Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Plastics Europe ocenia wpływ rozporządzenia ELVR na GOZ w sektorze motoryzacyjnym

2025-07-03

Plastics Europe, organizacja producentów tworzyw sztucznych, reaguje na decyzję Rady UE w sprawie rozporządzenia o pojazdach wycofanych z eksploatacji (ELVR).

- Z zadowoleniem przyjmujemy postępy w sprawie rozporządzenia o pojazdach wycofanych z eksploatacji (ELVR). Decyzje te są istotne, ponieważ przemysł potrzebuje teraz jasnych i wiarygodnych ram prawnych, aby skalować technologie obiegu zamkniętego. Jednak mimo że postępy są obiecujące, widzimy w rozporządzeniu o pojazdach wycofanych z eksploatacji nadal duży potencjał do poprawy - komentuje Katharine Schlegel, dyrektor ds. gospodarki obiegu zamkniętego w Plastics Europe. 

Organizacja z zadowoleniem przyjmuje utrzymanie celu dotyczącego wykorzystania regranulatów na poziomie 25%, ale zgadza się z propozycją Komisji, aby cel ten zrealizować już w ciągu 72 miesięcy – a nie dopiero po 120 miesiącach, jak brzmi obecna propozycja.

- Jesteśmy przekonani, że cel zakładający co najmniej 25% zawartości plastiku pochodzącego z recyklingu w pojazdach, z uwzględnieniem wszystkich technologii recyklingu i do 5% materiałów pochodzących z obiegu zamkniętego, takich jak surowce biobazowe, jest realistyczny i osiągalny - dodaje Katharine Schlegel, dyrektor w Plastics Europe.

Alternatywnie Plastics Europe zaleca wyraźne włączenie plastików biopochodnych do artykułu 55 rozporządzenia o pojazdach wycofanych z eksploatacji. Odpowiadałoby to rosnącemu znaczeniu zrównoważonych innowacji materiałowych w Europie. Jednak odroczenie o 95 miesięcy oficjalnego włączenia tworzyw biopochodnych do tego katalogu jest zdecydowanie zbyt długie. Organizacja wzywa zatem Radę i Parlament do znacznego skrócenia tego terminu, aby proponowane rozwiązania mogły szybciej przyczynić się do gospodarki obiegu zamkniętego.

- Czas nagli: przemysł potrzebuje teraz jasnych ram prawnych, aby przyspieszyć rozwój recyklingu i technologii obiegu zamkniętego. Jesteśmy gotowi do konstruktywnej współpracy z instytucjami UE, aby zapewnić, że ELVR przyniesie dla Europy przemysłowo wykonalne, zrównoważone i innowacyjne rezultaty. Bez wyraźnych zachęt prawnych istnieje ryzyko, że dostępne potencjały i zasoby, na przykład z odpadów komunalnych i przemysłowych, będą wykorzystywane zbyt powoli. Według aktualnego badania firmy Conversio Market & Strategy GmbH, tylko w Niemczech w tych dwóch strumieniach odpadów około 2 milionów ton plastiku jest niesortowanych i spalanych, co odpowiada ilości wszystkich użytych regranulatów - podsumowuje przedstawicielka Plastics Europe.

Decyzja Rady UE w sprawie rozporządzenia o pojazdach wycofanych z eksploatacji (ELVR) z 17 czerwca 2025 r. koncentruje się na zwiększeniu cyrkularności w sektorze motoryzacyjnym. Wprowadza obowiązkowe cele dotyczące zawartości plastiku pochodzącego z recyklingu w nowych pojazdach (15% po sześćiu latach, 20% po ośmiu latach, 25% po 10 latach), rozszerza odpowiedzialność producentów oraz obejmuje nowe przepisy ciężarówki, motocykle i pojazdy specjalne. Rozporządzenie promuje projektowanie pojazdów z myślą o ponownym użyciu, recyklingu i odzysku, aby zmniejszyć ilość odpadów i zależność od surowców krytycznych. Nowe obowiązki dotyczą również sprzedaży pojazdów używanych, a kolejne negocjacje z Parlamentem Europejskim mają finalizować projektowane przepisy.


Plastics Europetworzywa sztuczneGOZmotoryzacjaprawo

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie