2023-03-31
W 2022 roku Grupa CIECH osiągnęła przychody w wysokości 5,4 mld zł (+55% r/r), zaś zysk netto wzrósł o 158% r/r, osiągając poziom 565 mln zł. Rekordowe rezultaty wypracowane w 2022 roku to efekt dobrej koniunktury na rynku, którą CIECH w pełni wykorzystał dzięki realizowanym od lat inwestycjom w transformację Grupy w nowoczesny i efektywny koncern chemiczny.
– Ubiegły rok pokazał, że można pracować w jeszcze bardziej wymagających warunkach niż dotychczas. Dzięki korzystnym zjawiskom na rynku i efektywnie przeprowadzonej transformacji całej Grupy, wypracowaliśmy w ubiegłym roku rekordowe wyniki. Nasz biznes jest cykliczny, a w 2022 roku, dzięki szybkiej reakcji na zmiany w otoczeniu, optymalnie wykorzystaliśmy koniunkturę w branży sodowej. 2023 rok zapowiada się mniej optymistycznie, utrzymanie tego poziomu wyników będzie bardzo ambitnym zadaniem – mówi Dawid Jakubowicz, prezes zarządu CIECH S.A.
W segmencie sodowym ceny osiągnęły szczytowy poziom w czwartym kwartale 2022 roku. Wciąż jeszcze w Europie utrzymywał się stabilny, wysoki popyt przy stałym poziomie podaży. Wzrost we wszystkich liniach produktowych poskutkował zwiększeniem przychodów segmentu o 75% r/r. Rosnące przychody z sody kalcynowanej (o 83% rok do roku) były rezultatem proaktywnego podejścia do negocjacji, w tym efektywnego mechanizmu miesięcznych/kwartalnych aktualizacji cen w odpowiedzi na rosnące koszty. W efekcie wzrostu cen, podążających za sodą kalcynowaną oraz przy utrzymującym się stabilnym popycie w kluczowych sektorach (przemysł farmaceutyczny, spożywczy i pasz dla zwierząt), CIECH zwiększył również o 57% r/r przychody z sody oczyszczonej – produktu o wyższej marży.
W biznesie solnym sprzedaż wzrosła o 83% r/r dzięki wyższym wolumenom sprzedaży produktów z polskiej i niemieckiej linii produkcyjnej oraz wprowadzonym w ciągu roku zmianom cennika. W 2022 roku sól z niemieckiej warzelni otrzymała prestiżowy certyfikat International Food Standard; certyfikatem IFS dysponuje także druga warzelnia soli CIECH – zlokalizowana w Janikowie na Kujawach.
Dzięki podpisanej w 2022 roku umowie między CIECH Soda Polska a Inowrocławskimi Kopalniami Soli „Solino”, zakłady produkcyjne CIECH w Inowrocławiu i Janikowie do 2035 roku będą miały zapewnione dostawy solanki – substancji niezbędnej do produkcji sody i soli. Ilość przesyłanej solanki będzie zbliżona do wartości z obecnej umowy, obowiązującej do 2025 roku.
Bardzo dobry rok, mimo wymagającego otoczenia rynkowego, zanotował biznes Agro. Przychody tego segmentu w ubiegłym roku wyniosły 559 mln zł. Rok 2022 w tym biznesie upłynął pod znakiem dobrej sprzedaży wysokomarżowych herbicydów, mimo osłabienia popytu rynkowego w reakcji na wzrost kosztów i zatowarowania dystrybutorów. Silna marka i wypracowane relacje z dostawcami pozwoliły spółce CIECH Sarzyna osiągnąć dobry, 19% wynik marży EBITDA(z), pomimo wzrostu kosztów i wymagającego rynku. W ostatnim kwartale 2022 roku sieć sprzedaży Halvetic działała już w pełni w 10 krajach. Aktualnie Grupa CIECH jest obecna ze swoją ofertą środków ochrony roślin w blisko 50 krajach na całym świecie.
Biznes Pianki zachowuje bardzo dobrą pozycję na konkurencyjnym rynku. Przejściowy niedobór surowców pod koniec roku spowodował ograniczenie podaży i w konsekwencji wzrost cen pianek poliuretanowych. CIECH Pianki, dzięki wypracowanym dobrym relacjom z dostawcami, zapewnił sobie ciągłość dostaw w konkurencyjnych cenach, co przełożyło się na bardzo dobre wyniki czwartego kwartału 2022 roku – segment zanotował wzrost marży EBITDA(z) do 22% Przychody segmentu Pianki wyniosły w całym ubiegłym roku 338 mln zł – to o 15% mniej niż w roku 2021, natomiast EBITDA(z) segmentu zanotowała wzrost o 12% (porównując czwarty kwartał 2021 r. do czwartego kwartału 2022 r.). W 2022 roku CIECH Pianki jako pierwszy polski producent pianek PUR otrzymał certyfikat ISCC Plus (International Sustainability and Carbon Certification), potwierdzający zrównoważone podejście do produkcji.
W biznesie Krzemiany Grupa CIECH osiągnęła pełne wykorzystanie i komercjalizację mocy produkcyjnych, które wzrosły w 2021 roku o 30% r/r, do poziomu 240 tys. ton. Przychody segmentu w 2022 r. wyniosły 530 mln zł (wobec 238 mln zł w 2021 r.), co stanowi wzrost o 75% i jest to właśnie m.in. efekt uruchomienia, pod koniec października 2021 r., nowoczesnego i energooszczędnego pieca do wytapiania krzemianów. EBITDA(z) segmentu wynosi 93 mln zł, co stanowi wzrost o 233% r/r. W czwartym kwartale marża EBITDA(z) segmentu wyniosła 21%
Udany czwarty kwartał ma również za sobą biznes Opakowania: przychody segmentu wyniosły w tym czasie 29 mln zł (w porównaniu do 27 mln w analogicznym okresie rok wcześniej). W całym roku 2022 przychody tego biznesu wyniosły 107 mln zł (wobec 75 mln zł w 2021 roku). Marża EBITDA(z), po trudnym pierwszym kwartale, zakończyła kwartał czwarty 2022 r. na poziomie 18%
Emisje dwutlenku węgla w Grupie, w porównaniu do roku bazowego (2019), spadły w 2022 roku o ok. 7,5% Darmowe uprawnienia do emisji CO2 pokryją około połowy zapotrzebowania CIECH w 2023 roku, natomiast około połowa pozostałej, otwartej pozycji również została zabezpieczona. Całkowity wolumen emisji ETS w 2022 roku to ok. 2,6 mln ton CO2.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...