Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Węgierski MOL coraz bliżej ukończenia kompleksu polioli

2020-05-26

Węgierski koncern MOL realizuje swoją kluczową inwestycję polegającą na budowie kompleksu do produkcji polioli. Teraz weszła ona w kolejną fazę. Od listopada ubiegłego roku 65 elementów wyposażenia zakładu chemicznego zostało przewiezionych do miejscowości Tiszaújváros na Węgrzech przez 36 statków towarowych. Ostatni wielkogabarytowy element dotarł rzeką Cisą w tym tygodniu.  

Instalacje i moduły kompleksu polioli zostały wyprodukowane w różnych częściach świata. Ze względu na rozmiary i masę większości elementów, transport drogowy był niemożliwy, dlatego moduły zostały dostarczone drogą morską. Podczas planowania transportu, konieczne było wzięcie pod uwagę faktu, że – jak pokazują dane z ostatnich 15 lat – tylko przez część roku, poziom wody w Cisie jest wystarczająco wysoki, by zrealizować tego typu transport. Od listopada 2019 r., w sumie 65 elementów potrzebnych do budowy zakładu zostało przetransportowanych tą drogą. Masa ładunku wahała się pomiędzy 10 do 400 ton, a wymiary od kilku do 45 metrów. W tym okresie poziom wody w rzece spadał trzykrotnie, uniemożliwiając dalszy transport.

W pełni zmontowane moduły przybyły z Tajlandii, z kolei pozostałe części instalacji z innych części świata – od Hiszpanii po Chiny. Ładunek morski dotarł do rumuńskiego portu w Konstancy na Morzu Czarnym, skąd kontynuował podróż drogami rzecznymi przez rzeki Dunaj i Cisę do miejscowości Tiszaújváros. Kolejna partia ładunków opuściła port Genk w Belgii, a dalszy szlak żeglugi rzecznej przebiegał przez rzeki Ren, Maine, kanał Ren-Men-Dunaj, Dunaj i Cisę. Niezbędne okazało się zbudowanie tymczasowego portu, w którym za pomocą dźwigu gąsienicowego, dostarczone elementy zostały przemieszczone do specjalnych pojazdów transportowych. Następnie ładunek trafił na miejsce budowy transportem kołowym – wykorzystując drogę wybudowaną specjalnie do tego celu.

Zakład polioli, przeznaczony do produkcji tworzyw sztucznych, jest największą inwestycją organiczną MOL z budżetem na 1,2 mld euro. Zakład będzie w stanie przetworzyć 200 tys. ton tlenku propylenu, który następnie przekształcony zostanie w poliole, czyli podstawowy składnik poliuretanu.


polioleMOL

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie