Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Wpływ pandemii na sytuację branży kosmetycznej oraz chemii gospodarczej na świecie

2020-09-30  / Autor: Biuro Strategii i Analiz Międzynarodowych PKO Banku Polskiego

W 2019 r. rynek kosmetyczny na świecie wygenerował przychody na poziomie 474,2 mld euro.

Według prognoz portalu Statista.com, pandemia COVID-19 będzie skutkowała obniżeniem przychodów branży w 2020 r. o 1,2% r/r do poziomu 468,3 mld euro. Przychody ze sprzedaży kosmetyków w Europie wyniosły w ubiegłym roku 109,0 mld euro, a prognozowany na 2020 r. spadek wyniesie 3,2% r/r do wartości 105,5 mld euro. Z kolei rynek środków czystości i środków piorących na świecie osiągnął w 2019 r. przychody na poziomie 136,5 mld euro. Pandemia wpłynie na ich obniżenie w br. o 2,7% r/r do 132,9 mld euro. W Europie w ub.r. przychody ze sprzedaży produktów chemii gospodarczej wyniosły 32,6 mld euro, a w 2020 r. prognozowany spadek ich wartości ma wynieść 4,3% r/r do 31,2 mld euro.

Światowa pandemia COVID-19 ma olbrzymi wpływ nie tylko na zdrowie i życie ludzi, ale stała się również poważnym wyzwaniem dla gospodarek oraz firm działających w wielu branżach, w tym branży kosmetycznej i chemii gospodarczej.

Sektor kosmetyczny

Sytuacja na świecie

Według danych portalu Statista.com, rynek kosmetyczny na świecie w 2019 r. wygenerował przychody na poziomie 474,2 mld euro (Statista definiuje przychody jako wartość produkcji branży, powiększonej o import i pomniejszonej o eksport). Pandemia COVID-19 będzie skutkowała jednak obniżeniem przychodów branży w 2020 r. o 1,2% r/r do poziomu 468,3 mld euro. Po spadku przychodów ze sprzedaży w 2020 r. już w 2021 r. prognozowane jest zwiększenie wartości sprzedaży powyżej poziomu z 2019 r. o 4,9%. Do roku 2023 przewiduje się wzrost rynku w tempie średnio 5,2% rocznie (CAGR 2020-2023), do poziomu 544,7 mld euro.

Najwyższe przychody ze sprzedaży kosmetyków, w wysokości 193,1 mld euro, w 2019 r. wygenerowane zostały w Azji. Prognozuje się, iż do 2023 r. rynki azjatyckie będą odnotowywały bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży w średniorocznym tempie 6,2% (CAGR 2020-2023), a region ten pozostanie światowym liderem pod względem wartości generowanych przychodów w branży.

 

Pięć największych rynków na świecie, na których sprzedawane są kosmetyki to Chiny, Stany Zjednoczone, Japonia, Indie i Brazylia. Rynek chiński – światowy lider – w 2019 r. wygenerował przychody w wysokości 73,3 mld euro (15,5% wartości światowej sprzedaży). Prognozowany jest wzrost tej wartości do poziomu 95,8 mld euro w 2023 r., a wzrost o 30,7% w porównaniu z 2019 r. będzie najwyższy spośród pięciu największych światowych rynków. Najniższą dynamikę z analizowanych krajów w analogicznym okresie odnotuje Japonia – na poziomie 9,6%. Warte podkreślenia jest, iż według przewidywań, na trzech największych kosmetycznych rynkach w Azji, czyli w Chinach, Japonii i Indiach pandemia nie będzie skutkowała spadkiem przychodów branży w 2020 r.

Największy udział w rynku ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej, którego przychody ze sprzedaży w 2019 r. na świecie stanowiły 44,3% całkowitej sprzedaży branży.

W 2019 r. przeciętne wydatki per capita na kosmetyki na świecie wyniosły 64,4 euro. Najwięcej – 28,5 euro per capita – przeznaczano na zakup kosmetyków do pielęgnacji osobistej. Prognozowany jest wzrost wartości wydatków na produkty kosmetyczne do 71,2 euro w 2023 r.

Już pierwszy kwartał 2020 r. przyniósł spadek sprzedaży na kosmetycznym rynku. Stopniowo zamykane były kluczowe rynki na świecie – zaczynając od Chin w styczniu, przez Europę od początku marca i Amerykę Północną od końca marca br. Wprowadzono także ograniczenia podróży na całym świecie, które spowodowały spadek sprzedaży kosmetyków na lotniskach, istotnym kanale dystrybucyjnym dla kosmetyków oraz wręcz wyeliminowano ruch turystyczny, który ma duży wpływ na sprzedaż kosmetyków, szczególnie na rynkach azjatyckich. Jednak od kwietnia zaobserwowano ożywienie konsumpcji produktów kosmetycznych w Chinach, gdzie pandemia zaczęła wygasać. Z drugiej strony sytuacja epidemiczna skutkuje wzrostem znaczenia kanału e-commerce w sprzedaży kosmetyków na rynkach rozwiniętych, co będzie miało duży wpływ na rekordowe przychody generowane przez ten kanał dystrybucji w tym roku.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 3/2020 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY


Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie