Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Współpraca z dystrybutorami podstawą powodzenia w branży nawozowej

2018-11-27  / Autor: Dominik Wójcicki

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi omówiło szczegóły relacji, które panują między Grupą Azoty a jej autoryzowanymi dystrybutorami w odniesieniu do działalności na rynku nawozowym.

Grupa Azoty sprzedaje nawozy azotowe i wieloskładnikowe w Polsce poprzez sieć autoryzowanych dystrybutorów, stanowiących grupę ponad 80 firm, które to prowadzą sprzedaż nawozów rolnikom bezpośrednio. Z uwagi na uwarunkowania produkcyjne związane z wytwarzaniem wyrobów masowych w ruchu ciągłym (prowadzenie produkcji nawozowej przez 365 dni w roku w układzie trzyzmianowym), wybór kanału dystrybucji i określenie zasad działania w układzie produkcyjno-handlowo-logistycznym są podstawą w funkcjonowaniu spółek Grupy Azoty z Tarnowa, Polic, Puław, Kędzierzyna – Koźla.

Działalność dystrybucyjna Grupy Azoty jest prowadzona w cyklach długookresowych, ponieważ umowy z autoryzowanymi dystrybutorami zawierane są na czas nieokreślony.

Dystrybucja produktów Grupy Azoty za pośrednictwem autoryzowanej sieci dystrybucyjnej wpływa na poziom kosztów związanych z obsługą, ponieważ pozwala na utrzymanie ciągłości produkcyjnej w ruchu trzyzmianowym przez cały rok, pomija obowiązek obsługi handlowej klientów docelowych i eliminuje wiele zagrożeń rynkowych oraz uciążliwości związanych z bardzo dużym rozdrobnieniem rynku detalicznego.

Ministerstwo informuje, iż Grupa Azoty produkuje rocznie prawie 5,5 mln ton nawozów, z czego na rynek krajowy wysyła codziennie prawie 10 tys. ton nawozów, co stanowi w ciągu pół roku 3,5 mln ton nawozów, trafiających do rolników poprzez sieć autoryzowanych dystrybutorów.

Dla zapewnienia najwyższych standardów obsługi klientów docelowych (rolników) autoryzowany dystrybutor musi spełnić szereg wymagań, m.in. w odniesieniu do:

  • sposobu prowadzonej dystrybucji nawozów, w tym funkcji i wartości dodanej, jaką potencjalny partner oferuje w dystrybucji,
  • przewag konkurencyjnych (i ich źródeł) nad innymi podmiotami lokalnie prowadzącymi dystrybucję,
  • oceny możliwych do podjęcia działań, inicjatyw promujących markę producenta i produkty Grupy Azoty.

Z uwagi na wspólną zależność i wzajemność interesów pomiędzy producentem a autoryzowanymi dystrybutorami, funkcjonalność kanału dystrybucyjnego nawozów w Grupie Azoty można uznać za bezpieczny i stabilny łącznik pomiędzy producentem i odbiorcami docelowymi w przedziałach krótko i długookresowych.

Z kolei polityka cenowa prowadzona przez Grupę Azoty w obszarze nawozowym uzależniona jest od:

  • cen surowców (gaz ziemny, amoniak - dla nawozów azotowych; sól potasowa, fosforyty, siarka - dla nawozów wieloskładnikowych),
  • trendów cenowych na największych nawozowych rynkach europejskich i światowych, m.in. w takich państwach, jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Ukraina, Rosja, Egipt, Maroko, USA, Brazylia, Chiny, Indie,
  • postawy importerów wobec polskiego rynku (rynek polski traktowany jest jako dogodne miejsce zbytu/sprzedaży w określonym czasie nadprodukcji nawozów),
  • cen podstawowych płodów rolnych: pszenicy, kukurydzy, rzepaku.

W produkcji nawozów azotowych najważniejszym czynnikiem kosztowym jest cena gazu ziemnego, który stanowi 50-70% kosztów produkcji, w zależności od rodzaju nawozu. Ceny gazu ziemnego w Polsce należą do najwyższych w Unii Europejskiej, a w zestawieniu z ceną gazu, jaką ponoszą producenci rosyjscy, w zależności od okresu, są nawet trzykrotnie wyższe. Takie warunki ekonomiczne sprawiają, że polscy producenci muszą dostosowywać ofertę na rynku krajowym do firm (producentów – importerów) głównie z Rosji, Egiptu, Iranu czy USA, mających zdecydowanie lepszą pozycję kosztową.


dystrybucjanawozyGrupa Azoty

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosów.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie