2021-02-15
W ocenie Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów, branża farb w naszym kraju ma powody do zadowolenia. Wartość sprzedaży farb dekoracyjnych – stanowiących największy segment rynku – wzrosła w 2020 r. o 6,2% względem roku wcześniejszego, do ponad 2,33 mld zł.
W 2020 r. nie tylko wartość sprzedaży przekroczyła tę z 2019 r., ale również dynamika wzrostu była wyższa w porównaniu z rokiem 2019, kiedy to wynosiła 4,3%. W czasie pierwszego lockdownu Polacy chętnie rozpoczynali remonty. Drugi kwartał 2020 mierzony w ujęciu rok do roku to wzrost aż o 14%. Zwiększył się także wolumen sprzedanych farb liczony w litrach – o 3,4% w 2020 (-1.6% w 2019 r.). Jednocześnie utrzymuje się trend rosnącej premiumizacji i marżowości farb dekoracyjnych.
- Na wyniki branży farb dekoracyjnych w Polsce w roku 2020 wpłynęły dwa współistniejące czynniki. Po pierwsze – w czasie lockdownu - Polacy chętniej decydowali się na remonty mieszkań i domów. Po drugie – decyzja rządu o pozostawieniu otwartych marketów budowalnych umożliwiła dokonanie niezbędnych zakupów. I to właśnie produkty DIY (z ang. do-it-yourself) sprzedawały się najlepiej. Jednocześnie należy zauważyć, że pomimo zawirowań na całym rynku, pandemia w stosunkowo niewielkim stopniu odbiła się na budownictwie. Problemy odnotowały natomiast kategorie farb dla przemysłu czy automotive. Wyzwaniem dla farb dekoracyjnych może okazać się rok 2021 oraz kolejne lata. Spodziewamy się korekty. W minionym roku zamknięcie w domach przyspieszyło decyzje o remontach, w tym roku raczej już tak nie będzie. Zatem być może wolumen spadnie, ale sądzę, że utrzyma się trend premiumizacji, czyli kupowania produktów z wyżej półki. Ilościowo więc możemy się spodziewać spadku, ale wartościowo wzrostu - komentuje Bartłomiej Ślązak, dyrektor zarządzający PZPFiK.
Wartość sprzedaży farb dekoracyjnych w Polsce w latach 2014 – 2020 – dane szacunkowe PZPFiK

WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...