Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Wybór transportu w branży chemicznej

2024-07-18  / Autor: Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik Rozwoju Biznesu Dachser Chem Logistics w Polsce

W obliczu dynamicznych zmian rynkowych branża chemiczna skupia się na poszukiwaniu najbardziej efektywnych rozwiązań logistycznych, które nie tylko zapewnią bezpieczeństwo transportu, ale także przyczynią się do oszczędności czasu i pieniędzy. Ogromne znaczenie ma w tym zakresie wybór odpowiedniego rodzaju transportu drogowego.

W 2022 r. łączna wartość polskiego eksportu w sektorze chemicznym wyniosła blisko 227 mld zł – to wzrost o ok. 16% w stosunku do roku wcześniejszego. Wstępne dane za 2023 rok również wskazują na rozwój rynku, choć już nie tak dynamiczny, jak w 2022 r. Jednakże nadal istnieje potencjał do optymalizacji, szczególnie kosztów finansowych.

Z powodu braku adekwatnego planowania firmy często podejmują decyzje dotyczące środków transportu w sposób rutynowy, pomijając analizę wcześniejszych dostaw. Taka praktyka może prowadzić do sytuacji, w której przepłacamy za konkretną usługę. Powszechną praktyką jest również wybór środków transportu jedynie w oparciu o jednostkową cenę, z pominięciem potencjalnie ukrytych kosztów, takich jak administracja czy inne dodatkowe opłaty.

Staranny dobór rodzaju dostawy pozwala znacząco zminimalizować koszty w całym łańcuchu dostaw, uwzględniając zarówno koszty bezpośrednie, jak i te, które mogą być łatwo przeoczone przy powierzchownym podejściu.

Transport szczególnej troski

Specjalne wymogi transportowe dla produktów chemicznych obejmują nie tylko odpowiednie warunki temperatury i zabezpieczenia, ale także spełnienie norm bezpieczeństwa, zarówno w trakcie transportu, jak i przeładunku. Transport materiałów niebezpiecznych jest objęty przepisami ADR (Europejskie Porozumienie Dotyczące Międzynarodowego Transportu Drogowego Towarów Niebezpiecznych) i wiąże się z szeregiem wymogów prawnych, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie oraz minimalizację ryzyka dla ludzi, mienia i środowiska.

Przy optymalizacji kosztów kluczowa jest dokładna znajomość usługi, w tym wad i zalet danego rozwiązania. W przypadku przewożenia materiałów niebezpiecznych ważne jest również korzystanie z usług doświadczonych operatorów, świadomych zagrożeń związanych z wykonywaniem tego rodzaju operacji transportowych, zarówno podczas przewozu, załadunku, rozładunku, jak i w obsłudze magazynowej.

Dla kogo FTL?

Transport całopojazdowy, tzw. FTL (Full Track Load), zakłada, że cała przestrzeń ładunkowa w pojeździe jest zarezerwowana dla jednego klienta. Z ekonomicznego punktu widzenia tego rodzaju transport najlepiej sprawdzi się w sytuacji, gdy zachodzi konieczność przewiezienia większego ładunku, który może zająć całą powierzchnię naczepy. Z usług tego typu najczęściej korzystają większe firmy, które nie chcą dzielić się przestrzenią z innymi nadawcami lub zależy im na szybkim dostarczeniu przesyłki bez zatrzymywania się w punktach pośrednich. Z pewnością jest to też dobre rozwiązanie, jeśli chcemy dostarczyć towar, w bardzo krótkim czasie, z dnia na dzień, w weekend lub w niestandardowych godzinach. Jednak w przypadku mniejszych ilości towarów i niepełnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej, wybór FTL może prowadzić do nieefektywnego zużycia paliwa, a w konsekwencji większej emisji CO2 per przesyłka, co jest jednoznaczne z ponoszeniem większych kosztów, także środowiskowych.

Klienci coraz częściej szukają bardziej ekologicznych rozwiązań. Współczesne dostawy drobnicowe realizowane są za pośrednictwem transportu opartego na kontenerach swap body z podwójną podłogą, przy użyciu których można dostarczyć nawet 76 palet do najbliższego magazynu zbiorczego. Pojazdy obsługujące nadwozia typu BDF zużywają 30-32 litry paliwa na 100 kilometrów, dzięki czemu obciążenie środowiska jest o 85% mniejsze na daną przesyłkę niż w przypadku dostawy FTL. Dlatego przy wyborze rodzaju transportu należy wziąć pod uwagę wielkość i masę ładunku.

Dla kogo LTL?

Dla mniejszych ilości towarów, gdzie dostępna przestrzeń ładunkowa jest dzielona między różnych nadawców, korzystanie z transportu LTL może być optymalnym wyborem. W praktyce oznacza to, że nadawca płaci wyłącznie za wykorzystaną przestrzeń ładunkową.

Warto jednak zauważyć, że transport LTL może wiązać się z dłuższym czasem przewozu w porównaniu do transportu FTL i transportu drobnicowego sieciowego. Kierowca, mając na pokładzie towary od różnych nadawców, musi dostarczyć ładunki do różnych miejsc, co w praktyce wiąże się z wydłużeniem trasy, a w konsekwencji dostawy. Co więcej, na opóźnienia może wpłynąć czas oczekiwania na zapełnienie całej przestrzeni ładownej w danym kierunku.


“Chemia i Biznes” nr 2/2024
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes" nr 2/2024

"Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.

“Chemia i Biznes” nr 3/2024
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes" nr 3/2024

"Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.


transportlogistykaDachser

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie