Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Wzrost zapotrzebowania na syntetyczne środki smarne w przemyśle motoryzacyjnym

2019-05-13

Globalny rynek środków smarnych wart jest 125,66 mld dolarów i do 2026 r. rosnąc ma w tempie 2,9% rocznie, głównie na skutek zapotrzebowania na syntetyczne środki smarne.

Środki smarne odgrywają istotną rolę m.in. w branży motoryzacyjnej, przemysłowej i morskiej. Pomagają zredukować tarcie i zużycie części roboczych maszyn. Cechuje je wysoka temperatura wrzenia, wysoki wskaźnik lepkości, zapobieganie korozji, stabilność termiczna, niska temperatura zamarzania oraz wysoka oporność na utlenianie. Ich rolą jest wydłużenie okresu przydatności części mechanicznych i gwarantowanie ich wyższej wydajności. Środki smarne są stosowane, aby ułatwić płynne działanie części mechanicznych. Kluczowe produkty smarne obejmują płyny do obróbki metali, oleje procesowe, oleje transformatorowe, smary przemysłowe oraz olej przemysłowy.

To lubrykanty mineralne z udziałem 54% są największym segmentem rynkowym w omawianej branży. Tego typu środki smarne są dostępne przy niższych kosztach aniżeli syntetyczne i półsyntetyczne. Zawierają dużą liczbę związków węglowodorowych i związków organicznych tlenu, siarki i azotu. Badania wskazują, że węglowodory mogą powodować powstawanie brudnych olejów, kwasów oraz odpowiadać za niestabilność utleniania. Może to spowodować nieregularne smarowanie silnika. Wyzwaniem, jeśli chodzi o mineralne środki smarne, które w swoim składzie zawierają olej bazowy grupy I (klasyfikacja Amerykańskiego Instytutu Nafty, API) jest oszczędność zużycia paliwa przy niższej lepkości, bez negatywnego wpływu na trwałość silnika. Z tego względu zwiększenie ograniczeń w stosowaniu konwencjonalnych olejów bazowych do formułowania smarów, dynamizuje zapotrzebowanie na syntetyczne środki smarne, które zawierają surowce bazowe wyższej jakości, tj. smary na bazie PAO (IV grupa API, czyli poli-alfa-olefiny) oraz surowce z V grupy API, najczęściej stosowane są oleje poliestrowe. Wzrost presji w związku z redukcją mocy silnika oraz większe wykorzystanie turbodoładowania, czy bezpośredniego wtrysku i recyrkulacji spalin, powodują rosnące zapotrzebowanie na oleje smarowe o wysokiej czystości, tj. oleje syntetyczne i półsyntetyczne. Oferują one lepszy wskaźnik lepkości oraz stabilność termiczną i oksydacyjną w celu utrzymania stabilności termicznej i oksydacyjnej przy dłuższych lub równych odstępach między wymianami.

To oleje samochodowe zdominowały globalny rynek środków smarnych pod względem zastosowań. Zapobiegają one kontaktowi metalu z metalem; zmniejszają tarcie wewnątrz silnika i zapewniają lepszą ochronę przed zużyciem, niższą lotność, wyższy wskaźnik lepkości, lepszą stabilność termiczną i oksydacyjną.

Pod względem zastosowania globalny rynek środków smarnych dzieli się na branżę motoryzacyjną, przemysłową i morską.

To Azja jest największym konsumentem środków smarnych, wyprzedzając Europę.

Jednocześnie jednak wzrost popytu na oleje przemysłowe w celu zwiększenia wydajności pomp szczelinujących i urządzeń napędza rynek smarów, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Szacuje się, że Niemcy, Wielka Brytania i Rosja oferują najbardziej opłacalne finansowo możliwości rozwoju smarów, ze względu na wzrost sprzedaży samochodów osobowych. Dodatkowo, wdrożenie rygorystycznych przepisów dotyczących emisji z pojazdów i zwiększenie presji ze strony rządów na producentów OEM do produkcji silników o niskim zużyciu paliwa w Europie, zwiększają rynek w regionie.

Kluczowymi graczami działającymi na globalnym rynku środków smarnych są Royal Dutch Shell; Calumet Specialty Products Partners; PetroChina Company Limited; Total Group; China Petrochemical Corporation (Sinopec Group); JXTG Nippon Oil & Energy Corporation; Idemitsu Kosan; Fuchs Petrolub AG; Gulf Oil Marine; BP; Petroliam Nasional Berhad (PETRONAS); Chevron Corporation oraz ExxonMobil Corporation.


środki smarne

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy fake newsy w branży chemicznej to problem?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie