2016-12-12
Promocja polskiej branży chemicznej była jednym z tematów ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju.
Posłowie wchodzący w skład Komisji rozmawiali m.in. o strategii promocyjnej kraju w zakresie proeksportowego rozwoju polskiej gospodarki, z uwzględnieniem Marki Polskiej na świecie i roli biur radców handlowych w promocji rodzimych przedsiębiorstw, produktów i usług. W pewnym momencie dyskusja zeszła na temat branży chemicznej. Poseł Marek Sowa (Nowoczesna) podjął wątek Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli tzw. Planu Morawieckiego.
- W materiale przywoływane są branże, które będziemy promować. Na jakiej bazie i w oparciu o jakie kryteria wybrano te branże? Czy został przeprowadzony foresight technologiczny? Jestem z Małopolski, gdzie największy udział w PKB ma przemysł chemiczny. To m.in. firmy Synthos i Grupa Azoty. To jest 16% eksportu Polski, w tym bardzo dużo do Chin. W zestawieniu branż wskazanych do promocji nie ma jednak branży chemicznej. Firmy tej branży mogą spełnić cel, który sobie stawiacie, czyli być firmami globalnymi. Zainteresowane są inwestycjami w Ameryce Południowej, Azji i Afryce. Jak można pominąć taki sektor, który w sposób nieprawdopodobny zmodernizował się na przestrzeni ostatnich lat? – dopytywał parlamentarzysta.
Odpowiadał Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju: - Intencją promocji polskiej marki jest wspieranie sektora małych i średnich przedsiębiorstw. To nie dotyczy championów, czy dużych firm sektora chemicznego. Polski Fundusz Rozwoju, w tym obecny PAIiIZ, w zależności od potrzeb będzie natomiast wspierał akwizycję zagraniczną dużych przedsiębiorstw różnymi instrumentami – odparł wiceminister.
Głos zabrała także Ewa Swędrowska – Dziankowska, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Eksportowej w Ministerstwie Rozwoju.
- 12 branż zostało wybranych na podstawie dwóch ekspertyz naukowych. Ekspertyzy wskazały najbardziej innowacyjne i perspektywiczne branże, które jednocześnie mogą tworzyć Markę Polski, czyli później mogą kojarzyć się z Polską. To m.in. jachty, meble, kosmetyki. Ponadto, na stronie internetowej ministerstwa była umieszczona ankieta. Organizacje przedsiębiorców, przedsiębiorcy mogli zgłaszać branże wraz z uzasadnieniem. Otrzymaliśmy dużo propozycji. Po analizie poprzednich programów oraz zgłoszeń ankietowych dokonaliśmy wyboru 12 branż. W tych branżach funkcjonują przeważnie mali i średni przedsiębiorcy. Ponieważ środki na promocje pochodzą z funduszy europejskich, duzi przedsiębiorcy nie mogą liczyć na wsparcie. Dlatego wśród tych branż nie pojawiła się m.in. branża chemiczna – wyjaśniła przedstawicielka Ministerstwa Rozwoju.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...