Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

WOW w Grupie Lotos

2014-07-24

100 tys. ton LPG rocznie; 9 tys. ton wodoru i 25 tys. ton benzyny zapewni Grupie Lotos nowy Węzeł Odzysku Wodoru (WOW). Te cenne produkty powstaną z gazów wodorowych spalanych obecnie w sieci gazu opałowego.

Umowę na budowę obiektu Grupa Lotos podpisała z amerykańską firmą AMCS Corporation. Obecnie trwają już prace projektowe i przygotowawcze, a budowa WOW rozpocznie się wiosną 2015 r. Instalacja powinna być przekazana do użytkowania w końcu października 2016 r.

Wodór jest w gdańskiej rafinerii niezbędny dla instalacji hydrokrakingu i hydroodsiarczania, produkujących najwięcej paliw. Zbudowanie Węzła Odzysku Wodoru pozwoli zwiększyć produkcję na instalacjach hydrokrakingu, obniżyć koszt produkcji wodoru i uzyskać znaczną ilość LPG i surowej benzyny.

- Koszt tej inwestycji szybko się zwróci. Zarówno dzięki skierowaniu na rynek dodatkowej znacznej ilości gazu płynnego LPG, jak i zwiększeniu produkcji instalacji hydrokonwersyjnych – podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes Grupy Lotos i jej dyrektor ds. produkcji i rozwoju. - Zastąpienie gazów wodorowych gazem ziemnym zwiększy ponadto stabilność i bezpieczeństwo zasilania sieci gazu opałowego. Dodatkowy efekt to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

WOW zostanie zbudowany przez AMCS Corporation w formule „pod klucz”. Wcześniej amerykańskie przedsiębiorstwo wybudował w Polsce instalację kriogenicznego rozdziału gazów dla włocławskiego Anwilu.

- Inwestycja jest pokłosiem innowacyjnego pomysłu i stałego dążenia do podnoszenia efektywności procesu przerobu ropy w Grupie Lotos - ocenia Grzegorz Hrycyna, szef biura zarządzania projektami technicznymi Grupy Lotos. - Innowacyjność polega na takim zastosowaniu technologii kriogenicznej do rozdziału wodoru i węglowodorów, że w efekcie otrzymamy produkty o wysokiej czystości.

Wybrana przez Lotos technologia kriogeniczna zapewnia 95% odzysk wodoru i wysoką jakość LPG już gotowego do sprzedaży. W tej technologii gaz wsadowy jest schładzany do niskiej temperatury, w której następuje rozdział na wodór oraz mieszaninę węglowodorów, które przechodzą w stan ciekły. Wsadem na instalację WOW będą pochodzące z kilku instalacji gazy wodorowe, które obecnie kierowane są do sieci gazu opałowego i spalane w piecach technologicznych.

Centralnym elementem instalacji będzie coldbox, w którym mieszanina gazów wodorowych zostanie schłodzona do niskich temperatur i nastąpi oddzielenie wodoru od węglowodorów, które przejdą w stan ciekły. Obok Instalacji WOW i zbiornika LPG zbudowany zostanie również autonalewak LPG i stacja redukcyjna gazu ziemnego.


wodórGrupa LotosAMCS Corporation

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie