2023-07-19
Nie tylko Grupa Azoty. lider polskiego rynku nawozowego, poniosła w ostatnich kwartałach straty. Także polska część koncernu Yara, największego producenta nawozów na świecie, mierzyła się w ostatnich kilkunastu miesiącach z ogromnymi problemami, jeśli chodzi o wolumeny swojej sprzedaży w naszym kraju.
Yara przypomina, że 2022 r. charakteryzował się wysokimi poziomami oraz rekordową zmiennością cen głównych surowców do produkcji nawozów, tj. gazu ziemnego, fosforytów i soli potasowej. Gospodarki większości krajów europejskich były do niedawna mocno uzależnione od surowców energetycznych z Rosji i w związku z tym informacje o ograniczeniach w dostawach wpływały w kilku ostatnich kwartałach na ceny surowca, a przez to na dynamiczny wzrost cen nawozów azotowych, gdyż gaz jest głównym surowcem do ich produkcji. W związku z niską rentownością sprzedaży oraz problemami z dostawami gazu ziemnego i niestabilną sytuacją polityczną, wielu europejskich producentów, w tym Yara podejmowała decyzje o czasowym wstrzymaniu lub ograniczeniu produkcji w niektórych fabrykach. Ceny pozostałych surowców energetycznych m. in. ropy i węgla również drastycznie wzrosły. W związku z powyższym nastąpił bardzo duży wzrost importu nawozów azotowych do Europy i Polski z regionów dysponujących tańszym gazem. Dotyczy to szczególnie mocznika, który docierał do naszego regionu z Afryki Północnej, USA, Indonezji, Omanu, Iranu.
Yara podała do wiadomości, że całkowita sprzedaż nawozów przez tę firmę w Polsce w roku 2022 sięgnęła 260 tys. ton i była o blisko 100 tys. ton niższa niż w 2021 roku, aczkolwiek zanotowano niemal dwuipółkrotny wzrost wskaźnika EBITDA. Ze względu na otoczenie rynkowe największe spadki wolumenów odnotowano dla nawozów azotowych, osiągając jednocześnie rekordowo wysokie marże.
W firmie jest kontynuowane wdrażanie rozpoczętej w 2021 roku pięcioletniej strategii, uwzględniającej zmiany i regulacje prawne na poziomie Unii Europejskiej, to jest „Green Deal” i „Od pola do stołu”. Chodzi tutaj o założenia związane z ograniczeniem stosowania nawozów azotowych. We współpracy z firmą Corteva wprowadzono do sprzedaży nowy produkt Nitroprotect, który zawiera stabilizator azotu. Do prowadzenia celowanych kampanii marketingowych oraz usystematyzowania wiedzy o klientach i rynku w dalszym ciągu wdrażane są w spółce rozwiązania z zakresu wspomagania cyfrowego rolnictwa oraz CRM/Salesforce.
- W związku z wojną za wschodnią granicą, z końcem roku 2022 uruchomiono przepływ towarów do Ukrainy przez polskie porty. Uznano za słuszne przeniesienie sprzedaży do Ukrainy z jednostki Yara w Finlandii do Yara Poland. W związku z powyższym nastąpił proces wdrażania sprzedaży do Ukrainy przez naszą spółkę. Przewiduje się, że spowoduje to większy wolumen sprzedażowy przez Yara Poland. W perspektywie działań krótko oraz długoterminowych spółka zamierza zachować obecny udział w rynku nawozów rolniczych i specjalistycznych w Polsce, tym samym wykonywać działania zmierzające do wsparcia ukraińskich rolników, w postaci dostarczania surowców do produkcji płodów rolnych, którymi są nawozy mineralne. Postrzegane jest to w jednostce jako działanie zmierzające do zmniejszenia wystąpienia ryzyka głodu na świecie – tłumaczą władze Yara Poland.
Spółka w 2022 r. wypracowała w Polsce przychody w kwocie 1,445 mld zł, co stanowiło wzrost o 79% w porównaniu do roku 2021. Wynik netto zamknął się na poziomie 199,512 mln zł.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...