2012-02-21
Opakowania z papieru i tektury cieszą się rosnącą popularnością na polskim rynku. Ich wykorzystanie jest wciąż na niższym poziomie niż w krajach rozwiniętych, co stymuluje wzrost ich wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu. Do najbardziej rozwojowych obszarów rynku opakowań papierowych i tekturowych należą te kierowane do branży farmaceutycznej oraz kosmetycznej. Konsekwentny rozwój tych sektorów stanowi gwarancję dla wzrostu popytu.
Przemysł opakowań papierowych i tekturowych był w minionej dekadzie sektorem praktycznie nieprzerwanego wzrostu. Jednym z najważniejszych jego obszarów jest segment pudełek i pudeł tekturowo-papierowych. Ich produkcja zwiększyła się pomiędzy początkiem ubiegłego dziesięciolecia a 2010 r. aż trzykrotnie. Trend ten, w zasadzie niezakłócony nawet w okresie kryzysu, odzwierciedla generalny rozwój przetwórstwa przemysłowego (szczególnie w takich obszarach, jak branża spożywcza, kosmetyczna czy farmaceutyczna), które generuje zdecydowanie największą część popytu na omawiane produkty oraz sam fakt rosnącego zastosowania w jego ramach właśnie opakowań papierowych i tekturowych. Rozwój sektora kontynuowany był również na przestrzeni 2011 r. Dane za pierwsze 10 miesięcy wskazują na dalszy wzrost produkcji pudeł i pudełek z papieru i kartonu. Wprawdzie jest on dużo słabszy niż jeszcze przed 2008 rokiem, lecz zważywszy na bardzo niespokojne warunki rynkowe – jego tempo wzrostu w granicach 5-6% rocznie należy jednak uznać za wynik co najmniej solidny.
Do opakowań papierowych zaliczane są również worki i torby z papieru – kategoria znacznie mniejsza niż pudełka i pudła, wykazująca słabszy i mniej równomierny wzrost, a w ostatnich latach również bardziej odczuwająca skutki spowolnienia gospodarczego. Ta grupa wyrobów znajduje zastosowanie głównie w handlu, stąd też z punktu widzenia opakowań dla różnych grup produktów przemysłu chemicznego odgrywa ona raczej marginalne znaczenie. Niemniej odnotowuje się wzrost ich popularności w niektórych segmentach handlu detalicznego ściśle związanego ze sprzedażą wyrobów chemicznych (głównie w sieciowych drogeriach).
Opakowania papierowo-tekturowe stanowią jednocześnie istotną część całego przemysłu papierniczego. Około 1/3 produkcji sprzedanej tej branży przypada właśnie na omawiane wyroby. Udział ten jest od kilku lat relatywnie stały. Szybciej rośnie jedynie krajowa baza surowcowa – przemysł produkcji papieru, pomimo kryzysu, rósł w latach 2008-2010 w średniorocznym tempie ok. 10%. Pole rozwoju dla przemysłu opakowań papierowych jest zatem optymalne – zarówno jeśli chodzi o rosnący popyt, jak i dobrze rozwiniętą oraz nowoczesną (zdominowaną przez koncerny globalne) branżę produkcji papieru.
Dla producentów opakowań papierowych kluczowe znaczenie odgrywa popyt krajowy. Wartość lokalnego rynku opakowań papierowych szacowana jest na 7 mld zł, z czego około 1/5 przypada na pudła i pudełka z tektury litej (stosowane m.in. w branży kosmetycznej oraz farmaceutycznej). Eksport, choć stopniowo rośnie, stanowi jedynie ok. 15% produkcji opakowań papierowo-tekturowych. Coraz większą jego część producenci kierują na rynki zachodnioeuropejskie, konsekwentnie spada natomiast znaczenie rynków wschodnich. Oznacza to, że kondycja tego sektora ściśle powiązana jest z sytuacją w polskim przemyśle oraz handlu, co z uwagi na eskalację problemów fiskalnych krajów strefy euro i spodziewaną recesję na tamtejszych rynkach, jest jednak zjawiskiem raczej korzystnym. Tym bardziej, że konkurencja importerów jest wciąż nieznaczna. Na polski rynek trafia jeszcze mniejsza ilość opakowań papierowych niż jest z niego eksportowana. Łączny wolumen importu od kilku lat kształtuje się na poziomie ok. 150 tys. ton.
