Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Wykorzystanie badań skuteczności do potwierdzania deklaracji

2020-05-27  / Autor: Lisa Bragenheim, SGS Institut Fresienius GmbH

Badania skuteczności zawsze odgrywały ważną rolę w branży detergentów. Są bardzo dobrym narzędziem wspomagającym firmy, które chcą porównać nowo opracowany produkt z konkurencją lub umieścić nową deklarację na etykiecie.

Jak potwierdzane są deklaracje?

Gdy na opakowaniu produktu umieszczona jest deklaracja wskazująca na jego określone właściwości, konsumenci oczekują, że produkt faktycznie je posiada. Jednak nie chodzi tylko o weryfikację umieszczonych przez producenta deklaracji. Producenci oraz cała branża muszą również spełniać oczekiwania konsumentów dotyczące poszczególnych produktów.

Główny wymóg stawiany detergentom można najkrócej sformułować w następujący sposób: czy skutecznie czyści? Ten istotny aspekt jest ujęty w różnych zaleceniach regulujących prowadzenie badań oraz wytycznych – na przykład w zaleceniach IKW dotyczących badań skuteczności czyszczącej środków do mycia naczyń i środków do czyszczenia powierzchni twardych oraz wytycznych A.I.S.E. dotyczących środków piorących. Konsumenci oczekują także od produktów dodatkowych korzyści, na przykład: „czy wyczyszczona powierzchnia będzie wyglądać jak nowa?” lub „ile wysiłku muszę włożyć w czyszczenie?”.

Nie jest łatwo znaleźć złoty środek między kontrolowanymi, powtarzalnymi metodami laboratoryjnymi a warunkami badań, które odpowiadają na potrzeby konsumentów. Z punktu widzenia branży detergentów i organizacji konsumenckich istotne znaczenie ma opracowywanie profili produktów oraz ich rankingów, które uzasadniają twierdzenia: „nasza nowa receptura jest skuteczniejsza od poprzedniej” lub „produkt X czyści lepiej niż produkt Z”. Oznacza to, że w badaniach laboratoryjnych należy uwzględniać uporczywe, bardzo trudne do usunięcia plamy i zabrudzenia, a warunki badawcze muszą odzwierciedlać najbardziej wymagające okoliczności występujące w praktyce. Z drugiej jednak strony, warunki prowadzenia badań nie mogą być zbyt odległe od zwykłych sytuacji domowych, aby uniknąć opracowywania produktów o dobrych wynikach badań laboratoryjnych, ale niskiej skuteczności w warunkach rzeczywistego użytkowania przez konsumentów. Wszystkie metody badań podlegają stałemu procesowi doskonalenia, aby umożliwić porównywanie produktów przy jednoczesnym uwzględnianiu potrzeb tych, dla których produkowane są detergenty: konsumentów.

Producenci mogą również pozycjonować produkty wokół jednego mocnego atutu, deklarując określone funkcje produktów lub korzyści wynikające z ich stosowania – na przykład „wyższa skuteczność wybielania” czy „usuwa zapach potu” itp.

W tym kontekście warto przyjrzeć się bliżej poszczególnym grupom detergentów.

 

Środki piorące

Wytyczne A.I.S.E. dotyczące badań środków piorących z minimalnymi wymogami w zakresie analiz porównawczych określają procedury badawcze stosowane przy ocenie skuteczności usuwania plam (działanie podstawowe) i właściwości dodatkowych, takich jak wybielanie czy pielęgnacja kolorów. Warunki badań określające urządzenie, program, standaryzowany wsad balastowy oraz zabrudzenia balastowe zapewniają powtarzalność badań. Zestaw zalecany przez A.I.S.E. obejmuje 14 różnych zabrudzeń występujących powszechnie w gospodarstwie domowym, takich jak żywność, trawa czy kosmetyki, i jest skomponowany w taki sposób, aby uwzględnić każdy składnik aktywny: plamy podatne na wybielanie, plamy wrażliwe na enzymy oraz plamy umożliwiające ocenę właściwości detergentowych środków piorących. Zestaw ten można w razie potrzeby rozszerzyć o dodatkowe zabrudzenia, na przykład olej i błoto w badaniach obejmujących pranie odzieży roboczej lub plamy podatne na wybielanie w badaniach środków piorących do białych tkanin.

Przy ocenie działania wybielającego – zgodnie z wytycznymi A.I.S.E. dotyczącymi badań środków piorących – wykorzystuje się co najmniej cztery różne rodzaje tkanin (bawełnę, poliester, bawełnę/poliester, poliamid) i wykonuje dwie różne analizy wybielania: z pomiarem wartości Y (bez UV) i stopnia bieli według indeksu Ganza-Griessera, z uwzględnieniem promieniowania UV i rozjaśniacza optycznego. Zgodnie z wytycznymi A.I.S.E. dotyczącymi badań środków piorących białe tkaniny wykorzystywane w testach wymagają co najmniej 6-krotnego prania. W oparciu o doświadczenia SGS zaleca się co najmniej 15-krotne pranie, zgodnie z aktualnym protokołem oznakowania ekologicznego UE Ecolabel dotyczącym badań środków piorących. Umożliwia to wiarygodne porównywanie różnych produktów.

W zakresie badań trwałości kolorów w wytycznych A.I.S.E. zaleca się stosowanie 14 różnych barwników, aby uzyskać dobre rozróżnienie między badanymi produktami. Wzorce kolorystyczne są prane przez łącznie 20 cykli, a następnie oznaczane są różnice w intensywności kolorów sprzed prania i po wypraniu. Wzorce te stanowią kompromis między potrzebami konsumentów a względami praktycznymi. W wielu przypadkach istotne znaczenie ma badanie trwałości kolorów pranych tkanin, jednak badanie obejmujące 300 cykli piorących byłoby zbyt obszerne i w praktyce niewykonalne.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 1/2020 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



chemia gospodarczaprzemysł detergentowydeklaracje marketingowebadania skuteczności

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

“Chemia i Biznes” nr 4/2021

Nowość!Dostęp online

35.00 zł

"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 3/2021

Nowość!Dostęp online

25.00 zł

"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2021

Dostęp online

25.00 zł

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

Nowość!

95.00 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Nowość!Dostęp online

861.00 zł

Artykuł sponsorowany

Nowość!Dostęp online

2,460.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

Nowość!

94.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy Twoja firma zmaga się z podwyżkami cen surowców?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie