Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Wewnętrzne badania produktów do pielęgnacji skóry, włosów i paznokci, jako wstęp do analiz prowadzonych przez CRO

2025-04-19  / Autor: Diana Khazaka, Christiane Uhl, Courage + Khazaka electronic GmbH

Przed wprowadzeniem kosmetyków na rynek producenci muszą potwierdzić ich bezpieczeństwo, a także zgromadzić dowody na poparcie deklarowanych właściwości produktów. Oznacza to konieczność zebrania danych na poparcie twierdzeń takich, jak: „krem do twarzy poprawia elastyczność skóry po sześciu tygodniach stosowania”, „balsam do ciała wzmacnia barierę ochronną skóry” czy „krem nawilżający zapewnia 72-godzinne nawilżenie”. Producenci kosmetyków zazwyczaj zlecają przeprowadzenie niezbędnych badań i przygotowanie dokumentacji zewnętrznym organizacjom badawczym (CRO), które zajmują się finalnym testowaniem produktów przed ich wprowadzeniem do obrotu.

Dopiero przeprowadzenie takich badań – choć mogą one wymagać czasu i wiązać się za znacznymi kosztami – daje producentom pewność, że dany kosmetyk spełnia swoje zadanie. Jednak nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem. Czasem okazuje się, że produkt nie spełnia oczekiwań, a wówczas producent musi wrócić do punktu wyjścia i zmodyfikować formulację pod kątem zamierzonych właściwości. W trakcie całego procesu formulacji pomocne są wewnętrzne, firmowe badania z wykorzystaniem prostych w obsłudze urządzeń do analizy skóry, które weryfikują, czy dany produkt spełnia założenia. Na każdym etapie rozwoju dostarczają one cennych danych, pozwalających dokładnie zrozumieć, w jaki sposób produkt wpływa na skórę.

Badania dla potwierdzenia deklaracji

Prowadzenie wewnętrznych badań w celu potwierdzenia deklaracji jest stosunkowo proste i możliwe do wykonania przez firmy we własnym zakresie. Pierwsze urządzenia przeznaczone do pomiaru różnych właściwości skóry pojawiły się w branży badań dermatologicznych i kosmetycznych już w latach 80. ubiegłego wieku. Dzięki takim przyrządom, umożliwiającym pomiar szeregu parametrów (m.in. nawilżenia skóry, wytwarzania sebum, elastyczności, jędrności, kolorytu), naukowcy zyskali możliwość obiektywnej oceny stanu skóry. Po raz pierwszy zespoły badawcze mogły porównywać skuteczność różnych kuracji i przeprowadzać obiektywną ocenę tych samych produktów w różnych ośrodkach, z zastosowaniem ujednoliconych procedur.

Do pomiaru wielu parametrów stosuje się dziś sondy, które wystarczy przyłożyć do skóry, aby uzyskać wynik. Z kolei aparaty o wysokiej rozdzielczości pozwalają na dokładną analizę powierzchni skóry na podstawie wykonywanych fotografii.

Aby korzystać z takich urządzeń, nie trzeba być ekspertem. Należy jednak mieć świadomość, że skóra nie jest materiałem nieożywionym – takim jak tkanina wykorzystywana do produkcji kurtek czy spodni. Skóra jest żywą tkanką, która pozostaje w ciągłej interakcji zarówno z organizmem, jak i ze środowiskiem zewnętrznym, co stwarza pewne trudności w jej badaniu.

Podstawą wewnętrznych procedur badawczych jest zawsze starannie opracowany protokół. W protokole należy szczegółowo określić, jakie deklaracje produktowe mają być weryfikowane, a następnie wybrać odpowiednie metody pomiarowe, badaną grupę oraz obszary skóry, na których będą przeprowadzane badania. Aby zapewnić rzetelność badania, protokół powinien także zawierać informacje na temat przygotowania skóry do pomiarów, rodzaju prowadzonych badań, utrzymywania stałych warunków otoczenia, przebiegu pomiarów, aplikacji badanego produktu oraz innych czynników mogących mieć wpływ na wyniki.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


kosmetykiprzemysł kosmetycznypielęgnacjabezpieczeństwobadaniaCourage + Khazaka

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie