyt na zieloną logistykę w 2025 r. w wysokości ok. 50 miliardów dolarów. Nadal jednak będzie to zaledwie 2% całkowitych wydatków na logistykę. Pięć lat później – w 2030 r. – popyt ten wzrośnie do ok. 350 miliardów dolarów, co będzie stanowić mniej więcej 15% całkowitych wydatków na logistykę.

- Nikt nie ma wątpliwości, że firmy logistyczne są stworzone właśnie po to, aby odpowiadać na specjalne potrzeby transportowe klientów. W związku z rosnącym zainteresowaniem „zielonymi przewozami” odpowiadają także na tę potrzebę. Tyle tylko, że dziś to raczej kosztowny dodatek niż rewolucyjne rozwiązanie. Problemem jest również kwestia wyboru technologii. Nadal nie wiemy, która z dziś dostępnych okaże się najlepsza. Zarząd Trans Polonii zdaje sobie sprawę, że rozwiązanie jest zdecydowanie długodystansowe. Coraz większe zainteresowanie ekologią widać w całej Europie i to nie tylko w branży transportowej. Europa dąży do tego, by być jak najbardziej ekologiczną, dążą do tego także przedsiębiorstwa transportowe i ci, którzy z usług tych przedsiębiorstw korzystają. Jednak to, co warto wziąć pod uwagę, to fakt, że dla sektora TSL temat ten niesie pewne wyzwania i z pewnością potrzeba czasu na wprowadzenie efektywnych i skutecznych zmian - kontynuuje  Adriana Bosiacka.

Przyznaje ona przy tym, iż dobrym przykładem są chociażby ciężarówki elektryczne.

- Pomysł na pierwszy rzut oka wydaje się optymistyczny, ale na ten moment wiąże się także z mnóstwem ograniczeń: polska infrastruktura nie jest przygotowana na takie rozwiązanie, brakuje nam stacji ładowania pojazdów elektrycznych, a samo ładowanie jest na tyle czasochłonne, że mocno wydłużyłoby czas wykonania zlecenia, szczególnie na dłuższych, międzynarodowych trasach. Drugim ważnym aspektem są oczywiście koszty ponoszone w związku z wprowadzaniem nowych działań. W obecnej sytuacji klienci nie zawsze są na nie gotów. Z jednej strony szukają więc rozwiązań ekologicznych, a z drugiej także tych ekonomicznych – podsumowuje Adriana Bosiacka.


Trans Polonia Grouptransportlogistykazrównoważony rozwój

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 2/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego

Nowość!

639.60 zł

Bilety - I Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Kosmetycznego

Nowość!

639.60 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie