2024-07-18 / Autor: Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik Rozwoju Biznesu Dachser Chem Logistics w Polsce
W obliczu dynamicznych zmian rynkowych branża chemiczna skupia się na poszukiwaniu najbardziej efektywnych rozwiązań logistycznych, które nie tylko zapewnią bezpieczeństwo transportu, ale także przyczynią się do oszczędności czasu i pieniędzy. Ogromne znaczenie ma w tym zakresie wybór odpowiedniego rodzaju transportu drogowego.
W 2022 r. łączna wartość polskiego eksportu w sektorze chemicznym wyniosła blisko 227 mld zł – to wzrost o ok. 16% w stosunku do roku wcześniejszego. Wstępne dane za 2023 rok również wskazują na rozwój rynku, choć już nie tak dynamiczny, jak w 2022 r. Jednakże nadal istnieje potencjał do optymalizacji, szczególnie kosztów finansowych.
Z powodu braku adekwatnego planowania firmy często podejmują decyzje dotyczące środków transportu w sposób rutynowy, pomijając analizę wcześniejszych dostaw. Taka praktyka może prowadzić do sytuacji, w której przepłacamy za konkretną usługę. Powszechną praktyką jest również wybór środków transportu jedynie w oparciu o jednostkową cenę, z pominięciem potencjalnie ukrytych kosztów, takich jak administracja czy inne dodatkowe opłaty.
Staranny dobór rodzaju dostawy pozwala znacząco zminimalizować koszty w całym łańcuchu dostaw, uwzględniając zarówno koszty bezpośrednie, jak i te, które mogą być łatwo przeoczone przy powierzchownym podejściu.
Transport szczególnej troski
Specjalne wymogi transportowe dla produktów chemicznych obejmują nie tylko odpowiednie warunki temperatury i zabezpieczenia, ale także spełnienie norm bezpieczeństwa, zarówno w trakcie transportu, jak i przeładunku. Transport materiałów niebezpiecznych jest objęty przepisami ADR (Europejskie Porozumienie Dotyczące Międzynarodowego Transportu Drogowego Towarów Niebezpiecznych) i wiąże się z szeregiem wymogów prawnych, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie oraz minimalizację ryzyka dla ludzi, mienia i środowiska.
Przy optymalizacji kosztów kluczowa jest dokładna znajomość usługi, w tym wad i zalet danego rozwiązania. W przypadku przewożenia materiałów niebezpiecznych ważne jest również korzystanie z usług doświadczonych operatorów, świadomych zagrożeń związanych z wykonywaniem tego rodzaju operacji transportowych, zarówno podczas przewozu, załadunku, rozładunku, jak i w obsłudze magazynowej.
Dla kogo FTL?
Transport całopojazdowy, tzw. FTL (Full Track Load), zakłada, że cała przestrzeń ładunkowa w pojeździe jest zarezerwowana dla jednego klienta. Z ekonomicznego punktu widzenia tego rodzaju transport najlepiej sprawdzi się w sytuacji, gdy zachodzi konieczność przewiezienia większego ładunku, który może zająć całą powierzchnię naczepy. Z usług tego typu najczęściej korzystają większe firmy, które nie chcą dzielić się przestrzenią z innymi nadawcami lub zależy im na szybkim dostarczeniu przesyłki bez zatrzymywania się w punktach pośrednich. Z pewnością jest to też dobre rozwiązanie, jeśli chcemy dostarczyć towar, w bardzo krótkim czasie, z dnia na dzień, w weekend lub w niestandardowych godzinach. Jednak w przypadku mniejszych ilości towarów i niepełnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej, wybór FTL może prowadzić do nieefektywnego zużycia paliwa, a w konsekwencji większej emisji CO2 per przesyłka, co jest jednoznaczne z ponoszeniem większych kosztów, także środowiskowych.
Klienci coraz częściej szukają bardziej ekologicznych rozwiązań. Współczesne dostawy drobnicowe realizowane są za pośrednictwem transportu opartego na kontenerach swap body z podwójną podłogą, przy użyciu których można dostarczyć nawet 76 palet do najbliższego magazynu zbiorczego. Pojazdy obsługujące nadwozia typu BDF zużywają 30-32 litry paliwa na 100 kilometrów, dzięki czemu obciążenie środowiska jest o 85% mniejsze na daną przesyłkę niż w przypadku dostawy FTL. Dlatego przy wyborze rodzaju transportu należy wziąć pod uwagę wielkość i masę ładunku.
Dla kogo LTL?
Dla mniejszych ilości towarów, gdzie dostępna przestrzeń ładunkowa jest dzielona między różnych nadawców, korzystanie z transportu LTL może być optymalnym wyborem. W praktyce oznacza to, że nadawca płaci wyłącznie za wykorzystaną przestrzeń ładunkową.
Warto jednak zauważyć, że transport LTL może wiązać się z dłuższym czasem przewozu w porównaniu do transportu FTL i transportu drobnicowego sieciowego. Kierowca, mając na pokładzie towary od różnych nadawców, musi dostarczyć ładunki do różnych miejsc, co w praktyce wiąże się z wydłużeniem trasy, a w konsekwencji dostawy. Co więcej, na opóźnienia może wpłynąć czas oczekiwania na zapełnienie całej przestrzeni ładownej w danym kierunku.
"Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.
"Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...