Opakowania papierowe zyskują na popularności na całym świecie ze względu na swoje proekologiczne właściwości (biodegradowalność, recykling). Biorąc zaś pod uwagę wysoką świadomość ekologiczną ludności w krajach rozwiniętych oraz jej wzrost w gospodarkach wschodzących, efekt ten w obecnej dekadzie będzie wciąż istotnym czynnikiem wzrostu popytu na ten typ opakowań. Nie inaczej jest również w Polsce, gdzie opakowania z papieru i tektury charakteryzuje najwyższa spośród wszystkich typów opakowań stopa recyklingu (ok. 50%). Na dzień dzisiejszy opakowania papierowe i tekturowe stanowią ponad ¼ wszystkich opakowań zużywanych w kraju. Ustępują miejsca jedynie tym wytwarzanym z tworzyw sztucznych. Ich udział w całym rynku jest jednak wciąż wyraźnie niższy niż w rozwiniętych krajach UE, co stwarza potencjał dla ich ponadprzeciętnego rozwoju. Do tego dochodzi generalnie znacznie niższe niż w Europie Zachodniej zużycie opakowań per capita, co samo w sobie świadczy o dużym polu dla dalszego wzrostu tego sektora wraz z rosnącymi dochodami ludności.
U progu globalnego kryzysu w 2008 roku średnie zużycie opakowań w Polsce wynosiło jedynie ok.70 kg na 1 mieszkańca, przy ponad dwukrotnie wyższych wskaźnikach dla krajów zachodnioeuropejskich oraz blisko trzykrotnie wyższym poziomie dla rynku amerykańskiego.
Czołówkę producentów opakowań papierowych i tekturowych w Polsce tworzą filie zagranicznych koncernów, wśród których wymienić należy: Eurobox Polska, Frantschach Świecie, Kappa Expac, Amcor Polska, DS Smith Packaging, Stora Enso Poland, Mondi Packaging, Hammer. Część z nich to podmioty wchodzące w skład międzynarodowych grup, które są jednocześnie absolutnymi liderami polskiej branży celulozowo-papierniczej. Na rynku funkcjonuje jednak w sumie aż ponad 800 przedsiębiorstw. Niektóre z krajowych firm rozwinęły się wprawdzie do pokaźnych rozmiarów (jak TFP, Pol Pak czy Bard), ale generalnie czołówka największych graczy z tego rynku (stanowiąca zaledwie 2% łącznej ich liczby) kontroluje aż ok. 70% krajowego rynku opakowań papierowych i tekturowych. Na pozostałe 30% tego tortu składa się zatem kilkaset małych podmiotów, głównie drukarni, które wprawdzie koncentrują się przede wszystkim na lokalnych mikrorynkach, ale też które coraz bardziej odczuwają negatywne skutki rosnącej konkurencji.
Warto nadmienić, iż czynnikiem, który w dużym stopniu decyduje o sytuacji rynkowej w sektorze opakowań z papieru i tektury jest nie tylko popyt ze strony różnych gałęzi przemysłu, lecz również ceny niezbędnego wsadu (będące w dużej mierze pochodną notowań celulozy). Jako że w Polsce produkcja papieru jest silnie skoncentrowana, siła przetargowa producentów opakowań względem swoich dostawców jest dość ograniczona. Nie dotyczy to jednak przedsiębiorstw o pionowo zintegrowanej strukturze działalności, które jednocześnie zajmują się wytwarzaniem samego papieru i tektury.
CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 1/2012 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...